Ephemera Skrevet 14. desember 2009 #1 Skrevet 14. desember 2009 Jeg må lage en tråd om dette igjen... Jeg fikk mitt andre barn for 3 1/2 uke siden. Jeg la på meg 26 kilo i svangerskapet. En god del var vann, føttene mine var skikkelig opphovnet ved anklene og vristen og jeg fikk omtrent ikke på meg sko. Og jeg koste meg litt for mye med god mat og det ble også mye stillesitting på slutten. Når vi kom hjem fra sykehuset, hadde jeg gått ned 8 - 9 kilo og i tiden etterpå, når ammingen kom skikkelig i gang, gikk jeg ned ytterligere 4 - 5 kilo. Men nå har det stoppet opp! Jeg fullammer og tenkte at - jippi, jeg er en av dem som går ned i vekt ved å amme! Men hva skjer nå... Jeg veier altså 12 - 13 kilo mer enn når jeg ble gravid. Jeg får ikke på meg buksene mine, som jeg gledet meg så utrolig til å bruke igjen, og jeg er livredd for å bli sittende med disse kiloene. Jeg har blitt så opptatt av det at jeg veier meg hver dag og bare håper, håper og håper at jeg skal gå ned igjen. Nå er det opp en halvilo en dag, ned igjen den halve kiloen neste dag, og sånn fortsetter det. Jeg står på stedet hvil. Hvordan var dette med dere? Flere som opplevde at vektnedgangen stoppet opp for så å gå nedover igjen? Jeg har jo lest endel om at noen går ned ved amming mens andre ikke gjør det. Men man skal jo forbrenne omtrent 500 kcal. ved amming, så så lenge man ikke spiser tilsvarende mye ekstra, så skal man vel gå ned? Jeg skal også kommer igang med trilleturer hver dag. Jeg er fryktelig glad i sjokolade og nå drømmer jeg bare om å spise sjokolade til alle måltider. Noe jeg selvsagt ikke gjør, men jeg unner meg noen småsjokolader om kveldene, men ikke mange. Og det at det er jul snart, skremmer meg også! Jeg vet at det bare er 3 1/2 uke siden jeg fødte, men er som sagt livredd for at disse kiloene har kommet for å bli! Jeg var allerede 8 kilo pluss fra første fødsel. Da fikk jeg ikke til ammingen og jeg fant også ut at jeg var fornøyd med den kroppen, så jeg gjorde ikke noe aktivt for å gå ned, bortsett fra at jeg trillet mye da også. Men at jeg nå veier ytterligere 12 - 13 kilo ekstra, kan jeg ikke slå meg til ro med... Hvilke erfaringer har du med dette?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #2 Skrevet 14. desember 2009 Jeg må lage en tråd om dette igjen... Jeg fikk mitt andre barn for 3 1/2 uke siden. Jeg la på meg 26 kilo i svangerskapet. En god del var vann, føttene mine var skikkelig opphovnet ved anklene og vristen og jeg fikk omtrent ikke på meg sko. Og jeg koste meg litt for mye med god mat og det ble også mye stillesitting på slutten. Når vi kom hjem fra sykehuset, hadde jeg gått ned 8 - 9 kilo og i tiden etterpå, når ammingen kom skikkelig i gang, gikk jeg ned ytterligere 4 - 5 kilo. Men nå har det stoppet opp! Jeg fullammer og tenkte at - jippi, jeg er en av dem som går ned i vekt ved å amme! Men hva skjer nå... Jeg veier altså 12 - 13 kilo mer enn når jeg ble gravid. Jeg får ikke på meg buksene mine, som jeg gledet meg så utrolig til å bruke igjen, og jeg er livredd for å bli sittende med disse kiloene. Jeg har blitt så opptatt av det at jeg veier meg hver dag og bare håper, håper og håper at jeg skal gå ned igjen. Nå er det opp en halvilo en dag, ned igjen den halve kiloen neste dag, og sånn fortsetter det. Jeg står på stedet hvil. Hvordan var dette med dere? Flere som opplevde at vektnedgangen stoppet opp for så å gå nedover igjen? Jeg har jo lest endel om at noen går ned ved amming mens andre ikke gjør det. Men man skal jo forbrenne omtrent 500 kcal. ved amming, så så lenge man ikke spiser tilsvarende mye ekstra, så skal man vel gå ned? Jeg skal også kommer igang med trilleturer hver dag. Jeg er fryktelig glad i sjokolade og nå drømmer jeg bare om å spise sjokolade til alle måltider. Noe jeg selvsagt ikke gjør, men jeg unner meg noen småsjokolader om kveldene, men ikke mange. Og det at det er jul snart, skremmer meg også! Jeg vet at det bare er 3 1/2 uke siden jeg fødte, men er som sagt livredd for at disse kiloene har kommet for å bli! Jeg var allerede 8 kilo pluss fra første fødsel. Da fikk jeg ikke til ammingen og jeg fant også ut at jeg var fornøyd med den kroppen, så jeg gjorde ikke noe aktivt for å gå ned, bortsett fra at jeg trillet mye da også. Men at jeg nå veier ytterligere 12 - 13 kilo ekstra, kan jeg ikke slå meg til ro med... Hvilke erfaringer har du med dette? jeg fikk ikke til amming,men desier jo det tar opp til ni månder før kroppen er tlbake til normalen.så du har god tid
Glynis Skrevet 14. desember 2009 #3 Skrevet 14. desember 2009 Du kan gå ut i fra 350 kcal dagen ved amming. For å gå ned en kilo må man forbrenne 7000 kalorier. Hvis du da er normalt aktiv og ikke øker matmengden så vil du bruke en god del dager på å gå ned en kilo ut i fra en tanke om at amming = drastisk vektnedgang. Uansett har du jo nettopp født! Vær tålmodig og vær så fysisk aktiv du klarer, samt spis sunt.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Alle er inneforstått med at det tar ni mnd å "bake" et barn. Og alle skjønner at det medfører forandring. Men alle vil samtidig ha "bakeformen" igjen med det samme ungen er ute. Det er ikke veldig logisk! Det vil ta ni mnd å bli seg selv igjen også! De aller fleste legger ikke engang merke til at det skjer, fordi de baler med nattevåk, nye rutiner i livet og såre pupper. Du glemmer å kose deg med babyen! Jeg gikk opp 36 (!) kilo. Etter fødsel hadde jeg gått ned skarve 8 av dem... de neste tre ukene rant vannet ut. Da var jeg nede på 87. Og så gikk jeg turer med vogna, en fin måte å få ungen til å holde fred på! Etter tre mnd begynte jeg å sykle litt forran tv på ergometersykkel. Da var jeg nede på 80. Og etter ni mnd hadde jeg ammet og syklet meg ned til 70 kilo! Hvilket er 5 kilo MINDRE enn nå (5 år siden) Men jeg trener mer aktivt med vekter nå, så jeg antar det veier litt. Gi det TIIIIID!
Sarhann Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Trilla turer, og trente mye mens jeg gikk hjemme, men kiloene bare ble og ble. Begynte å miste litt motet, men idet jeg begynte å jobbe igjen raste kiloene av. 10kg på 1 mnd. Har middels aktiv jobb. Litt trasking, og lemping, endel sitting på rumpa. Det tar tid før kroppen normaliserer seg. Ikke begynn å trene for mye til å begynne med, vær tolmodig. Begynn forsiktig, veldig lett å skade seg hvis du begynner for tidlig. Kos deg med småtroll og trilleturer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå