Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 12. desember 2009 #1 Skrevet 12. desember 2009 Jeg og foreldrene mine skal ta kontakt med banker over nyttår, men jeg lurer på hvilke reaksjoner vi kan vente oss. Den økonomiske situasjonen er slik. Jeg, student, 22 år. Ferdig utdannet om ett år. Har jobbet med relevante fagområder ved siden av studier. Tjener i år samlet rundt 225.000. Inntekten i fjor var på vel 150.000. Alt over 129 (nå 139)000 er låst i et NUF pga. Lånekassens inntektsgrenser. Regner med at jeg vil tjene minst like mye neste år. Mine foreldre har samlet årsinntekt på litt over millionen. Min far har rundt 750.000. Det er antakeligvis han som vil stå som medlånetaker. Vi tenker å ta kausjon i hus (Verdt ca. 3,5 mill, utestående gjeld ca. 500.000). Han vil også få en arv på 400.000 snarlig. Min ENK er på rundt 50.000. Den vil stige ila. neste år, Vi har et godt forhold til banken, jeg har hatt samme bank som mine foreldre siden jeg ble født. Er dette en umulighet? Jeg har ingen problem med å betjene lånet. Lavt forbruk og egenkapitalen i NUFet viser at jeg sparer.
Gjest farge Skrevet 12. desember 2009 #2 Skrevet 12. desember 2009 Jeg og foreldrene mine skal ta kontakt med banker over nyttår, men jeg lurer på hvilke reaksjoner vi kan vente oss. Den økonomiske situasjonen er slik. Jeg, student, 22 år. Ferdig utdannet om ett år. Har jobbet med relevante fagområder ved siden av studier. Tjener i år samlet rundt 225.000. Inntekten i fjor var på vel 150.000. Alt over 129 (nå 139)000 er låst i et NUF pga. Lånekassens inntektsgrenser. Regner med at jeg vil tjene minst like mye neste år. Mine foreldre har samlet årsinntekt på litt over millionen. Min far har rundt 750.000. Det er antakeligvis han som vil stå som medlånetaker. Vi tenker å ta kausjon i hus (Verdt ca. 3,5 mill, utestående gjeld ca. 500.000). Han vil også få en arv på 400.000 snarlig. Min ENK er på rundt 50.000. Den vil stige ila. neste år, Vi har et godt forhold til banken, jeg har hatt samme bank som mine foreldre siden jeg ble født. Er dette en umulighet? Jeg har ingen problem med å betjene lånet. Lavt forbruk og egenkapitalen i NUFet viser at jeg sparer. Hvorfor gidder du kjøpe leilighet et år før du skal ut i jobb og ikke aner hvor i verden du skal jobbe? Å selge leilighet koster fort masse penger det og, hvis du finner ut at det er upraktisk å eie et sted du ikke kan bo etter studiene?
Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 12. desember 2009 #3 Skrevet 12. desember 2009 Hvorfor gidder du kjøpe leilighet et år før du skal ut i jobb og ikke aner hvor i verden du skal jobbe? Å selge leilighet koster fort masse penger det og, hvis du finner ut at det er upraktisk å eie et sted du ikke kan bo etter studiene? Jeg kommer til å fortsette å bo her. Jeg jobber konsulentbasert og har kunder som vil fortsette å bruke meg.
aluminium Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 Det kommer an på hvilket forhold du og dine foreldre har til banken. Jeg selv vurderte å kjøpe leilighet da jeg skulle til å studere i høst. Jeg fikk grønt lys fra banken på et lån på rundt 1-1,2 mill. Jeg er 19 og har kun hatt deltidsjobb tidligere. Du er selvsagt nødt til å ha foreldre som kan stille som garantister for lånet. Banken min har iallefall vært veldig grei med at man betaler kun renter, og da er lånet faktisk mulig å håndtere.
Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 12. desember 2009 #5 Skrevet 12. desember 2009 Det kommer an på hvilket forhold du og dine foreldre har til banken. Jeg selv vurderte å kjøpe leilighet da jeg skulle til å studere i høst. Jeg fikk grønt lys fra banken på et lån på rundt 1-1,2 mill. Jeg er 19 og har kun hatt deltidsjobb tidligere. Du er selvsagt nødt til å ha foreldre som kan stille som garantister for lånet. Banken min har iallefall vært veldig grei med at man betaler kun renter, og da er lånet faktisk mulig å håndtere. Forholdet til banken er meget godt. De vet alt om mine foreldre, økte inntektsevner osv. Jeg studerer i Bergen og tar sikte på et lån på 1,4 - 1,5. Jeg jobber også deltid, men kan vise til at jeg har faste kunder, jeg jobber prosjekt/konsulentbasert. Det vi ser som den mest sannsynlige løsning: Jeg og min far er lånetakere. Kausjon i bolig. Dette vil være en veldig midlertidig løsning. Grunnen til at vi gjør det slik er fordi jeg må ut av leiligheten jeg leier nå og jeg synes det er bortkastet å gå ut på leiemarkedet igjen dersom jeg kan kjøpe. Jeg vil gjerne høre fra flere som har fått hjelp til finansiering fra foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #6 Skrevet 12. desember 2009 Så lenge foreldre kausjonerer og har god økonomi tror jeg man kan få lån, men skal en få lån "selv" vil det bli litt mer komplisert. Da ser de på utdannelsen og jobbmuligheter etter studiene tror jeg. Husk at finanskrisa har vist at det ikke er alle jobber som er stabile og vokser på trær, og at det å ikke ha fast inntekt er litt skummelt.
Alison Skrevet 12. desember 2009 #7 Skrevet 12. desember 2009 Siden du kan ha med både medlånetager og kausjonist kan det være mulig å få kjøpt bolig, men da bør det være inntektspotensiale til at du har mulighet til å overta boliglånet selv innen rimelig tid. Jeg la merke til at du har et NUF. Dette er en type foretak som har et veldig dårlig rykte og bankene er ikke overbegeistret for denne typen foretak. Det vil ikke si at det ikke er mulig å få lån hvis du har et slikt selskap, men det er ikke like positivt som en del andre selskapsformer. Ut fra innlegget ditt er foretaket opprettet for å slippe unna inntektsgrensene til lånekassen.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Siden du kan ha med både medlånetager og kausjonist kan det være mulig å få kjøpt bolig, men da bør det være inntektspotensiale til at du har mulighet til å overta boliglånet selv innen rimelig tid. Jeg la merke til at du har et NUF. Dette er en type foretak som har et veldig dårlig rykte og bankene er ikke overbegeistret for denne typen foretak. Det vil ikke si at det ikke er mulig å få lån hvis du har et slikt selskap, men det er ikke like positivt som en del andre selskapsformer. Ut fra innlegget ditt er foretaket opprettet for å slippe unna inntektsgrensene til lånekassen. NUFene får vanskeligere kreditt siden de ikke har særlig med egenkapital (typisk ett pund i storbritania), har begrenset ansvar og at de ikke har revisjonsplikt. Men nå er det ikke NUFet som skal søke lån, så ansvarsbegrensningen i NUFet får jo ikke betydning for banken: hvis NUFet går konk, vil jo banken fortsatt ha et krav mot personen bak. I dette tilfellet burde jo ikke banken vurdere det som mer negativt med et NUF enn et enkeltpersonforetak. NUFet har jo utvidete plikter i forhold til NUFet, siden NUF også har regnskapsplikt (de får gebyr hvis de ikke sender inn regnskapene til brreg).
Lucia Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Heh, jeg har også NUF, men det ble ikke nevnt et ord om selskapsformen da jeg var i banken. Nå består selskapet kun av en ansatt (nemlig meg) og faren min som styremedlem, jeg har ikke tatt opp noe lån, så de så vel ikke helt den store risikoen. Tilbake til tråden: Mitt inntrykk (hvis jeg skal se på de av venninnene mine som har kjøpt leilighet), og mulighetene jeg fikk skissert da jeg søkte lån, er at et eventuelt lån avhenger mye av hvilket forhold du/dine foreldre har til banken, mulighet for å overta boliglånet innen overskuelig framtid, framtidige jobbprognoser, samt hvorvidt foreldre er villige til å stå ansvarlige for/hjelpe deg med lånet. Da jeg søkte lån, fikk jeg tilbud om 550.000 i en bank, 450.000 i en annen, og 750.000 i den banken som jeg og foreldrene mine har brukt i alle år. De kjenner foreldrene mine, og dersom de stilte som kausjonister, og medlånetakere, hadde jeg fått et betydelig høyere beløp. Vi valgte til slutt å ordne det på egenhånd (synd for banken, som ikke var mer villig til å låne ut penger). Jeg hadde ingen planer om å overta boliglånet med det første, det slo negativt ut for meg. At jeg i tillegg var student,og utdannet meg til en usikker framtid, talte ikke videre positivt det, heller. Hvis du vet at disse kundene vil fortsette å bruke deg, kan du jo ta med deg eventuelle kontrakter/avtaler som viser at du har oppdrag flere måneder/ år/ alt ettersom fram i tid.
Gjest Gjest_snusmumriken_* Skrevet 20. desember 2009 #10 Skrevet 20. desember 2009 jeg har nettopp kjøpt leilighet, og maken til stressa bankfolk.... Da jeg sa jeg var student, var det blankt nei uten å spørre hvor langt jeg hadde kommet eller hva jeg skulle bli eller noe som helst. Det var kun det de så på. Men da vi la frem et alternativ med mor og far som medlånetakere var det greit. Men det var tydelig at det er trange tider: Begge mine foreldre tjener ca. 1 mill hver, eier eiendommer verdt ca. 7mill, og selv har jeg EK på 500 000, allikevel var de helt gæærne, skulle ha likningsattester for flere år tilbake og ting skulle skjekkes i hytt og pine og underskrifter og fullmakter og det var ikke måte på. Lånet mitt skulle være på 1 mill. Søstern min er eiendomsadvokat, og hun ble helt sjokkert! Et tips: vær ute i god tid (særlig med overførning av penger før overtakelsen), for det var veldig omstendig og mye som måtte ordnes. (mer enn v vanlig lån). Jeg måtte få utsatt overtakelsen tilogmed, for vi brukte lengre tid enn banken hadde regnet med. min oppfattelse var eg. at banken er nervøs og stress som bare f, og egentlig ikke hadde lyst til å låne ut noe til noen!
Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 23. desember 2009 #11 Skrevet 23. desember 2009 Takk for alle svar.. Dette skulle bli langt enklere enn antatt. Faren min er økonomi/innkjøpsansvarlig i en stor bedrift og har mye kontakt via banken der. Han bruker samme bank som privatkunde og de har et godt forhold til ham. Dette hadde tydeligvis betydning, for han ville ikke kontakte rådgiverne her vi bor, men rådgiverne i den kommunen han jobber. Han fortalte om situasjonen etc., og det skulle ikke være noe problem, det. Da er det bare å anskaffe alt av papirer. Allison: Jeg tror ikke hvorvidt selskapet mitt er NUF eller ikke, har noen betydning i denne sammenheng. Det er ikke belånt, og det går med godt overskudd. Det består kun av meg. Skal huske rådet om å være ute i god tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå