Hedda-78 Skrevet 12. desember 2009 #1 Del Skrevet 12. desember 2009 Hei! Jeg liker gamle norske navn, gjerne gamle konge/dronningnavn eller navn fra vikingtiden. Men jeg kan ikke så mange, kan dere noen flere? Ingrid Ingeborg Ragnhild Torunn Signe Kristin Alvhild Anbjørg Astrid Bjørg Olaug Jorid Alle sammen staute, trygge navn uten dill-dall:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 12. desember 2009 #2 Del Skrevet 12. desember 2009 Elida er et norrønt jentenavn jeg liker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #3 Del Skrevet 12. desember 2009 Soga om Gisle Sursson har med desse: Aud Tordis Åsgjerd Rannveig Torgerd Bothild Alvdis Gudrid Gunnhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #4 Del Skrevet 12. desember 2009 Hei! Jeg liker gamle norske navn, gjerne gamle konge/dronningnavn eller navn fra vikingtiden. Men jeg kan ikke så mange, kan dere noen flere? Ingrid Ingeborg Ragnhild Torunn Signe Kristin Alvhild Anbjørg Astrid Bjørg Olaug Jorid Alle sammen staute, trygge navn uten dill-dall:) Jeg tror ikke Kristin er en norrønt navn. Logisk sett kom dette navnet til landet etter kristningen. Bjørg har jeg bare sett som suffiks. Jorid er antagelig en moderne variant av Jofrid. Signe er likeså endra fra Signy. Olaug er ikke norrønt, men en nyere konstruksjon av Olaf og feminint suffiks -laug. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lystpåenbabysnart Skrevet 12. desember 2009 #5 Del Skrevet 12. desember 2009 Elida er et norrønt jentenavn jeg liker Det var et fint navn! Ikke tenkt på før - notert Kanskje det kan tas i bruk om et år eller halvannet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 12. desember 2009 #6 Del Skrevet 12. desember 2009 Hva med noen gamle gudenavn? Siv Nanna Frøya Eyr Frigg Idunn Sigyn Vet ikke om de er fullt så gamle, men selv liker jeg Sigrid og Sigrun veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kanel23_* Skrevet 12. desember 2009 #7 Del Skrevet 12. desember 2009 Embla er kjempefint synes jeg, og Frøydis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #8 Del Skrevet 12. desember 2009 Gunvor:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #9 Del Skrevet 12. desember 2009 Audhild og Alvhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. desember 2009 #10 Del Skrevet 12. desember 2009 Sigrid, Sigrun, Gudrun, Frøydis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 12. desember 2009 #11 Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg tror ikke Kristin er en norrønt navn. Logisk sett kom dette navnet til landet etter kristningen. Bjørg har jeg bare sett som suffiks. Jorid er antagelig en moderne variant av Jofrid. Signe er likeså endra fra Signy. Olaug er ikke norrønt, men en nyere konstruksjon av Olaf og feminint suffiks -laug. Nei, Kristin er ikke et norrønt navn, men det er et navn som var i bruk i Skandinavia i vikingtiden, det er flere dronninger og kongsdøtre som har hett det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 12. desember 2009 #12 Del Skrevet 12. desember 2009 Nei, Kristin er ikke et norrønt navn, men det er et navn som var i bruk i Skandinavia i vikingtiden, det er flere dronninger og kongsdøtre som har hett det. Norrøne navn = Navn fra vikingtiden. Kristningen i Norge = rundt 1030, ferdig rundt 1100 Kristin = ETTER 1030. Så enkelt er det. Kristin er en feminin form av Kristian som betyr "Kristen sønn", og den typen navn ble ikke brukt før Norge var kristnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 13. desember 2009 #13 Del Skrevet 13. desember 2009 Nei, Kristin er ikke et norrønt navn, men det er et navn som var i bruk i Skandinavia i vikingtiden, det er flere dronninger og kongsdøtre som har hett det. Det var i middelalderen dronninger og kongsdøtre het dette, og middelalderen avløste vikingtida i 1030 og varte til ca 1500. Kristin kan ha vært i bruk før dette, siden noen ble kristnet før dette, men iom at det kom med kristendommen regnes det ikke som norrønt. Norrøne navn er navn som har sin rot i norrøn, førkristen kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 13. desember 2009 #14 Del Skrevet 13. desember 2009 Hva med Urd? Det er kort og tøft og sikkert ikke så mange som heter! Ellers må det vel være mye inspirasjon å hente om du låner en bok om norrøn mytologi (fortellingene altså) på biblioteket? Da ser du jo alle kvinnenavnene som er med der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #15 Del Skrevet 13. desember 2009 Hei! Jeg liker gamle norske navn, gjerne gamle konge/dronningnavn eller navn fra vikingtiden. Men jeg kan ikke så mange, kan dere noen flere? Ingrid Ingeborg Ragnhild Torunn Signe Kristin Alvhild Anbjørg Astrid Bjørg Olaug Jorid Alle sammen staute, trygge navn uten dill-dall:) DETTE liker jeg Selv har jeg en liten Margit ikke norrønt, men gammelt norskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #16 Del Skrevet 13. desember 2009 LIKER slike navn! Hva med Magnhild? synes jeg er et koselig navn! Eller Arnhild? Ellers er mange av de navnene jeg liker best allerde skrevet i denne tråden:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #17 Del Skrevet 13. desember 2009 Norrøne navn = Navn fra vikingtiden. Kristningen i Norge = rundt 1030, ferdig rundt 1100 Kristin = ETTER 1030. Så enkelt er det. Kristin er en feminin form av Kristian som betyr "Kristen sønn", og den typen navn ble ikke brukt før Norge var kristnet. Spiller ingen rolle. Kristin er like fullt et godt, gammelt norsk navn uten dill-dall, brukt i hundrevis av år i norge, i motsetning til f.eks. Melanie, Tatiana og Jeanette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 13. desember 2009 #18 Del Skrevet 13. desember 2009 Spiller ingen rolle. Kristin er like fullt et godt, gammelt norsk navn uten dill-dall, brukt i hundrevis av år i norge, i motsetning til f.eks. Melanie, Tatiana og Jeanette.Selvsagt spiller det en rolle når hun ettersøker "viking"/norrøne jentenavn. Gammelt og norsk, for all del, men ikke norrønt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #19 Del Skrevet 13. desember 2009 Selvsagt spiller det en rolle når hun ettersøker "viking"/norrøne jentenavn. Gammelt og norsk, for all del, men ikke norrønt. "Hun" er Hedda-78. TS er Hedda-78. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serenity88 Skrevet 13. desember 2009 #20 Del Skrevet 13. desember 2009 TS ber jo heller ikke utelukkende kun om norrøne jentenavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå