Cata Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 I kveld har jeg skrevet årets "julebrev" som skal gjøres om til .pdf og sendes på mail til litt mer fjerntboende venner. Men jeg skulle så gjerne hatt noe annet enn den hvite bakgrunnen. Går det an å endre farge på selve "arket". Har mac, med iWorks pakken, og skriver i Pages (Pages 08). Har endevendt hjelpmenyen +de andre menyene uten å finne noe om akkurat det og har ingen maler som passer. Går det i det hele tatt an? (Og jeg vet jeg kunne spurt på mac-forumet, men har litt nerver for å stille et så elementært spørsmål der inne )
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #2 Skrevet 13. desember 2009 I kveld har jeg skrevet årets "julebrev" som skal gjøres om til .pdf og sendes på mail til litt mer fjerntboende venner. Men jeg skulle så gjerne hatt noe annet enn den hvite bakgrunnen. Går det an å endre farge på selve "arket". Har mac, med iWorks pakken, og skriver i Pages (Pages 08). Har endevendt hjelpmenyen +de andre menyene uten å finne noe om akkurat det og har ingen maler som passer. Går det i det hele tatt an? (Og jeg vet jeg kunne spurt på mac-forumet, men har litt nerver for å stille et så elementært spørsmål der inne ) På engelsk: Insert a square object, resize it in the Metrics Inspector (or simply grab the handles and drag it to the size you want) then go to the Graphic Inspector and click on the color box and choose the color you want. Now, in the Arrange menu, send it to the back.
Cata Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2009 Takk, så enkelt altså.... Skal prøve straks
Cata Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. desember 2009 Nei, det funker ikke. Selv om jeg legger den "bak" aldri så mye så blir likevel teksten liggende bak figuren
aluminium Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Er det et bilde du skal sette inn? Dra bildet inn i dokumentet og tilpass størrelsen slik du vil ha det. Deretter går du Arrange og velger Send object to background. Da går det iallefall bak teksten hos meg...
Cata Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2009 Er det et bilde du skal sette inn? Dra bildet inn i dokumentet og tilpass størrelsen slik du vil ha det. Deretter går du Arrange og velger Send object to background. Da går det iallefall bak teksten hos meg... Jeg vil bare ha et farget "ark" å skrive på. Prøvde å gjøre det du foreslår, bare med et farget rektangel som det ble foreslått for et par innlegg siden, men selv om bildene jeg hadde satt inn la seg pent oppå rektangelet så ble teksten liggende bak. Kan jukse det til ved å sette det fargede rektangelet som "opaque", men da synes jeg teksten blir mer uskarp... :klø:
aluminium Skrevet 13. desember 2009 #7 Skrevet 13. desember 2009 Det er ikke noen god løsning på det, men du kan sette inn et farget rektangel, og dra det til slik at det dekker hele siden. Deretter kan du gjøre som jeg nevnte tidligere. Dersom rektangelet ikke vil gå utenfor margene dine må du bare velge Floating oppe til høyre... Se her for litt mer detaljert forklaring: http://discussions.apple.com/thread.jspa?m...4�
Cata Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Det er ikke noen god løsning på det, men du kan sette inn et farget rektangel, og dra det til slik at det dekker hele siden. Deretter kan du gjøre som jeg nevnte tidligere. Dersom rektangelet ikke vil gå utenfor margene dine må du bare velge Floating oppe til høyre... Se her for litt mer detaljert forklaring: http://discussions.apple.com/thread.jspa?m...4 Ja, men det er nettopp det som ikke virker. Hadde jeg gjort det før jeg begynte å skrive ser det ut som det ville virket, for det går fint å skrive oppå rektangelet når det først er der, men jeg får ikke til å legge rektangelet bak den teksten jeg allerede har skrevet. Da blir teksten maskert uansett hvor mye jeg legger rektangelet bakerst og prøver å få tekst til å ikke flyte rundt rektangelet... Dette var kronglete! Endret 13. desember 2009 av Cata
aluminium Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Lag deg et nytt dokument. Farg bakgrunnen og kopier over teksten da. Jeg er helt enig i at det er kronglete. Pages er ikke noe særlig godt program i forhold til Word. Keynote derimot er et utrolig godt program ift. Powerpoint...
Cata Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2009 Lag deg et nytt dokument. Farg bakgrunnen og kopier over teksten da. Jammen jeg liker ikke å gi meg . Men du har nok rett, jeg får bite i det sure eplet og gjøre det sånn tror jeg . Bruker Pages ca. denne ene gangen i året så jeg kan nok leve med det, og jeg er ikke stor tilhenger av Word heller. Kan man forresten legge inn farget ark i word? (Egentlig et retorisk spørsmål. Bruker bare Word på jobb så der er det vanlig hvit bakgrunn som gjelder uansett.)
aluminium Skrevet 13. desember 2009 #11 Skrevet 13. desember 2009 (endret) Ja, det er faktisk veeldig enkelt mener jeg å huske... Jeg har både Office og iWorks liggende på Macen av den enkle grunn at Word og Excel er bedre i Office, mens Keynote er bedre i iWorks. Edit: Ellers kan jeg legge til at jeg liker mye bedre å lage slike dokumenter i Photoshop. Det er litt mer knot med skrivingen, men det at man kan tilpasse alt så mye bedre veier opp. Dokumentet blir mye penere til slutt. Endret 13. desember 2009 av aluminium
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå