anna panna Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Kan noen hjelpe meg til motivasjon for å få gutten til å pusse tennene... Han vil under noen omstendigheter IKKE pusse. Vrir hode til alle sider, holder hånda foran ansiktet + + + det som kan tenkes for å ikke pusse. Vi har prøvd å tulle mens vi pusser, telle tenner, synge "puss puss" sangen, og la han pusse litt selv, og la han få se på når vi pusse.... men ingenting hjelper. Det ender da med "tvangspussing" forå få det unnagjort - noe verken pappa`n eller jeg syns noe om. KAn noen gi meg et postivit hint til hvordan vi kan snu denne "trenden...."
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Kan det være at børsten stikker ham så det klør i tannkjøttet, litt mindre børste? Litt mykere børste? Eller er det bare at han ikke vil og ferdig med det?
anna panna Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2009 Kan noen hjelpe meg til motivasjon for å få gutten til å pusse tennene... Han vil under noen omstendigheter IKKE pusse. Vrir hode til alle sider, holder hånda foran ansiktet + + + det som kan tenkes for å ikke pusse. Vi har prøvd å tulle mens vi pusser, telle tenner, synge "puss puss" sangen, og la han pusse litt selv, og la han få se på når vi pusse.... men ingenting hjelper. Det ender da med "tvangspussing" forå få det unnagjort - noe verken pappa`n eller jeg syns noe om. KAn noen gi meg et postivit hint til hvordan vi kan snu denne "trenden...." Har desverre (..) 3 ulike tannbørster her - så skal liksom ikke stå på det. Har en "nyfødt" tannbørste, en elektrisk (som liksom skulle være så tøff også har vi en for 2 år... ikke er det tannkremen eller tror jeg...for om han får lov - vil han gjerne sitte å suge av tannkremen. * Det gjør meg gaaaaaaaal *
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Uff, har dessverre ikke noen gode råd, men håper andre har! tannpuss rutiner er jo veldig viktig å få inn tidlig helst
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Dere må IKKE tvangspusse. Da blir det bare enda vanskeligere fordi han vil kunne forbinde tannpuss med "overgrep" på hans rett til å bestemme over seg selv. Det som kan hjelpe mange er å begynne før poden får tenner - bruke en myk tannkost å "liksom" pusse på gummene uten tannkrem. Men siden dere har babytannkost så har dere gjerne prøvd det allerede. Det må nok bli lirking og overtaling - kanskje han kan få pusse på mamma eller pappa? Prøv alt og kanskje spør tannlegen - spesialister på barnetannpleie har kanskje noen bedre tips å komme med.
Gjest Gjest_bjørn_* Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Jeg "tvangspusset" min toåring noen ganger før han skjønte at det ikke var noen utvei,han er flink som bare det nå.
anna panna Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. desember 2009 Dere må IKKE tvangspusse. Da blir det bare enda vanskeligere fordi han vil kunne forbinde tannpuss med "overgrep" på hans rett til å bestemme over seg selv. Det som kan hjelpe mange er å begynne før poden får tenner - bruke en myk tannkost å "liksom" pusse på gummene uten tannkrem. Men siden dere har babytannkost så har dere gjerne prøvd det allerede. Det må nok bli lirking og overtaling - kanskje han kan få pusse på mamma eller pappa? Prøv alt og kanskje spør tannlegen - spesialister på barnetannpleie har kanskje noen bedre tips å komme med. Vi begymnte å pusse da han fikk sin første tann (rundt 6 mnd) OG DET HAR GÅTT KJEMPE FINT helt fram til nå for ca 1 mnd siden. trodde det kunne være noen jeksler som gjorde grunnen... men er nok ikke det heller... Pusse må man jo... så det blir desverre "tvangspussing".....
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Har han en "superhelt" han ser litt opp til? Min sønn kan veldig ofte slå seg helt vrang og da pleier vi si at Rorri, som er min sønns store helt om dagen, også pusser tennene sine, og at Rorri sa til meg at alle må pusse tennene sine og at vi (jeg og min mann) skulle lære vår sønn hvordan. Vi pleier si denne reglen fra Drømmehagen når vi pusser tenner: Oppe, nede, bak og fram, slik er det vi pusser en tann. Min sønn er litt mindre en din så kan være det er litt vanskeligere og overbevise han som er 2 år, men det var det rådet jeg kunne komme med
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Selvfølgelig må du tvangspusse, en toåring kan ikke få lov til å bestemme om han skal pusse tennene eller ikke! Han har jo INGEN mulighet til å forstå konsekvensene! Det gjelder vel egentlig å tvangspusse på en så skånsom måte som mulig! Da sønnen vår var liten var han helt umulig å gi medisin og å pusse tennene på, men det måtte han jo, så da MÅ foreldrene noen ganger bruke den makten som voksne har over barn. MEN herlighet, han måtte jo komme ut av det med æren i behold...
anna panna Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2009 Selvfølgelig må du tvangspusse, en toåring kan ikke få lov til å bestemme om han skal pusse tennene eller ikke! Han har jo INGEN mulighet til å forstå konsekvensene! Det gjelder vel egentlig å tvangspusse på en så skånsom måte som mulig! Da sønnen vår var liten var han helt umulig å gi medisin og å pusse tennene på, men det måtte han jo, så da MÅ foreldrene noen ganger bruke den makten som voksne har over barn. MEN herlighet, han måtte jo komme ut av det med æren i behold... Ja - det ender desverre sånn... og med en dårlig samvittighet etter hver gang...
anna panna Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2009 Har han en "superhelt" han ser litt opp til? Min sønn kan veldig ofte slå seg helt vrang og da pleier vi si at Rorri, som er min sønns store helt om dagen, også pusser tennene sine, og at Rorri sa til meg at alle må pusse tennene sine og at vi (jeg og min mann) skulle lære vår sønn hvordan. Vi pleier si denne reglen fra Drømmehagen når vi pusser tenner: Oppe, nede, bak og fram, slik er det vi pusser en tann. Min sønn er litt mindre en din så kan være det er litt vanskeligere og overbevise han som er 2 år, men det var det rådet jeg kunne komme med Vi bruker julenissen - at han vil at alle skal pusse,. Pluss at gråtass gjør det . . . men han er en bestemt to år gammel gutt Regner med det vil gå seg til etterhvert - men er så vondt for han og oss nå mens det står på.....
anna panna Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 13. desember 2009 El-tannbørste gjorde susen. prøvd det og HAr en disney av typen som spiller musikk... men hjelper svært lite...
Caramba Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Jeg tvangspusset også en liten stund, før faren overtok tannpussen. Han klarte det mye bedre en meg.... Nå er gutten snart 3 år og har lært å gape som en stor og skummel krokodille (feks). Nå får jeg også til å pusse tennene hans igjen. Det tok noen måneder med å være veldig streng, slik at han skjønte at å pusse tenner, det SKAL man gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Vi har heldigvis ikke hatt store problemer med å pusse tennene, men hos oss virker Karius og Baktus som gode motivatorer for tannpussen. Slike typer vil ikke jenteungen ha i tennene. Men det er jo viktig å ikke skremme dem for mye slik at de får skrekk for tannlegen også.
rachel who Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 prøvd det og HAr en disney av typen som spiller musikk... men hjelper svært lite... Altås det alene hjelper jo ikke, men hele stemningen rundt. Jeg vet at mange sliter med tannpuss, men det må bare gjøres. Men på en mest mulig positiv måte. Man bør jo kanskje prøve å forklare barnet mest mulig rundt tannpuss, kanskje at du setter at god tid før tannpussen og forbereder barnet på det som skal skje. Det ser jeg har alt å si her hjemme, om barnet er informert, så går alt så mye lettere. Og det bør være en rutine på det hver gang inntil barnet har forstått at dette er bare noe som må gjøres.
Sarhann Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 For oss hjelper det å ha Flux som beløning for rene tenner. Ingen pussing ingen Flux. Vi har kanskje hatt to kvelder uten puss. Har kommet nesten inn i senga endel ganger før 2-åringen vil pusse. Ellers er det lete etter mat leken,lete etter tenner, synging og kiling. Lykke til.
Sissan Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Vi kompromisser litt. Hun får pusse selv om morgenen, så pusser jeg om kvelden. Om morgenen pusser vi sammen, og da sitter jeg på gulvet med tannbørsten min, det er spennende. Ender ofte med at hun pusser ofte mine tenner og jeg hennes. Om det blir vrangt på kvelden, er det bare å ta frem egen tannbørste, så pusser vi for hverandre. Det fungerer i allefall her - og vi har også slitt litt. Hun er ikke fullt 2 år enda, men rett rundt hjørnet, og viljen er sterk ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå