ellapille Skrevet 25. august 2003 #1 Del Skrevet 25. august 2003 Nå er det debatt på tv om denne rusbrusen. Jeg fatter ikke at den har blitt et problem. Den selger bra og det går da ikke mer fulle ungdommer på gata av den grunn. Øl selger de i de fleste butikker her i landet og alkoholprosenten er jo den samme.Ja for det finnes jo en øvre grense der. Men øllet kan få bli.Jeg har en gutt som blir 16 år,han har ikke begynt med det der enda,men jeg vet jo at den dagen kommer.Og jeg håper han velger rusbrus framfor dårlig hjemmebrent,smuglersprit,dårlig vin ,øl og andre ting som smaker hest. Spriten er jo så enorm sterk og kan slå ungdommer og voksne for den sakens skyld rett ut. Med rusbrusen så kanskje de lærer å kose seg i stedet for å holde seg for nesa og tvinge ned noen slurker av et eller annet.For jeg kan ikke tenke meg at ungdommer kan falle i koma av rusbrusen som de gjør av spriten. Om det finnes et slikt tilbud i butikkene så bør vel det også være med på å skape en mer positiv drikkekultur blandt ungdommer. At de faktisk ikke drikker noe annet enn det de liker og at de da også lærer seg til å kjøpe skikkelig vare. Jeg vil heller se en ungdom på gata halvskakk med en rusbrusflaske enn en colaflaske med noe blankt oppi.Når de ikke drikker så sterke saker så blir det jo mindre fyll,færre slosskamper,mindre av pumpinger på sykehus,sikkert ferre voldtekter og fyllearrester og ferre tenåringsgraviditeter. At ungdommene har tilgang til dette har jeg ikke imot,for har de først begynt å drikke så kan man ikke stoppe dem ved å ta vekk varer i butikken.Da kjøper de av eldre mennesker og ting av heller tvilsom art. Og jeg må si også for min egen del som voksen,så synes jeg det er et bra tilbud med denne rusbrusen. Jeg er ikke noe serlig glad i øl og nå synes jeg at det var bra at det kom noe som ikke øldrikkende folk kan ha også. Så virkningen på sikt vil kanskje bli at man får seg bevisste ungdommer på hva de vil putte i seg.Hvem vet. HVA MENER DERE. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 25. august 2003 #2 Del Skrevet 25. august 2003 Du sier mye jeg er enig i, men; argumentet om at de drikker rusbrus fordi det liker de, tror jeg ikke holder. Ok, kanskje de BEGYNNER med rusbrus, slik at de kan bli brisne nok til å drikke hva som helst. Og så bøtter de nedpå med himkoken, for den er tross alt billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #3 Del Skrevet 25. august 2003 Ser ikke på rusbrusen som noe problem! Bedre å kjøpe noe drink-lignende skvip m alkoholinnhold som i pils enn å kjøpe sprit el vin på polet m høyere alkoholinnhold, og kanskje mixe seg noen SKIKKELIG stive drinker. Ten-åringer får tak i alkohol whatever!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 25. august 2003 #4 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg er ikke enig med dere! Jeg synes rusbrusen er litt skummel.... Da mine venner jeg begynte å "smake" på alkohol, var alternativene øl, og brennevin. Øl likte vi absolutt ikke, så da ble det brennevin, som ikke var godt, men det eneste vi klarte å drikke. Men for å få det ned ble det blandet nokså svak, og det endte med at vi drakk litt, slik at det luktet av oss, resten "spilte"vi. Hadde jeg debutert med alkohol idag som 14-15 åring og fått rusbrus, er jeg overbevist om at jeg hadde drukket mye mer. Ikke oftere, men mer når jeg drakk, og jeg ville dermed blitt fullere. Da jeg i ungdommen hadde presset ned 3 tynne drammer, hadde jeg alltid kontroll over hva jeg gjorde, det er jeg stygt redd jeg ikke hadde hatt hadde jeg konsumert rusbrus. Dette var bare en side av den saken, selfølgelig finnes det noen positive aspekter med dette, men langt ifra mange. Bare for å ha det sagt, jeg tar gjerne en rusbrus eller fem jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 25. august 2003 #5 Del Skrevet 25. august 2003 Motargumenter: Terskelen for å drikke alkohol er lavere når alkoholen faktisk ikke smaker alkohol, men brus. Ikke minst gjelder dette de yngste. Designet, smaken og navnene på disse produktene er rettet mot vesentlig yngre brukergrupper en annen alkohol. Sykehusene melder om en markant økning av unge som blir blir innlagt akutt med meget høy promille. Sukkerinnholdet i rusbrusen bidrar til at de som drikker den, blir fortere fulle enn andre som drikker mindre søte, men like alkoholholdige drikker. Mange er ikke klar over at rusbrusen som selges på utestedene ofte kan har dobbelt så høy promille som den som selges på butikken. Dette kan få katastrofale konsekvenser om en ikke er klar over det, nettopp fordi en ikke kjenner alkoholsmaken som ellers ville gitt et varsel om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #6 Del Skrevet 25. august 2003 Vel, jeg har motsatt erfaring selv! Vi fikk eldre til å kjøpe no billig, fæl vin til oss eller sågar sprit....Kunne heller ikke like øl....den gangen! Og jeg skal hilse å si vi ble dritings....et par tre ganger ihvertfall! Klart man kan bli full av rusbrusen hvis man er uvant til å drikke el rett og slett går inn for d, men hvis d er målet, blir man dritings uansett!!! Syns Norge og nordmenn snart burde lære seg et litt mer kontinentalt drikkemønster. D vil man aldri kunne få til m våre restriksjoner og holdninger til alt som heter alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 25. august 2003 #7 Del Skrevet 25. august 2003 Den selger bra og det går da ikke mer fulle ungdommer på gata av den grunn Selger bra gjør den, men for meg ser det ut som det bidrar til flere fulle jenter. Noen rusbrus og vips, så smaker øl/vin/brennevin også godt. (Burde være et kjent fenomen for de som er litt eldre). Jeg bor svært nær et populært utested, og har bedre oversikt over ungdomsfylla enn jeg strengt tatt setter pris på... I tillegg er det ikke pant på flaskene, så de kastes/knuses overalt. Med illegal sprit som alternativ er jeg helt klart for rusbrus. Med øl/vin, som de fleste må lære seg å like, som alternativ ville jeg helt klart har foretrukket det. Dette med læring er jo et viktig aspekt uansett og det må alle som velger å nyte alkohol må lære av sine erfaringer. De aller fleste klarer det helt fint mens noen få ikke takler det. Vi voksne må imidlertid være (Helst usynlig) til stede og sørge for at det skjer i relativt trygge omgivelser. Jeg har en gutt som blir 16 år,han har ikke begynt med det der enda Og du, hvordan vet du det det så sikkert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #8 Del Skrevet 25. august 2003 I tillegg er det ikke pant på flaskene, så de kastes/knuses overalt. Der er jeg helt enig m deg, men d er vel fordi de er produsert i utlandet. D er imidlertid nå snakk om å innføre en slags pantordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 25. august 2003 #9 Del Skrevet 25. august 2003 himkok smaker dritt rusbrus smaker godt ergo drikker man mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #10 Del Skrevet 25. august 2003 Vel, nå skal d vel ikke store mengdene himkok til for å bli like rusa som på et par rusbrus! D går bare myyyye fortere, og man blir myyyye dårligere og oppnår en helt annen type rus. Når og hvis min 13-åring kommer så langt, hadde jeg foretrukket at hun drakk en rusbrus el to fremfor himkok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 25. august 2003 #11 Del Skrevet 25. august 2003 ja du har nok rett jeg er oppflaska på himkok... og se hvordan det gikk med meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #12 Del Skrevet 25. august 2003 ja du har nok rett jeg er oppflaska på himkok... og se hvordan det gikk med meg Jepp! Du er et prakteksempel på hvor galt d kan gå hvis man blir nektet rusbrus, og må ta til takke m himkok! Du har min medfølelse! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 25. august 2003 #13 Del Skrevet 25. august 2003 Motargumenter: Terskelen for å drikke alkohol er lavere når alkoholen faktisk ikke smaker alkohol, men brus. Ikke minst gjelder dette de yngste. Designet, smaken og navnene på disse produktene er rettet mot vesentlig yngre brukergrupper en annen alkohol. Sykehusene melder om en markant økning av unge som blir blir innlagt akutt med meget høy promille. Sukkerinnholdet i rusbrusen bidrar til at de som drikker den, blir fortere fulle enn andre som drikker mindre søte, men like alkoholholdige drikker. Mange er ikke klar over at rusbrusen som selges på utestedene ofte kan har dobbelt så høy promille som den som selges på butikken. Dette kan få katastrofale konsekvenser om en ikke er klar over det, nettopp fordi en ikke kjenner alkoholsmaken som ellers ville gitt et varsel om dette. Støtter Liten 110 prosent her. Veldig bra sagt!! Er ganske sikker på at Rusbrus senker debut-alderen og det liker jeg ikke. Dessuten så misliker jeg at et produkt som er så "designet" for å få yngre mennesker til like det, blir solgt i dagligvarebutikkene der det etter min mening er elendig kontroll med aat de som kjøper er gamle nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 25. august 2003 #14 Del Skrevet 25. august 2003 Motargumenter: Terskelen for å drikke alkohol er lavere når alkoholen faktisk ikke smaker alkohol, men brus. Ikke minst gjelder dette de yngste. Designet, smaken og navnene på disse produktene er rettet mot vesentlig yngre brukergrupper en annen alkohol. Sykehusene melder om en markant økning av unge som blir blir innlagt akutt med meget høy promille. Sukkerinnholdet i rusbrusen bidrar til at de som drikker den, blir fortere fulle enn andre som drikker mindre søte, men like alkoholholdige drikker. Mange er ikke klar over at rusbrusen som selges på utestedene ofte kan har dobbelt så høy promille som den som selges på butikken. Dette kan få katastrofale konsekvenser om en ikke er klar over det, nettopp fordi en ikke kjenner alkoholsmaken som ellers ville gitt et varsel om dette. Støtter Liten 110 prosent her. Veldig bra sagt!! Er ganske sikker på at Rusbrus senker debut-alderen og det liker jeg ikke. Dessuten så misliker jeg at et produkt som er så "designet" for å få yngre mennesker til like det, blir solgt i dagligvarebutikkene der det etter min mening er elendig kontroll med aat de som kjøper er gamle nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2003 #15 Del Skrevet 25. august 2003 Støtter Liten 100 %. Men vil ikke ha rusbrusen tilbake på polet. Vil heller at butikkene skal ta sin oppgave mer alvorlig. Hadde de ikke solgt til midreårige hadde det ikke vært noen stor diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 25. august 2003 #16 Del Skrevet 25. august 2003 I utgangspunktet synes jeg det er bedre at ungene drikker rusbrus enn HB eller smuglersprit. Men: Dette er et produkt som ene og alene rettet inn mot ungdom, og da snakker vi om ung ungdom. Jeg liker ikke at rusbrus gjør det lettere, mer ufarliggjort og mer akseptert at unger begynner å drikke enda tidligere enn før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #17 Del Skrevet 25. august 2003 Ser problemet m hvordan den markedsføres mot denne aldersgruppen, men uansett syns jeg at unge bør lære seg å omgåes alkohol på en mer vettug måte enn hva d er lagt opp til her til lands fra før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 25. august 2003 #18 Del Skrevet 25. august 2003 men uansett syns jeg at unge bør lære seg å omgåes alkohol på en mer vettug måte enn hva d er lagt opp til her til lands fra før! Er forsåvidt enig i dette Chimp, men jeg tror ikke rusbrusen er veien å gå. Det å drikke seg "amøbe" tror jeg er en opplevelse de fleste ungdommer må igennom, samme hvilket land en ser på. Drikkekulturen blir ikke bedre om ungdommen drikker tidligere og mer. Når vi snakker om endret drikkekultur snakker de fleste om en mer kontinental drikkekulur. Som ofte innebærer at en drikke litt oftere, men mindre. Denne drikkekulturen forutsetter at en nyter alkoholen, og ikke bare heller den ned. Da forstår jeg ikke helt hvor rusbrusen kommer inn. Den er jo kun laget for å kamuflere alkoholsmaken. Det smaker jo brus. Det er ingen som må fortelle meg at dem som virkelig nyter alkoholen, og kanskje har den drikkekulturen vi snakker om, nyter en rusbrus. Nei, dette er laget utelukkende for dem som ikke liker alkohol, og det er ofte unge jenter. Så nei Chimp, jeg ser ikke hvordan rusbrusen skal endre nordmenns drikkekultur (hvis det er det vi vil) Støtter forresten opp om Litens innlegg, som bygger på diverse avisartikler de siste dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. august 2003 #19 Del Skrevet 25. august 2003 Motargumenter: Terskelen for å drikke alkohol er lavere når alkoholen faktisk ikke smaker alkohol, men brus. Ikke minst gjelder dette de yngste. Designet, smaken og navnene på disse produktene er rettet mot vesentlig yngre brukergrupper en annen alkohol. Sykehusene melder om en markant økning av unge som blir blir innlagt akutt med meget høy promille. Sukkerinnholdet i rusbrusen bidrar til at de som drikker den, blir fortere fulle enn andre som drikker mindre søte, men like alkoholholdige drikker. Mange er ikke klar over at rusbrusen som selges på utestedene ofte kan har dobbelt så høy promille som den som selges på butikken. Dette kan få katastrofale konsekvenser om en ikke er klar over det, nettopp fordi en ikke kjenner alkoholsmaken som ellers ville gitt et varsel om dette. Enig i mye av det du skriver, men der du kommer inn på alkohol på utesteder fjerner du deg litt fra problemet, for hvor mange unge under 16 finnes på utesteder med 18-20 års aldersgrense? Om voksne mennesker ikke klarer å vite selv når de har fått nok, da bør de ikke drikke i det hele tatt. De katastrofale følgene som du snakker om blir litt tamt spør du meg, for virkningen av alkoholen vil jo komme i kroppen, og en kjenner om en er full eller ikke. Om det smaker alkohol eller ikke spiller ingen rolle for kroppen får en virkning raskere om det er høyere prosent. En kan jo da begynne å diskutere drinker som de lager på utestedene, de smaker ikke alkohol de heller, er det bedre da siden en vet at det inneholder så og så mye prosent? De fleste utesteder serverer også de samme flaskene som de selger i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 25. august 2003 #20 Del Skrevet 25. august 2003 En kan jo da begynne å diskutere drinker som de lager på utestedene, de smaker ikke alkohol de heller, er det bedre da siden en vet at det inneholder så og så mye prosent? De fleste utesteder serverer også de samme flaskene som de selger i butikken. Der har du et poeng! Drinker type John Collins, Daiquiri, Snowball osv ligner vel til forveksling på rusbrus og har vært å oppdrive på barer i årevis! Gjerne denne typen drinker unge jenter ihvertfall sitter m på utesteder....sikkert fordi de ikke liker alkoholsmaken no særlig! Rusbrusen gjør vel ofte bare den store forskjellen at de slipper å drikke øl på fester! For drikker på fester, d GJØR de, hvis de vil, okkesom!!! Nytter ikke å innbille seg no annet. Men d er stor individuell forskjell på hvor mye de drikker. D har d alltid vært! Skal de ikke drikke i d hele tatt, må d holdes hjemme.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå