Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Hei! Jeg trenger litt inspirasjon! Julaften skal vi servere pinnekjøtt til middag, og til dessert blir det riskrem. Etter litt er det vel tid for kaffe.... og kaker? Hva orker man egentlig? Kan jo alltids bake noen julekaker, men tenker det hadde vært godt med noe litt lett, noe friskt. Noen som har tips?
Lilith Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Jeg synes det er best med litt "småplukk" etter en stor og tung middag + dessert. Noen småkaker, litt konfekt og et fruktfat er godt å knaske på til kaffen. Jeg ville altså gått for tradisjonelt julegodt og droppet kake.
isnonne Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Hva med sjokoladetrøfler? Har ikke prøvd denne oppskriften selv men skal nok gjøre det. Så kan man tilsette litt kaffe eller cognac i sjokoladetrøflene til de voksne mens barnas kan man rulle i f.eks smeltet melkesjokolade som de lysebrune på bildet: http://www.klikk.no/mat/spise/article525825.ece
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Eg er veldig glad i suksessterte. Dette er ei god kake som vi alltid har i jula.
Gjest namnam Skrevet 14. desember 2009 #5 Skrevet 14. desember 2009 Suksessterte er snadder :-) MEN jeg sliter med å få til den gule kremen.kan noen her inne beskrive detaljert hvordan man får den til,og om man bruker margarin eller meierismør? EN gang jeg skulle lage den,ble den grønn( Brukte stålvisp og stålpanne....så det skjedde en kjemisk reaksjon :-))EN annen gang smakte den baaaare egg følte jeg...blir så glad hvis noen kan hjelpe meg
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #6 Skrevet 14. desember 2009 Hva med sjokoladetrøfler? Har ikke prøvd denne oppskriften selv men skal nok gjøre det. Så kan man tilsette litt kaffe eller cognac i sjokoladetrøflene til de voksne mens barnas kan man rulle i f.eks smeltet melkesjokolade som de lysebrune på bildet: http://www.klikk.no/mat/spise/article525825.ece Disse sammen med nøtter og frukt må jo være supert.
kamela Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 Jeg ville satset på småkaker, frukt og konfekt - blir ikke spist mye av det heller.
Mermaid Blues Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Da jeg var yngre var jeg helt konsekvent på at jeg "måtte" ha en brødskive med sennepssild og et stykke delfiakake til midnattsmessen, mens resten av familien stort sett fortsatt gispet etter luft. Mye av årsaken kan ha vært at jeg A. var ekstremt aktiv og dermed sulten hele tida, og B. jeg spiser fisk mens resten av familien spiser (seg fordervet på) ribbe. De siste årene har vi droppet å lage delfiakake, siden den sjelden blir spist opp før den rusler ut i søpla av seg selv, men jeg kjenner at savnet etter sjokolade og geletopper er der når jeg ser paven Skulle jeg servert selv tror jeg kanskje (om ikke barndomsminnene om delfiakaken hadde overmannet meg) jeg, som flere andre her, hadde gått for frisk frukt, konfekt og småkaker 1
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 i år har jeg rabarbra i frseren fra i sommer så jeg tenkte rett å slett at jeg skal lage rabarbra pai og servere den varm med vanilje is til. Friskt og godt etter et tungt og mettende måltid. Skal også servere kakemenn, pepperkaker, krumkake pinner litt twist og frukt. Tror nok vi skal bli gode og mette ja
Gjest Gjest_Anne Marthe_* Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Jeg skal lage tiramisu til å ha på kvelden på julaften.
leirbål Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 Da jeg var yngre var jeg helt konsekvent på at jeg "måtte" ha en brødskive med sennepssild og et stykke delfiakake til midnattsmessen, mens resten av familien stort sett fortsatt gispet etter luft. Mye av årsaken kan ha vært at jeg A. var ekstremt aktiv og dermed sulten hele tida, og B. jeg spiser fisk mens resten av familien spiser (seg fordervet på) ribbe. De siste årene har vi droppet å lage delfiakake, siden den sjelden blir spist opp før den rusler ut i søpla av seg selv, men jeg kjenner at savnet etter sjokolade og geletopper er der når jeg ser paven Skulle jeg servert selv tror jeg kanskje (om ikke barndomsminnene om delfiakaken hadde overmannet meg) jeg, som flere andre her, hadde gått for frisk frukt, konfekt og småkaker
pusla Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har erfart de siste par åra at det går veldig lite tradisjonelle julekaker på kvelden julaften, så jeg har begynt å lage litt konfekt i stedet. Et innbydende konfektfat med litt frukt ved siden av er gull
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Hva som trengs av kaker og lignende kommer an på familien og hvilke vaner og tradisjoner den har. Siden din familie pleier ha kake på julekvelden, og spør etter tips vil jeg fortelle om hva vi vanligvis spiser hjemme. Vi pleier nemlig også å ha kake. (Til dere som mener det er unødvendig: Prøv å si det til familien min. Deres egne tradisjon trenger ikke være Norges eneste) Som regel har vi suksessterte til kaffien på kvelden. Vi setter også frem småkakefatet, mandarinbollen, lefse, delfiakake, evt. risboller om vi lager det. Om vi er mange har vi to kaker, tropisk aroma i tillegg. Suksesskakerestene serverer vi til kaffien 1.dagen. Da har vi også alltid en ny, usprettet kake slik at det ikke bare er rester. I fjor hadde vi bløtkake. Vi ekseprimenter lite med kaker disse dagene. Det er liksom tradisjon hvilke typer vi har. Folk vet hva de kan forvente. For øvrig, om den kremen: Jeg varmer opp kremfløte, sukker og eggeplommer til kokepunktet, lar det tykne uten at det koker (da sprekker plommene heter det visst). Så rører jeg inn vanlijesukker, og lar kremen stå til neste dag (jeg baker om kvelden). Dagen etter, rører jeg den gule sausen sammen med romtemperert, mykt smør delt i små biter (Tine) med en elektrisk visper. Når smøret er blanda ut, er kremen ferdig til å ha på kakebunnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå