knappen Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 til dere alle som har gleden av en dyrevenn i hus:) etter å ha lest og undersøkt en del om tørrfor ville eg bare dele det med dere. Tørfor er dyrerester ,pakket i papp og plastikk ,kvernet og derretter brent over 200 grader(for å drepe all bakterier,dermed også alle viktige næringstoffer). derretter TILSETTES kunstig farge,smak OG vitaminer/mineraler. enkelte tørfor har for høy proteinverdi ,og lever og nyrer til dyrene klarer ikke å bryte det ned,og ender i nyrestein,leversvikt osv. en ting som kan vere veldig farlig for hunder er å få i seg for mye kattemat! kattemat inneholder mye mer proteiner en hundemat ,av rettmesige årsaker,men det tåler ikkje hunden! mitt poeng her er å vekke en tankt... hvorfor ikke ha kontroll selv på hva du forer hunden/katten din med?! tørrfor/våtfor i små mengder skader ikke. men som helhetlig diet er dette alt for ensformigt! har for eksempel hunden din mageproblemer(oppkast/diare). sier vettrinærene -gi hunden din lettfordøyelig for( finnes i egen tørrfor variant,ofte bestående av lette karbohydrater som mye ris!) hvorfor ikke koke risen selv? en god "rett" for dårlig mage/tarm til hund kan vere. -Ris,en dæsj olivenolje, litt fiber via gullerot. viss hunden misslikes smaken kan risen kokes i "Pølsevann" eller du kan bruke litt kjøttdeig/pølser i maten. jeg lager alle måltider til hunden min selv. kansje du kan få litt inspirasjon:) mat til normal hund kan være: -rå kjøttdeig(mengde varierer etter størrelse på hund). en knyttneve størelse gir jeg. dette dekker hundens protein behov. -olivenolje(en-to spisesjeer.) så sørger du for at hunden får fett.også får hunden utrolig fin pels! og det er supert for ledd. koker i ny og ne ris ,og blander også gulerot i ,et par ganger i uken. viss du vil sørge for at hunden får i seg vitaminer og mineraler... kan du gi en multivitamin kapsel i uken fordelt på to dager. det er ikke my forbruk! og heller ikke dyrt! har hunden/katten problemer med nyrer/lever kan du også gi mariatistel kapsel (1 kapsel fordelt på to måltider i uken.) som hjelper nedbrytningsprossesen av fx proteiner. av og til får min egen hunden også middagsrester. og svert sjelden får hunden "hundefor"(på reiser kan det vere greit osv). for meg passer dette veldig bra, hunden min kaster ikke lenger opp, er i perfekt vekt ,og holder seg mye friskere:) dette er ikke for alle,men for oss er det best:) håper noen fikk noe positivt ut av dette:) (og om noen er kritiske til tørrfor informasjonen forstår jeg det, det er forskjeller tørrfor imellom,men det er også MYE dårlig på markedet). og dette er mest for de hunder/katter som har problemer med vekt,mat,avføring osv. med vennlig hilsen fra meg:)
Troyamin Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 -Ris,en dæsj olivenolje, litt fiber via gullerot. viss hunden misslikes smaken kan risen kokes i "Pølsevann" eller du kan bruke litt kjøttdeig/pølser i maten. Jeg er enig i at feks råforing av hund/katt kan være bra. Det jeg reagerer på er at du foreslår kjøttdeig eller pølser i maten. Er du klar over hvor mye salt som er tilsatt kjøttdeig? Det kan være opptil 7% salt. I pølser er det mye mer. I tillegg får du annet krydder, samt div e stoffer for å gi lengre holdbarhet. Skal man lage eget fòr så må man virkelig sette seg inn i hvilke mengder grønnsaker, kjøtt osv som passer det aktuelle dyret. For mange er det også tidkrevende å skulle lage eget fòr.
Gjest Marlo Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Jeg reagerer ekstremt på at TS oppfordrer til å bare slenge sammen noe og gi til hunden. Det er KJEMPEBRA å lage sin egen hundemat, men du skal være ganske innsatt i hvordan man skal gjøre det for å ikke ødelegge hunden din helt, med alt fra mengder, mineraler, vitaminer etc etc Og du i tillegg som nevnt over, oppfordrer til å gi hunden mat som inneholder mye salt - da kan du jo like gjerne fôre med den maten du advarer mot da... Lær deg litt om hundefôr før du går ut å avdvarer og oppfordrer. Endret 13. desember 2009 av Marlo
Gjest Gjest_la flaca_* Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Jeg ble også meget skeptisk. Har lest mye om både råfóring og tilberedning av egen hundemat (og kattemat), men det som skisseres her er jo alt for dårlig. Likevel, tanken er veldig god den. Jeg bruker vom&hundemat, tørrfór (og laksolje) som base, og sper på med rent kjøtt av ulike slag for kosens skyld i tillegg til hundevennlige middagsrester. Hadde ikke turt å fóre på kjøttdeig og olivenolje nei. Skal man gå den veien må man sørge for ubehandlet kjøtt og beinmel i tillegg til drøssevis med sporstoffer, vitaminer, kostfiber og riktige fettsyrer.
knappen Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er enig i at feks råforing av hund/katt kan være bra. Det jeg reagerer på er at du foreslår kjøttdeig eller pølser i maten. Er du klar over hvor mye salt som er tilsatt kjøttdeig? Det kan være opptil 7% salt. I pølser er det mye mer. I tillegg får du annet krydder, samt div e stoffer for å gi lengre holdbarhet. Skal man lage eget fòr så må man virkelig sette seg inn i hvilke mengder grønnsaker, kjøtt osv som passer det aktuelle dyret. For mange er det også tidkrevende å skulle lage eget fòr. er helt enig i at man ikke skal fore store mengder salt! for all del! I innlegget mitt står det ikke så mye om mengde av det ene eller det andre, men det er i sammen med både vetrinær og kostholdsekspert jeg har foret min hund. og nevner at den får både,dyrefor og egenkomponert. jeg understrekker igjenn at poenget er bare å gjøre oss litt mer bevist på at vi kan også selv sette i sammen måltider til dyrene våre. Jeg har ikke tro på at man vinner på å bare gi tørrfor til dyrene... det vill jeg tro har en negativ virkning på dem. a t vi selv sørger for at de ikke får for mye av salt ,e-stoffer og skadelig dyrefor er en selvfølge. vi har ansvare for at dyrene våre har det bra:)
knappen Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2009 Jeg reagerer ekstremt på at TS oppfordrer til å bare slenge sammen noe og gi til hunden. Det er KJEMPEBRA å lage sin egen hundemat, men du skal være ganske innsatt i hvordan man skal gjøre det for å ikke ødelegge hunden din helt, med alt fra mengder, mineraler, vitaminer etc etc Og du i tillegg som nevnt over, oppfordrer til å gi hunden mat som inneholder mye salt - da kan du jo like gjerne fôre med den maten du advarer mot da... Lær deg litt om hundefôr før du går ut å avdvarer og oppfordrer. prøver å vekke litt oppmerksomhet, vi kan (forutsett at mann vett nok om fx.hundekosthold) ta saken i sine egne hender! all tørrfor er ikke bra! nevner som sagt ikke mengde,og den helhetlige kosten til min personlige hund, men det er mange som LEVER på billig tørrfor til en stor ulempe for hunden!eller katten. variere...det er viktig mener jeg. å har ikke sagt at man skal leve på kjøttdeig og olivenolje!? da missforsto du nok litt:) nevnte både dyrefor,O.l.
Gjest Huffsa Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Ville heller anbefalt folk å droppe å kjøpe mat på dagligvarebutikken og heller kjøpe kvalitietsfòr enn å be dem fòre med pølser og olivenolje. Hunden min spiser Vom&Hundemat blandet med Royal Canin tørrfòr, og litt diverse, og er frisk og fin
knappen Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2009 Jeg ble også meget skeptisk. Har lest mye om både råfóring og tilberedning av egen hundemat (og kattemat), men det som skisseres her er jo alt for dårlig. Likevel, tanken er veldig god den. Jeg bruker vom&hundemat, tørrfór (og laksolje) som base, og sper på med rent kjøtt av ulike slag for kosens skyld i tillegg til hundevennlige middagsrester. Hadde ikke turt å fóre på kjøttdeig og olivenolje nei. Skal man gå den veien må man sørge for ubehandlet kjøtt og beinmel i tillegg til drøssevis med sporstoffer, vitaminer, kostfiber og riktige fettsyrer. det er ikke så enkelt som beskreve i min tekst når det gjelder hudens kost. personlig har jeg samrådes med vetrinær , og sørger for at min hund får alt den trenger av det øvrige. MEN er hovedsakelig RENFORING av tørfor jeg vill vekke tanke rundt! mange katter og hunder lever på kunstig hunde og kattefor daglig...mange velger dessvere det enkle og ikke alltid det beste for sine dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå