Gå til innhold

"Munn og hånd sjuke i bhg....?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

KAn noen hjelpe meg med info om dette...? Tror lillgutt kan ha fått dette.

Noen sier det er det samme som skalagensfeber.. men jeg aner ikke..

NAvnet minner meg litt om munn og klovsjuke til kua - :gjeiper: men er vel heldigvis ikke det.

Håper noen har en link til ei side jeg kan se litt om symptomer og behandling.

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gikk i bhg til dattera mi ifjor, så både jeg og hun fikk det. Definitivt ikke noe behagelig, fikk røde "blemmer" i munnen og på hendene. Fikk beskjed om at det ikke var noe behandling, og det gikk vel over etter noen dager eller bortimot en uke såvidt jeg husker. Ikke noe farlig sykdom, men hu orka ikke spise noe særlig pga blemmene.

Skrevet

Det dreier seg om to ulike virus (echovirus og coxakie virus)som kan gi dette, begge er enterovirus - og overføres via fecal-oral smitte. Samme smittemåte som oppkastsjau f.eks. God håndhygiene er derfor viktig (som med veldig mange smittsomme sykdommer).

Virusene kan gi litt ulike sykdomsbilder, men er ufarlige. Det finnes ingen behandling.

Et vanlig sykdomsbilde er feber og sår munn/hals med sår/blemmer. Noen kan også få slike blemmer i håndflaten eller under føttene.

Virusene kan også gi en viral meningitt, som gir hodepine, lysskyhet og litt nakkestivhet. Selv om det høres skummelt ut med meningitt, er dette helt ufarlig (ikke det samme som bakteriell meningitt, som kan være veldig farlig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...