Gjest Martineee. Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er en jente på snart seksten som har søkt på en meget god privatskole i Oslo, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer inn. Problemstillingen er at mine hensynsløse, overbeskyttende, overfladiske foreldre er noen helvetes kontrollfriker som har viet livet sitt til å fucke opp mitt. De viser ingen interesse for å la meg dra, de støtter meg ikke i det hele tatt, men jeg er sikker. Jeg skal flytte til Oslo uansett hvor mye de nekter meg. Og jeg gir ikke opp, heller. Jeg ser rett og slett ikke problemet! Alle kostnadene mine blir dekket av stipend, jeg begynner på en god skole, skal flytte på en passe stor hybel og alt er i sin skjønneste orden, foruten om mine fucked opp foreldre som gjør alt for å hindre meg i å flytte, bare for at de vil savne å se det fine trynet mitt. Egoistisk, right? Men tilbake til poenget. Hvor kan jeg gå, hvem kan jeg gå til? Barnevernet? Familierådet? PPT? Jeg må kontakte alt og alle for å få dette i boks, og jeg skal klare det, no matter what. 1
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Måten du skriver på, og de holdningene du har til dine egne foreldre, sier meg at du er langt ifra moden nok til å se ditt eget beste. Jeg er helt sikker på at foreldrene dine ikke vil deg noe vondt her i verden. Du er bare 15 år. Det vil si at du er underlagt dine foreldres myndighet i over to år til. Det må du bare leve med. Etter du blir 18 har du fortsatt mange år igjen til å studere på de skolene du ønsker selv. Lykke til. 5
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 Jeg er en jente på snart seksten som har søkt på en meget god privatskole i Oslo, og jeg er ganske sikker på at jeg kommer inn. Problemstillingen er at mine hensynsløse, overbeskyttende, overfladiske foreldre er noen helvetes kontrollfriker som har viet livet sitt til å fucke opp mitt. De viser ingen interesse for å la meg dra, de støtter meg ikke i det hele tatt, men jeg er sikker. Jeg skal flytte til Oslo uansett hvor mye de nekter meg. Og jeg gir ikke opp, heller. Jeg ser rett og slett ikke problemet! Alle kostnadene mine blir dekket av stipend, jeg begynner på en god skole, skal flytte på en passe stor hybel og alt er i sin skjønneste orden, foruten om mine fucked opp foreldre som gjør alt for å hindre meg i å flytte, bare for at de vil savne å se det fine trynet mitt. Egoistisk, right? Men tilbake til poenget. Hvor kan jeg gå, hvem kan jeg gå til? Barnevernet? Familierådet? PPT? Jeg må kontakte alt og alle for å få dette i boks, og jeg skal klare det, no matter what. Hva slags stipåend dekker privat skole? Boligutgifter, strøm, klær, mat, bøker, levekostnader, transport...alt får du stipend til fra den norske stat?!
Gjest Cho Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 Måten du skriver på, og de holdningene du har til dine egne foreldre, sier meg at du er langt ifra moden nok til å se ditt eget beste. Jeg er helt sikker på at foreldrene dine ikke vil deg noe vondt her i verden. Du er bare 15 år. Det vil si at du er underlagt dine foreldres myndighet i over to år til. Det må du bare leve med. Etter du blir 18 har du fortsatt mange år igjen til å studere på de skolene du ønsker selv. Lykke til. Signerer denne. Mine foreldre hadde aldri latt meg flytte til en annen by da jeg var 16, og jeg hadde heller ikke latt mine unger gjøre det. 1
leirbål Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Utifra den manglende modenheten i innlegget ditt ville jeg heller ikke latt deg flytte hjemmefra som 15- 16 åring. Som du får høre her er det ikke fordi de kommer til å savne smilet ditt, men fordi du ikke har forstått alt enda. Et stipend dekker langt ifra alt du trenger for å bo hjemmefra. Du vil måtte ta deg en jobb med ganske stor stillingsandel for å klare å betale alle regningene. Og da vil du ikke ha nok tid og krefter til å studere. Så det er til syvende og sist foreldrene dine som evt. må betale for deg. Og med den måten du snakker om dem, ville jeg ikke betalt en privatskole for deg. 1
Gjest Martineee. Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hvordan reflekterer måten jeg skriver på via internett hvor moden jeg er for å flytte hjemmefra? Endret 13. desember 2009 av MissStiles 1
leirbål Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hvordan reflekterer måten jeg skriver på via internett hvor moden jeg er for å flytte hjemmefra? Svaret ditt viser igjen umodenheten din. Når jeg var på din alder var jeg også enormt klok og smart. Og jeg klarte heller ikke å forstå hvordan de voksne kunne være så idioter at de ikke forstod alt det lure jeg visste. Det gikk over det også.... Endret 13. desember 2009 av MissStiles 2
Gjest Cho Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hvordan reflekterer måten jeg skriver på via internett hvor moden jeg er for å flytte hjemmefra? Ting som det utstråler ikke akkurat modenhet. I tillegg later du til å tro at foreldrene dine bare er til for å gjøre livet surt for deg, en allmenn fjortisoppfatning. Endret 13. desember 2009 av MissStiles 2
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Hvordan reflekterer måten jeg skriver på via internett hvor moden jeg er for å flytte hjemmefra? Fordi måten en skriver på reflekterer måten en tenker på. Og ditt siste innlegg viste bare enda tydeligere hvor umoden du er. Endret 13. desember 2009 av MissStiles
Gjest Coarvi Skrevet 13. desember 2009 #10 Skrevet 13. desember 2009 Signerer denne. Mine foreldre hadde aldri latt meg flytte til en annen by da jeg var 16, og jeg hadde heller ikke latt mine unger gjøre det. Heldigvis for deg og dine barn bor du tydeligvis ganske seentralt. Hvis ikke hadde du vel stått der uten utdanning, eller med en utdanning som var helt feil for deg. Jeg var 16 da jeg flyttet hjemmefra. 60 mil vekk fra foreldre og alle jeg kjente, til en helt fremmed by. De fleste av vennene mine flyttet også i den alderen, men de flyttet "bare" 10 mil vekk. Jeg er kjempeglad for at mine foreldre lot meg flytte, hvis ikke hadde jeg mistet utrolig mange muligheter, og ikke fått utvikle meg såpass som jeg gjorde. 15-16-åringer kan faktisk være modne nok til å klare seg selv. Foreldre nekter bare å innse det så lenge de ikke blir tvunget til det. Nei, mye bedre å sy puter under armene på barna og innbille dem at det ikke er mulig å oppføre seg voksent før man har fylt 18... For all del, mange 16-åringer er ikke modne nok til å flytte, men det er klin umulig for noen av dere å dømme TS' modenhet utifra innlegget hennes, med mindre dere er synske. Hvorvidt det er rett av TS å flytte eller ei skal ikke seg synse om, jeg synes bare det er på tide at noen av dere som har vokst opp i sentrale strøk innser at livet ikke er så rosenrødt og enkelt for alle som det var for dere. Noen ganger tvinges 16-åringer til å ta ansvar for seg selv tidligere enn dere er vant til, og det funker faktisk HELT FINT! Vi er bare så bortskjemte i dette landet her og foretrekker at barna våre skal være barn lengst mulig, og glemmer at det kan være sunt for dem å prøve seg på egenhånd. 2
Gjest Martineee. Skrevet 13. desember 2009 #11 Skrevet 13. desember 2009 Fordi måten en skriver på reflekterer måten en tenker på. Og ditt siste innlegg viste bare enda tydeligere hvor umoden du er. Tankegangen min kan være helt forferdelig, noe den er. Med min iq på høyt over gjennomsnittet fant jeg nettopp ut at dette forumet er ment for alenemødre og skilte, ensomme kvinner i middelalderen uten utdanning. Takk og beklager. 2
Gjest Gjest-Purple Haze Skrevet 13. desember 2009 #12 Skrevet 13. desember 2009 Min yngste sønn flyttet på hybel som 16-åring pga skolegang. Det var det eneste alternativet som gjorde at han fikk gå den linjen han ønsket. Det har stort sett gått veldig fint, men han har hatt tøffe perioder, hvor han har merket at han var ung da han plutselig kom for seg selv. I blant er han møkk lei av å ha ansvaret for alt selv, og ønsker seg tilbake til mamma. Hybeltilværelsen er ikke bare rosenrød. Når det gjelder stipend og økonomi, dekker ikke stipendet hans opp for levekostnader. Det dekker så vidt husleie, strøm og litt livsopphold. Ingen fet tilværelse. Så du må nok belage deg på å jobbe ved siden av.
Gjest Cho Skrevet 13. desember 2009 #13 Skrevet 13. desember 2009 Heldigvis for deg og dine barn bor du tydeligvis ganske seentralt. Hvis ikke hadde du vel stått der uten utdanning, eller med en utdanning som var helt feil for deg. .... Problemstillingen er at mine hensynsløse, overbeskyttende, overfladiske foreldre er noen helvetes kontrollfriker som har viet livet sitt til å fucke opp mitt. TS nevner for det første ikke noen ting om hvor i landet hun bor, eller om hun har andre muligheter for å studere i hjembyen. Hvis hun bor i en liten bygd med få muligheter, er jo situasjonen en helt annen, men det har ikke jeg fått noe som helst inntrykk av at den er. I tillegg, det som jeg har sitert over her fra startinnlegget, viser umodenhet, uansett hvor mye man vrir og vender på det. Jeg er selvfølgelig enig i det du sier om at noen 16-åringer klarer seg, flytter ut og blir "voksne". Bestevenninnen min flyttet for seg selv da hun var 16, hun måtte på grunn av en uoverkommelig hjemmesituasjon. Hun er mer moden enn det jeg er, og jeg er tre år eldre enn henne. Men hun var allerede tvunget til å bli voksen før hun måtte flytte, hun var milevis fra der TS er nå. Jeg står fortsatt på meningen min om at TS virker, ut i fra både innlegg og reaksjoner på våre innlegg, for umoden til å flytte for seg selv.
KinderMaxi Skrevet 13. desember 2009 #14 Skrevet 13. desember 2009 Tankegangen min kan være helt forferdelig, noe den er. Med min iq på høyt over gjennomsnittet fant jeg nettopp ut at dette forumet er ment for alenemødre og skilte, ensomme kvinner i middelalderen uten utdanning. Takk og beklager.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. desember 2009 #15 Skrevet 13. desember 2009 Heldigvis for deg og dine barn bor du tydeligvis ganske seentralt. Hvis ikke hadde du vel stått der uten utdanning, eller med en utdanning som var helt feil for deg. Jeg var 16 da jeg flyttet hjemmefra. 60 mil vekk fra foreldre og alle jeg kjente, til en helt fremmed by. De fleste av vennene mine flyttet også i den alderen, men de flyttet "bare" 10 mil vekk. Jeg er kjempeglad for at mine foreldre lot meg flytte, hvis ikke hadde jeg mistet utrolig mange muligheter, og ikke fått utvikle meg såpass som jeg gjorde. 15-16-åringer kan faktisk være modne nok til å klare seg selv. Foreldre nekter bare å innse det så lenge de ikke blir tvunget til det. Nei, mye bedre å sy puter under armene på barna og innbille dem at det ikke er mulig å oppføre seg voksent før man har fylt 18... For all del, mange 16-åringer er ikke modne nok til å flytte, men det er klin umulig for noen av dere å dømme TS' modenhet utifra innlegget hennes, med mindre dere er synske. Hvorvidt det er rett av TS å flytte eller ei skal ikke seg synse om, jeg synes bare det er på tide at noen av dere som har vokst opp i sentrale strøk innser at livet ikke er så rosenrødt og enkelt for alle som det var for dere. Noen ganger tvinges 16-åringer til å ta ansvar for seg selv tidligere enn dere er vant til, og det funker faktisk HELT FINT! Vi er bare så bortskjemte i dette landet her og foretrekker at barna våre skal være barn lengst mulig, og glemmer at det kan være sunt for dem å prøve seg på egenhånd. Jeg er klar over at det er mulig for noen 16-åringer å klare seg bra på egenhånd. For noen går det bra, for andre ender det med katastrofe. Mitt poeng var bare at denne 15-åringen ikke har noe å stille opp med hvis foreldrene motsetter seg. Loven er nå en gang slik at det enda er foreldrene som bestemmer. Og da er det like greit å innrette seg etter det og gjøre det beste ut av det, istedenfor å sitte å skjelle ut sine egne foreldre på et forum.
leirbål Skrevet 13. desember 2009 #16 Skrevet 13. desember 2009 Hvis ts bor på et lite sted med få muligheter innenfor den utdannelsen hun ønsker er det å flytte hjemmefra som 16 åring fremdeles ikke eneste alternativ. Hun kan bo hjemme til hun er 18 og mere moden, og så flytte for å gå på skole. Da kan hun gå på hver eneste private drømmeskole hun finner om hun vil. Sålenge hun ikke er mere voksen enn hun viser i innleggene sine ville jeg ikke latt henne flytte ut.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #17 Skrevet 13. desember 2009 når du bor hjemmenifra kommer ikke stipendet til å dekke alt. belive me. jeg har selv bodd i en liten leilighet da jeg gikk på skole og økonomien var et problem. selvfølgelig hjelper det litt med stipende men som sagt så kommer ikke det til å dekke for alt. er nok ikke bare bare å flytte til en helt anna by som 16 åring.
Gjest Vilma Skrevet 13. desember 2009 #18 Skrevet 13. desember 2009 Jeg synes du skal gå for det. Jeg flyttet på hybel som 16 åring, og ble voksen over natta. Stipendet dekker ikke en dritt, du må snu på hver krone, du må ta alt ansvar selv. Og vet du, jeg tror du kommer til å klare det helt fint. 1
leirbål Skrevet 13. desember 2009 #19 Skrevet 13. desember 2009 Jeg synes du skal gå for det. Jeg flyttet på hybel som 16 åring, og ble voksen over natta. Stipendet dekker ikke en dritt, du må snu på hver krone, du må ta alt ansvar selv. Og vet du, jeg tror du kommer til å klare det helt fint. Hvis det kun hadde vært hennes valg hadde det vært greit. Men sålenge hun er under 18 er det foreldrene som bestemmer. Og innlegget handler jo om at de nekter henne å flytte. Og selv om du ble voksen i en fart av å flytte ut er det ikke alle som blir det. Mange roter kun til livet sitt, og må bruke lang tid på å ordne opp etterpå. For det er ingen regel at man blir voksen av å flyte for seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #20 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Tankegangen min kan være helt forferdelig, noe den er. Med min iq på høyt over gjennomsnittet fant jeg nettopp ut at dette forumet er ment for alenemødre og skilte, ensomme kvinner i middelalderen uten utdanning. Takk og beklager. Jeg må egentlig si meg enig der. Skjønner ikke helt poenger med å drive å slenge med leppa til TS, og det var lenge før hun prøvde å forsvare seg, noe jeg forstår godt. Hvorfor ikke prøve å hjelpe på en litt mer hyggelig måte? Endret 13. desember 2009 av MissStiles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå