Gjest frustrert i år også... Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Heisann! Også i år gikk det galt med mine kvite kakemenn... De ser kjempefine ut når de er i ovnen, helt til de så godt som er ferdigstekte. Da faller de sammen som når man slipper lufta ut av en ballong, og blir flate og skrukkete. Hva gjør jeg galt? Har prøvd å kjevle de på flere måter, fra de passe (?) tykke til supertynne, men ser ikke ut til at det har noe å si. Noen som har en god teori på dette? Eventuelt har en god oppskrift å dele med meg? Så kanskje jeg får det til neste år?
Kanutten Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Hmmm. Min første tanke er at du kanskje bruker for mye mel?
Gjest ts Skrevet 14. desember 2009 #4 Skrevet 14. desember 2009 Jeg bruker en med seter-rømme...: mel, vaniljesukker, hjortetakksalt, smeltet margarin og seterrømme. Men fikk vite på jobben i dag at dette er en "tynn type". Så da er det nok ikke noe galt med deigen likevel... Men hadde blitt kjempegald om noen hadde en annen deigoppskift til meg som jeg kan bruke neste år!
-Fisken- Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Denne oppskriften bruker jeg: 80 g smeltet smør 3,5 dl sukker 1 ts hornsalt 2,5 dl melk 12 dl hvetemel Med denne oppskriften har jeg aldri opplevd problemet du beskriver.
Gjest ts Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Tusen takk! Denne skal jeg prøve senest til neste jul!
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Denne oppskriften bruker jeg: 80 g smeltet smør 3,5 dl sukker 1 ts hornsalt 2,5 dl melk 12 dl hvetemel Med denne oppskriften har jeg aldri opplevd problemet du beskriver. Skal det ikke være noe smak/krydder i kakene? Jeg har aldri bakt de, de er ikke vanlige på østlandet. Men oppskriften høres veldig kjedelig ut.
Trillrund Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Skal det ikke være noe smak/krydder i kakene? Jeg har aldri bakt de, de er ikke vanlige på østlandet. Men oppskriften høres veldig kjedelig ut. Det er mye smak i hjortetakksalt...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Skal det ikke være noe smak/krydder i kakene? Jeg har aldri bakt de, de er ikke vanlige på østlandet. Men oppskriften høres veldig kjedelig ut. Det er ikke spesiell smak på disse (som f.eks. pepperkaker) annet enn at de er gode så lenge de ikke blir tørre og harde. Men de er da vanlige på Østlandet. Jeg trodde nesten det bare var her vi hadde dem.
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 Det er ikke spesiell smak på disse (som f.eks. pepperkaker) annet enn at de er gode så lenge de ikke blir tørre og harde. Men de er da vanlige på Østlandet. Jeg trodde nesten det bare var her vi hadde dem. Nei, jeg hadde knapt hørt om de før for et par år siden. Typisk vestlansk.
Pinnsvin Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Enkel og veldig god oppskrift på kakemenn; 1kg sukker røres ut i 0,5L melk (helst Helmelk). Bland inn ca 3/4 av en 2kgs pose med hvetemel, i tillegg til 4-5ts hjortesalt. Liker du best sprø kakemenn; kjevle deigen tynn, reguler tykkelsen etter hva en liker best. Stekes på 180grader midt i ovnen, 7-9min (avhengig av tykkelse på deigen). Dette er forresten en ganske stor oppskrift, og kan med fordel deles :-) God adventstid!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Nei, jeg hadde knapt hørt om de før for et par år siden. Typisk vestlansk. Jeg er fra Østfold og er vokst opp med dem! Men da jeg flyttet til Oslo, så var det mange som ikke hadde noe forhold til kakemenn. De visste hva jeg mente, men det var stort sett etter at jeg hadde definert dem som hvite pepperkaker. Men da er det definisjonen av Østlandet som tydeligvis er vid her.
Tusle Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er også fra østlandet og hadde knapt hørt om de. Bor på sørlandet nå og her er de veldig vanlige. Jeg baker og tar med hjem til pappa hver jul
Gyda Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 I nordnorge kalles de for "melkekjeks" og jeg selv er vant til å kalle de for "julemenn". Og ja - kakemenn er et must her i huset til jul. Nammis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå