Gå til innhold

Skinnhatt laget av kanin

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har sett en kjempefin hatt som er laget av kanin. Jeg vil ikke kjøpe den hvis det er sånn at dyrene har lidd. Er det noen som vet hvor jeg kan lene om kaninoppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett en kjempefin hatt som er laget av kanin. Jeg vil ikke kjøpe den hvis det er sånn at dyrene har lidd. Er det noen som vet hvor jeg kan lene om kaninoppdrett?

Mye av pelsen man har sett i butikker de siste årene er kaninpels. Kaninpels har lenge vært sett på som et upopulært alternativ til den øvrige pelsoppdretten, og kaninpelsen har ikke blitt sett på som sofistikert nok til moteplagg. Mange har ansett kaninpels for å være et “biprodukt” av kjøttproduksjon. Men en ny undercover-avsløring viser at det er nettopp kaninpelsen som benyttes stadig mer i motebildet, på grunn av tilgjengeligheten og de lave kostnadene - som gjør at pelsbransjen kan bruke store mengder pels til prøving og feiling med farging, mønstre og andre kjemiske prosesser. Kaninpelsen dukker opp så godt som ugjenkjennelig - nettopp i de dyre merkene som fortsatt velger å bruke pels.

Kaninoppdretterne har konstruert egne raser til bruk for produksjon av pels. Der det henholdsvis er kaninrasene «rex» og «hvit hare» som er de mest typiske “pelsrasene” i Europa, har franske oppdrettere også skapt og tatt patent på sin egen rase, «Orylag». Hele 60% av en Orylag-kanin brukes til pels, mens de resterende 40% brukes til kjøttproduksjon. Det er et bevisst valg fra oppdretternes side å drive kombinert produksjon, for nettopp å opprettholde inntrykket av at pelsen er et “biprodukt”. Men pelsen er tvert imot hovedproduktet. Orylag-oppdrettet har siden slutten av 80-tallet vært spesielt rettet mot moteindustrien, og undercover-avsløringen nevner bl.a. motehusene Fendi, Chanel og Dior som utgjør den sterkeste kundegruppen av Orylag-kaninen.

Flere gårder i Norge driver også kaninoppdrett, ca. 400 søker tilskudd for kaninoppdrett årlig. Norsk kaninskinn selges også på skinn-auksjonene i Danmark, selv om flesteparten av kaninskinn fra Skandinavia kommer fra Danmark (10 000 i 2002). Myndighetene har ikke full oversikt over norsk kaninpelsproduksjon.

Du kan heller aldri med 100% sikkerhet vite hvor den kommer fra.. Og det kan f.eks være herfra ; http://www.tvanimal.org/index.php?option=c...5&Itemid=43

Vær så snill og ikke kjøp den hatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel spørsmål om råd for oppdrett. TS, det finnes flere kaniner til omplassering på finn.no. Ring eierne og forklar saken. Regner med stor forståelse for din sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...