inflames Skrevet 13. desember 2009 #1 Skrevet 13. desember 2009 Jeg lurer på om det er noen her som kan ha noen gode tips til måter jeg kan bli mykere på?? Er det bare uttøyning det går på, eller er det andre smarte grep jeg kan gjøre. Er ute og løper minst 3 ganger i uka, og jeg har lyst til å bli mykere og sprekere. Jeg føler meg som en trestokk, er så stiv at det nesten er flaut. Har noen her inne noen gode tips til meg???? Og hvor mange situps repetisjoner burde man ta og hvor ofte for å se resultater???? HATER magen min... :/
kinkeline Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 Lurer på det samme. Jeg har så stive ben at det nesten er irriterende, men er helt OK ellers om i kroppen.
Gjest Coarvi Skrevet 13. desember 2009 #3 Skrevet 13. desember 2009 ja, dette vil jeg også ha svar på! Hvilke tøyeteknikker og hvor lenge bør man tøye? Og ikke minst - skal man tøye etter styrketrening eller ikke? Hører så mye forskjellig der...
light Skrevet 13. desember 2009 #4 Skrevet 13. desember 2009 jeg og er stiv som en stokk, hvertfall beina, kan ikke ta i gulvet uten å bøye knerne mn det jeg har hørt er at det ikke er smart å tøye hardt etter styrketrening, bare forsiktig, vet ikke hvorfor mn.. jeg tøyer hardt etter hver kardio økt, jogger ol, i haltime time og bruker masse tøyeøvelser spesielt for beina og ryggen tar alle jeg kommer på og presser hvertfall et min på hver muskel. kunne godt fått noen tips fra de som har litt mer erfaring enn meg:)
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 dette lurer jeg også på! Klarer ikke å ta i gulvet uten å bøye knærne, og det føles som musklene skal sprette ut av bena omtrent. Må ha råd
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Yoga! Jeg begynte å trene litt yoga for et års tid siden, og det har hjulpet MASSE på tøyeligheten. Men jeg trener ikke noe som gir korte muskler ellers da... men vil uansett tro at om du tar en yogaøkt et par dager i uka, så hjelper det mye. Pass på å få et balansert program som tøyer deg i "alle retninger".
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Uttøyning som kur for gangsperre eller støl muskulatur (smertekur) har ikke noen voldsomt god effekt. Uttøyning for å bli mykere derimot er noe helt annet. Uttøning må kun skje når man er skikkelig varm og jeg ville nok vært forsiktig med de harde uttøyningene etter styrketrening fordi man da allerede har brukt muskelen kraftig. Etter kardiotrening er det greit med uttøyning. Se her for øvinger.
Rødtoppen86 Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Du kan ikke trene deg til korte muskler. Musklenes utseende er genetisk bestemt. For å bli mykere så må man rett og slett bare tøye, gjerne etter trening når kroppen er god og varm, men ikke tøy for hardt etter styrketrening. Da er det større fare for at du skader musklene mer enn nødvendig, men normal tøying funker supert. Her i gården tøyer vi beina etter beinøkt. Da sitter vi på matter og tøyer føttene. Det er også lurt å sparke for å bli mykere i føttene. Spark forover og til siden, men pass på oppvarming først så du ikke strekker musklene. Et annet tips er å spre beina utover golvet når du ser på tv. Gjør det til en vane å sitte slik, så blir du mykere etterhvert. Tar litt tid, men det går.
Gjest SmallTalk Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Man kan tøye seg til smidigere muskulatur, men man kan ikke tøye av seg treningsstølhet. Stretching er et godt sted å begynne dersom man vil ha smidigere muskler. Men dette er tidkrevende og krevet god oppvarming. Ihvertfall dersom jeg husker gymboka fra vgs riktig.
Tante Skrevet 13. desember 2009 #10 Skrevet 13. desember 2009 Jeg begynte å "henge": stå med lett svikt i knærne (ikke bøy, og ikke rett), la kroppen gradvis rulle nedover til du til slutt henger "dobbelt", altså med bøyd rygg og hodet og armene hengende ned. Heng i 10-15 sekunder, rull sakte opp igjen. Minst en gang om dagen gjorde susen for meg, merka effekt i hele kroppen etter kun en uke! Det at man trenger å varme så innmari opp, er ganske overdrevet. Så lenge man ikke overdriver tøyingen eller gjør ting som er vonde, så kan man bare strekke i vei. Har akkurat skrevet bachelor om dette og fysioterapeuten vi intervjuet sa at "tøying hjelper, men vi har ikke klart å finne ut hvorfor og hvordan"
Gjest Emmanuelle Skrevet 13. desember 2009 #11 Skrevet 13. desember 2009 Pilates er genialt Etter 3 uker kunne jeg ta forbi tærne mine.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 jeg har fått høre at når man skal tøye for å bli mykere, så må man holde den øvelsen i minst 2 min (hels enda lengre). Sånn man tøyer etter en vanlig treningsøkt, for å unngå stølhet, gjør deg ikke mykere for da tøyer man alt for kort på hver øvelse. Jeg har også hørt at man ikke nødvendigvis trenger å være varm, men om man ikke er det må man bare være desto mer forsiktig, og gå rolig inn i stillingen man tøyer i. Da jeg dreiv med kampsport tidligere, pleide jeg vanligvis å tøye spagat forran TV-en, funka som en drøm for meg.
babord Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Helt ærlig, hvis du kjenner at det strekker så blir du mykere, på samme måte som at hvis du bruker musklene blir de sterkere. Ikke overdriv, det er litt vondt men skal ikke kjennes feil. Hvis du ikke er varm kjennes det for vondt tidligere, og tøyningen er mindre effektiv, men så lenge man kjenner kroppen sin noenlunde er det ikke farlig å tøye noenlunde kald. Trenger ikke å gjøre dramatiske ting der man kan falle, bruker tyngdekraften eller noe sånt når man er kald da, greit å ha litt kontroll Teknikker kan være å stramme muskelen som tøyes alt du har, så slappe av, da kommer du lengre ned i tøyningen. En annen viktig ting er pust, strekk lenger inn i tøyningen på hvert utpust, ikke juks! Å holde en tøyning i evigheter synes ikke jeg gir noe særlig ekstra effekt, man må hele tiden strekke lenger inn for at det skal gi maks effekt. Ikke glem overkroppen, en smidig kropp gir mye mindre risiko for strekk og ryggskader, men da må hele kroppen være med! Et fast program på 15 min hver dag, ''store'' tøyninger som hamstrings og hofter kan en holde i 1-2 min, mens små og utilgjengelige muskler kan man holde 30 sek- 1 min. Yoga er suverent, pilates synes jeg ikke er så effektivt, men jeg gikk inn med et ganske mykt utgangspunkt siden jeg har danset klassisk ballett. 3 år etter jeg sluttet kan jeg fortsatt legge skuldrene i bakken i spagat, og touche sammen albuene bak knærne med hendene under hælene:D Da vedlikeholder jeg bare med yoga og litt stretching når jeg føler meg stiv.
Gjest Elfrida Skrevet 18. desember 2009 #15 Skrevet 18. desember 2009 Yoga tiltredes! Og den hengeøvelsen som Tante beskriver er veldig god, både for bakside ben og for å myke opp ryggen - lignende øvelser finnes i Yoga også.
Sarhann Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Har lenge gått å følt meg som jeg er 70 år. Stiv som en stokk, og lider av gravidsyndromet (alt for langt ned til gulvet til å plukke opp det som ligger der). Har begynt hos fysioterapaut, og har fått tøyeøvelser. Tøyer bena tre ganger om dagen. Trenger ikke være varm først. Holder strekket i 20 sek. Enorm bedring etter få uker.
light Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Har lenge gått å følt meg som jeg er 70 år. Stiv som en stokk, og lider av gravidsyndromet (alt for langt ned til gulvet til å plukke opp det som ligger der). Har begynt hos fysioterapaut, og har fått tøyeøvelser. Tøyer bena tre ganger om dagen. Trenger ikke være varm først. Holder strekket i 20 sek. Enorm bedring etter få uker. trenger du ikke være varm før du tøyer? trodde det gjorde alt værre??
Wiggins Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 trenger du ikke være varm før du tøyer? trodde det gjorde alt værre?? Neida, faktisk er det tvert i mot. Når du har trent, særlig hvis du har trent hardt, så har du skadet muskulaturen litt, og restitusjon vil si at den bygger seg opp sterkere enn den var. Hvis du i tillegg tøyer hardt blir det større muskelrupturer, og det tar lenger tid å restituere deg. Jeg pleier å tøye rett før jeg legger meg, dermed får musklene hvile etterpå. Hold gjerne ett minutt eller enda litt lenger hvis du ønsker å bli mykere.
light Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Neida, faktisk er det tvert i mot. Når du har trent, særlig hvis du har trent hardt, så har du skadet muskulaturen litt, og restitusjon vil si at den bygger seg opp sterkere enn den var. Hvis du i tillegg tøyer hardt blir det større muskelrupturer, og det tar lenger tid å restituere deg. Jeg pleier å tøye rett før jeg legger meg, dermed får musklene hvile etterpå. Hold gjerne ett minutt eller enda litt lenger hvis du ønsker å bli mykere. å det viste jeg ikke, tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå