Gjest Sykelig Skrevet 12. desember 2009 #1 Del Skrevet 12. desember 2009 Hei, Jeg er over frikortgrensen, og sitter nå og legger sammmen kvitteringer på ting som ikke har blitt registrert på frikortet under legebesøkene o.l. Noen av disse besøkene har vært langt unna, og jeg har dermed hatt behov for å ta buss. Har kvitteringer på dette. Videre har jeg kjøpt noen medisiner på blå resept. Disse medisinene har hatt en rimelig fin egenandel, en av dem på over 400 kroner. Har kvitteringer på dette. Kan jeg nå samle alle disse kvitteringene, dvs: Kvitteringer for legebesøk (som ikke er ført på egenandelkortet), bussturer og medisiner, for så å levere dem til trygdekontoret? Og en ting til: Jeg kommer helt sikkert over frikortgrensen til nesteår, men synes det er slitsomt å måtte holde styr på legebesøk-kvitteringer osv. Kan jeg betale egenandelen til noen, og så få frikortet med en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #2 Del Skrevet 12. desember 2009 Hei, Jeg er over frikortgrensen, og sitter nå og legger sammmen kvitteringer på ting som ikke har blitt registrert på frikortet under legebesøkene o.l. Noen av disse besøkene har vært langt unna, og jeg har dermed hatt behov for å ta buss. Har kvitteringer på dette. Videre har jeg kjøpt noen medisiner på blå resept. Disse medisinene har hatt en rimelig fin egenandel, en av dem på over 400 kroner. Har kvitteringer på dette. Kan jeg nå samle alle disse kvitteringene, dvs: Kvitteringer for legebesøk (som ikke er ført på egenandelkortet), bussturer og medisiner, for så å levere dem til trygdekontoret? Og en ting til: Jeg kommer helt sikkert over frikortgrensen til nesteår, men synes det er slitsomt å måtte holde styr på legebesøk-kvitteringer osv. Kan jeg betale egenandelen til noen, og så få frikortet med en gang? Ja, lever kvitteringene til Trygdekontoret - NAV. Og nei, du kan ikke betale egenandelen til noen, for å få frikortet med det samme. Har du ikke et slikt kort som blir skrevet under hver gang du benytter deg av tjenester som kan føres opp som egenandel? Da slipper du jo å ta vare på alle disse kvitteringene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 12. desember 2009 #3 Del Skrevet 12. desember 2009 Tror det er fra neste år, så slipper man dette med kort og kvitteringer, da alt skal bli automatisk loggført hos trygdekontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 12. desember 2009 #4 Del Skrevet 12. desember 2009 Joda, jeg har et slikt kort, men noen av legene/resepsjonistene fører ikke på det. De sier at jeg kan ta det med tilbake etter at jeg har betalt. Det virker ikke som om det er noen entydig praksis blant forskjellige klinikker/sykehus/legekontorer på dette området. Også: Hvis jeg oppfyller egenandelene og får frikortet, kan jeg da ta med meg frikortet og resepten på apoteket og fremvise de to sammen for å slippe å betale egenandelen, for så å få den tilbake av NAV? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 12. desember 2009 #5 Del Skrevet 12. desember 2009 Joda, jeg har et slikt kort, men noen av legene/resepsjonistene fører ikke på det. De sier at jeg kan ta det med tilbake etter at jeg har betalt. Det virker ikke som om det er noen entydig praksis blant forskjellige klinikker/sykehus/legekontorer på dette området. Også: Hvis jeg oppfyller egenandelene og får frikortet, kan jeg da ta med meg frikortet og resepten på apoteket og fremvise de to sammen for å slippe å betale egenandelen, for så å få den tilbake av NAV? Hei Alle kvitteringer for medisiner og legebesøk kan du ta med til NAV, og du vil få refundert det. Ihvertfall får du refusjon for det du har betalt over frikortgrensen på blåresepter. Reiseregninger er det fra i høst nye regler på. Du må fylle ut et reiseregningsskjema hvor du legger ved kvitteringer etc, som du sender til helseforetaket. Dette skjemaet får du lastet ned fra Nav sine hjemmesider. På det skjemaet står også adressen du skal sende skjemaet til. Når du har fått frikort skal du ikke betale for medisiner på blåresept.Bare husk å ta med deg frikortet på apoteket slik at de får registrert det i dataen sin. Husk at alt dette må du gjøre før nyttår slik at du får refundert det du har krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #6 Del Skrevet 12. desember 2009 Og en ting til: Jeg kommer helt sikkert over frikortgrensen til nesteår, men synes det er slitsomt å måtte holde styr på legebesøk-kvitteringer osv. Kan jeg betale egenandelen til noen, og så få frikortet med en gang? Nei det kan du ikke. Du er nok bare nødt til å ta vare på kviteringene og skrive regning til NAV. Har det enda mer komplisert om det er noe trøst... for jeg har en yrkesskade i tillegg. Med yrkesskade får en dekket lege, spesialist osv. Før jeg får frikort må jeg ta vare på alle disse regningene. Disse må deles opp på hva det er,noe skal sendes til NAV og noe til HELFO. Så kommer de regningene jeg har til vanlige lege\sykdommer utenom på et eget kort. Men etter jeg har kommet opp til "frikortgrensen" kan jeg bruke frikorte på alt. (utenom spessielle ting som ikke NAV dekker, blant annet hjelpemiddler jeg trenger i forbindelse med skaden) Har etterlyst en enklere måte å gjøre ting på i flere år, men har ikke fått noen bedre instrukser av NAV eller HELFO. Er vist "bare" slik ting skal være. Blir gjerne mye ekstraarbeid de første 3-4 mnd vært år før frikortgrensen er oppnådd. Men da lar jeg yrkesskaderegningene bli registrert på det kortet for å raskere få frikort. (betaler altså de kostnadene selv om jeg engentlig skulle ha fått de dekket pga. yrkesskaden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kate_* Skrevet 13. desember 2009 #7 Del Skrevet 13. desember 2009 Hei, Jeg er over frikortgrensen, og sitter nå og legger sammmen kvitteringer på ting som ikke har blitt registrert på frikortet under legebesøkene o.l. Noen av disse besøkene har vært langt unna, og jeg har dermed hatt behov for å ta buss. Har kvitteringer på dette. Videre har jeg kjøpt noen medisiner på blå resept. Disse medisinene har hatt en rimelig fin egenandel, en av dem på over 400 kroner. Har kvitteringer på dette. Kan jeg nå samle alle disse kvitteringene, dvs: Kvitteringer for legebesøk (som ikke er ført på egenandelkortet), bussturer og medisiner, for så å levere dem til trygdekontoret? Og en ting til: Jeg kommer helt sikkert over frikortgrensen til nesteår, men synes det er slitsomt å måtte holde styr på legebesøk-kvitteringer osv. Kan jeg betale egenandelen til noen, og så få frikortet med en gang? Jeg skjønner ikke hvorfor flere her svarer at man ikke kan betale ut egenandelen i begynnelsen av året og få frikort med en gang? Jeg har aldri gjort dette selv riktignok, men mamma har en sykdom som gjør at allerede i mars vil hun være over det fastsatte egenandelsbeløpet, og hun pleier å gjøre det sånn. Hun har ihvertfall pleid å gjort det, hvis det ikke er kommet nye regler på dette som sier at det ikke er lov? Og bussbillett til legebesøk o.l blir vanligvis ikke refundert, da tror jeg det må være rimelig langt/dyrt, eller har du kanskje fått beskjed på forhånd om å få dekket reiseutgifter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #8 Del Skrevet 13. desember 2009 For å spare dere alle for diskusjonen; fra 2010 skal all betaling av egenandel registreres elektronisk hos legekontor7legvakt osv, og sendes til NAV, så får man frikort i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 15. desember 2009 #9 Del Skrevet 15. desember 2009 Ser noens kriver at du må gjøre dette innen utgangen av 2009 - det stemmer ikke. Du må gjøre det innen 6 mnd etter at du nådde frikortgrensa. Til deg som sa det om at mammaen in har fått frikort allerede i mars - det går an det ja, hun har da nådd opp til grensen og fått frikort i posten, hun har ikke betalt 1780,- til en konto og fått det - det går nemlig ikke! Fra 2010 en gang skal alt dette gå elektronisk, det gleder vi navansatte oss til ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #10 Del Skrevet 15. desember 2009 Går fint å få frikort tidlig på året ja,, Jeg fløy så mye til lege, spesialister, behandling + rekvisisjon på taxy at jeg nådde frikortgrensen i starten av februar. Men en kan ikke bare betale inn summen utenom å ha brukt det på lege ets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå