Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2003 #1 Skrevet 25. august 2003 Dette har vært opp for en stund siden, men ettersom det har kommet mange nye brukere til hadde det vært interessant med en ny debatt om dette temaet: Er du for eller i mot skoleuniform??? - I forhold til mobbing? - I forhold til klespress? - I forhold til økonomi? - I forhold til..... ----------------------------------------------------------------------------------- Jeg er absolutt for skoleuniform og tror at dette ville ha lettet for mange foreldre. Tror også det hadde vært bedre i forhold til ønonomi og klespresset som florerer i skolene i dag. Jeg mener ikke at man skal ha slike amerikanske skoleuniformer med korte sjørt og knestrømper til jentene og bukse med skjorte til guttene, men gode klær for norske forhold. (likehet for gutt og jente, evt forskjellige farger). Greie gensere, t-shorter, bukser. (Evt. med skolelogo på)
Gjest Coolaid Skrevet 25. august 2003 #2 Skrevet 25. august 2003 Må bare si meg enig. I dag er det jo et kjempestort press på hvordan en skal se ut i klesveien. I veldig mange kretser er man ikke med dersom man ser litt anderledes ut. Det er også et stort press mot foreldre som ikke alltid har økonomi til dyre merkeklær. Tror mange barn og unge ville vært glad for en slik ordning selv om de ikke sier det. Ikke vanskelig å lage stillige og praktiske klær for en rimelig penge.
Gjest Brunhilde Skrevet 25. august 2003 #3 Skrevet 25. august 2003 Jeg er for skoleuniform. Har selv brukt det og det var veldig praktisk. En ting er at alle var "like" (det blir vi jo ikke uansett :D ), en annen ting var at det var veldig greit å slippe å lure på hva man skulle ta på seg om morgenen...
Gjest Starya Skrevet 25. august 2003 #4 Skrevet 25. august 2003 Jeg kunne vært med på det med skoleuniform, så lenge der er rom for lett variasjon med tanke på passform o.l. Jeg mener, noen elever er streker, noen medium, andre er tykke. Da må den ene dele slippe å snøre inn klærne, og den andre slippe lange vide ben for å få en midje som passer. Og sånt no'. *trøtt*
Gjest 1111 Skrevet 26. august 2003 #6 Skrevet 26. august 2003 JA for skoleuniform! 1.fordi det er praktisk, ikke no hmm..hva skal jeg ha på med idag da? 2.fordi ingen trenger å bekymre seg for om det de går med er "godtatt" 3.det er rett og slett veldig tøft Ser da for meg at jentene går i foldeskjørt og hvite skjorter, men hadde skoleuniformen blitt en realitet i Norge hadde det sikkert ikke vært slik
Titti72 Skrevet 26. august 2003 #7 Skrevet 26. august 2003 For!! Lei av å høre om andre som blir mobbet :evil:
Gjest Dolphina Skrevet 26. august 2003 #8 Skrevet 26. august 2003 Jeg er for! Tror det er bra både for foreldre og barn. Barna slipper å tenke på hva de skal ha på seg, om det er riktig merke, farge og form. Foreldrene slipper å bekymre seg for at barna blir mobbet fordi de ikke har råd til de dyre klærne. Å kjøpe bukser til 700 kroner til et barn på 12 år som holder i 6 mnd er dyrt. Og de trenger jo ikke bare ei! Nei, la barna få uniform!
Suzy Skrevet 26. august 2003 #9 Skrevet 26. august 2003 Er ganske positiv til skoleuniform. Hadde vært greit igrunnen. Datter'n overrasket meg her om dagen ved å si at hun syns egentlig det hadde vært fint med skoleuniform - hvorfor det? - jo det var så stilig (tror nok hun tenkte på UK-varianten med skjørt, knestrømper og blazer Suz
Livets datter Skrevet 26. august 2003 #10 Skrevet 26. august 2003 Med tanke på mobbing, klespress og slikt, er jeg med på at skoleuniform kunne hatt positiv innvirkning. Men det finnes også negative aspekter her.. * Man tar vekk en del av personligheten din * De som liker å yttrykke seg innen klesveien mister muligheten til dette * Er de dyre?/Samtlige foreldre får NOK EN utgiftspost... * Får litt assosiasjoner til tyskere under krigen, marsjerende i uniform (grøss). Jeg er rett og slett ikke helt sikker...
Gjest Brunhilde Skrevet 26. august 2003 #11 Skrevet 26. august 2003 Å kjøpe bukser til 700 kroner til et barn på 12 år som holder i 6 mnd er dyrt. Unnskyld at jeg ler, men jeg kan ikke la være. Et barn på 12 år holder forhåpentligvis lenger enn i 6 mnd.... * Man tar vekk en del av personligheten din * De som liker å yttrykke seg innen klesveien mister muligheten til dette * Er de dyre?/Samtlige foreldre får NOK EN utgiftspost... * Får litt assosiasjoner til tyskere under krigen, marsjerende i uniform (grøss). Livets datter, du har, som vanlig, gode argumenter. Jeg kan være enig i det ene, nemlig at det blir en ekstra utgiftspost. Når det gjelder muligheten til å uttrykke seg så kan da det like godt gjøres utenom skoletid? Og når du trekker assosiasjonen til krigen, så syns jeg du drar det litt for langt. Uniformen kan jo være jeans og t-skjorte/collegegenser... Det behøver ikke være millitærgrønt med knapper og slips, vet du...
Mathias Skrevet 26. august 2003 #12 Skrevet 26. august 2003 Forstår ikke dette helt jeg... Hva med fritiden da... Går ikke ungene i klær da... Blir det mindre press av dette?.. VET vi det?
Gjest Poirot Skrevet 26. august 2003 #13 Skrevet 26. august 2003 Jeg får ikke tyskerassosiasjoner av bussjåfører, flyvertinner, korps eller de i matbutikken. Alle bruker uniform. Personligheten vil nok skinne igjennom og på fritiden, hårsveis osv. Eks vet jeg mange jenter velger de minste klærne for å utnytte potensialet i skoleuniform i UK...
chimp Skrevet 26. august 2003 #14 Skrevet 26. august 2003 Er generelt imot en uniformering i samfunnet, bortsett fra der d MÅ være påkrevet! Ser ingen grunn til å innføre dette på skolen nå bare fordi motebildet akkurat for øyeblikket er til irritasjon for enkelte lærere og kanskje foreldre, som derfor umiddelbart krever at dette må d bli en slutt på! Tror heller ikke dette er noen ny debatt. Har sikkert vært noen og ropt om restriksjoner og uniformering da jentene bynte å gå i bukser, da miniskjørtet kom, da jentene bynte å bruke make-up...osv osv! Har vel alltid vært noen som har blitt sjokkskadet hver gang noe nytt og provoserende innen motebildet ble adoptert av ungdommen, for ikke å si oppfunnet av ungdommen! Syns d må være rom for individualitet i samfunnet vårt, og en innføring av skoleuniformer ser jeg på som et stort steg i motsatt retning!
liv Skrevet 27. august 2003 #15 Skrevet 27. august 2003 Jeg er for skoleuniform. Det vil gjøre hverdagen til mange mye lettere.
Gjest Malena Skrevet 27. august 2003 #16 Skrevet 27. august 2003 Jeg ser ikke helt vitsen, for det første så går mine barn og klassekameratene hovedsaklig i dongeribukser og t-skjorte/genser. Hvis dere mener at dette er en grei type uniform så har jeg "falt helt av lasset". Dere snakker jo mot dere selv - en dongebukse kan jo koste fra 69,- til 1200,- - mener dere at det skal være en grense i pris også? Det blir rett og slett for dumt etter mine begreper - dere undervurderer virkelig foreldre i dette land. Hvis foreldrene lar seg påvirke av barna sine til å kjøpe dyrere klær enn de egentlig har råd til, ja, da er det foreldrene som har et problem. Og hvis det faktisk er slik at barnet blir mobbet om han/hun ikke går i bukser fra kr. 700,--1200,- da hadde jeg faktisk valgt å flytte et annet sted. For hvis dere mener at uniform er dressbukser, skjorte, blazer, slips og vest/genser som mange privatskoler idag bruker - så skal jeg hilse og si at i de tilfellene jeg kjenner så er det snakk om veldig dyre klær. Det må det nok være for å få en viss kvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå