Gå til innhold

Samboere: spleiser dere på gaver til fam/venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er samboere, har felleskonto som dekker faste utgifter. Samboer har brukt felleskonto til å handle julegaver til sine nærmeste. Ok det, men da må jo jeg kunne gjøre det samme, men min familie er 3 x så stor som hans familie, så det blir fort mye penger, og da må vi jo også øke innbetalingen til kontoen for å få råd til de faste utgiftene...

Hvordan gjør dere andre samboere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er samboere, har felleskonto som dekker faste utgifter. Samboer har brukt felleskonto til å handle julegaver til sine nærmeste. Ok det, men da må jo jeg kunne gjøre det samme, men min familie er 3 x så stor som hans familie, så det blir fort mye penger, og da må vi jo også øke innbetalingen til kontoen for å få råd til de faste utgiftene...

Hvordan gjør dere andre samboere det?

Er gavene fra dere begge eller bare fra deg? venninnegaver og sånne ting ville jeg kanskje holdt utenfor.

Men vi kjøper julegaver til familie på begge sider på fellesen. Og jeg ordner dyrere gaver til mine foreldre enn hans. Men det er fordi de ikke gir hverandre så dyre gaver i hans familie.

Jeg ville tatt det opp med samboer. Jeg synes i utganspunkte om hans gaver skal være felles at dine skal være fellers.

Skrevet (endret)

Vi deler - han betaler noen gaver, jeg betaler andre. Det er ikke så nøye egentlig, men alle gavene er fra oss felles :-)

Endret av ninuska_
Skrevet

Vi spleiser på de fleste til familien.:)

Han har et veldig godt forhold til moren min, så han liker å gi henne en litt større gaver som er bare fra han. Også har jeg en slektning som han ikke har noe forhold til, så der kjøper jeg alene.Venner og bekjente kjøper vi til hver for oss, iom at vi ikke har noen felles venner vi gir gaver til. Men det meste av gaver speilser vi altså på.

Skrevet

Vi er gift og har felles regningskonto (men også hver vår private konto). Vi har alltid betalt gaver til hver vår familie, da det er litt ulikt hvor mange som skal ha og hvor dyre gaver det gis på de to sidene. Det har sklidd litt ut de siste årene da jeg hjelper ham med gaver til hunnkjønn, men prinsippet er der fortsatt.

Jeg synes i hvert fall at du kan bruke opp like mye penger fra felleskontoen som han har gjort. Men ellers bør dere bli enige om hvordan dere løser dette neste jul slik at det ikke blir sure miner, kontoen blir tom osv.

Skrevet

Vi kjøper hver våre gaver til venner. Jeg betaler for gaver til min familie, og han til hans, også skriver vi på begge navnene.

Skrevet

Vi kjøper gaver fra oss til våre familier, uavhengig hvor store familiene er. Det gjelder også venner forøvrig. Har man felleskonto, da har man felleskonto, sånn er det bare.

Skrevet

Han handler til sin familie, og jeg handler til min familie, også skriver vi på begges nevn på gavene. Hadde vi hatt felleskonto, hadde jeg ikke syntes det var greit at gaver handles fra den. Men nå har jo han med mist slekt begynt, så da er det fritt fram for deg, også, mener jeg.q

Skrevet

Vi handler fellesgaver til alle vi :) Jeg har også en mye større familie enn ham (4 vs. 15 trur eg) men han er liksom en del av min familie han også, så vi gir gavene fra både meg og ham. Det er litt forskjellig om vi får noe ilag fra min familie eller om bare jeg får da :fnise: Men når man har en felles økonomi fra før er det jo mye lettere å gjøre det slik, vil ikke ødelegge julestemningen med gavekrangling heller! :nisseblunk:

Gjest Gjest_Marion_*
Skrevet

Det som er fra oss begge, spleiser vi på.

Det som er fra bare en av oss, til venner fks, betaler vi alene.

:)

Gjest pusla utlogget
Skrevet

Vi har også felleskonto til regninger og de to siste åra har julegaver til begges familier gått fra denne. Dersom beløpet her ikke er nok, så overfører vi litt ekstra begge to.

Jeg kjøper også gaver til noen venner og de er det jeg som betaler.

Skrevet

Vi har ikke felles konto, men vi bruker ofte hverandres kort, litt etter hvem som har penger på konto... Og nå har det seg sånn at han ikke vil gå i butikker og handle, så derfor har jeg handla alt av julegaver iår, for jeg syns jo det er koselig :)

Og siden han betaler forsikringer og lån hele året, syns jeg godt jeg kan kjøpe gavene og sånne ting :)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Eg betaler noen med penger fra min konto, han betaler noen med pengene fra sin konto.. Så ja, vi spleiser.

Skrevet

Jeg har sikkert tre ganger så stor familie som han, men på hans side er det vanlig med mye dyrere gaver enn hva vi pleier på vår side. Har sikkert litt med størrelsen på slekta å gjøre.

Enkelt og greit så kjøper han til sine og jeg til mine og vi skriver begge navnene på såklart.

Vi har også en felles konto, men gaver går ikke fra den.

Hadde det samme skjedd her ville jeg nok fått sambo til å sette inn de pengene han har brukt på felleskontoen igjen og handlet gaver til de jeg skulle og brukt mitt eget kort.

Skrevet

Sånne ting er jo individuelle hva velger å gjøre, men jeg synes at gaver som skal være fra begge to (på merkelappen) skal dere brukes felles penger til!

Dette er tredje jula jeg har kjæreste, vi er 23 og 29 år, men har ikke flyttet sammen - enda. Første jula hadde vi bare vært sammen 4 mnd, og da kjøpte vi gaver til hverandre sine i tillegg til sine egne. Det ble dyrt, og det var i grunn et helt stress når man ikke kjente hans familie så godt og han ikke kjente mine. Lett for å tråkke i salaten da... Svigers er ikke alltid lette å skjønne seg på :gjeiper: I fjor fikk jeg BH og trusesett av kommende svigermor i str 110D og trusa var sånn str 56 eller noe :ler: Jeg er stor, men ikke såååå stor (85B og Str 44-46/XL i truser) :sukk: Ble jo nesten litt fornærma i grunnen...

I fjor jul og denne jula handler vi pakkene sammen, men jeg betaler for gavene til min familie, mens han betaler for de som er til hans. Så pakker vi de sammen og skriver begges navn på lappene :)

Skrevet

Hos oss kjøper han til sine og jeg til mine, selv om vi finner ut av gavene sammen. Men vi kan gjerne kjøpe litt på kryss også, for eksempel at han betaler for den såpen til mamma og jeg betaler for den boken til hans far. Selv om vi ikke har felles økonomikasse, ser vi på pengene "våre" som felles.

Skrevet

Han kjøper til sine og jeg kjøper til mine og så skriver vi fra begge to på alle gavene.

Venner kjøper vi ikke julegaver til om ikke i helt spesielle tilfeller. Da kjøper vi selvfølelig til våre egne venner, noe annet ville være rart (med mindre det var felles venner, men vi har ikke så mange av dem).

Skrevet

her kjøper jeg til min familie og venner av oss begge men som i hovedsak er mine venner også skriver jeg på hans navn på pakkene også, og han gjør det samme mot sine :)

Skrevet

Vi bruker hverandres penger til alt alle mnd, så hvis jeg har penger til gaver akkurat når vi kjøper så betaler jeg, og hvis han har penger akkurat da så betaler han :)

Skrevet

Vi har delt økonomi og vi spleiser på alt.

Om jeg vil kjøpe julegave til en venninne så sier jeg bare i fra. Kjøper uansett aldri noe dyrt, så sambo syns det er helt okey.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...