miss daisy Skrevet 24. desember 2009 #21 Del Skrevet 24. desember 2009 Kvinner er bedre sjåfører enn menn i følge UP og SSB! Se her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 24. desember 2009 #22 Del Skrevet 24. desember 2009 Kvinner er bedre sjåfører enn menn i følge UP og SSB! Se herNå kverulerer du bare. Vi snakker ikke om slike bagateller som dødsfall og alvorlige overtredelser, men om lukeparkering og bakkestart. Det er det som er ekte bilkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 24. desember 2009 #23 Del Skrevet 24. desember 2009 Nå kverulerer du bare. Vi snakker ikke om slike bagateller som dødsfall og alvorlige overtredelser, men om lukeparkering og bakkestart. Det er det som er ekte bilkjøring. Så dødsfall og alvorlige overtredelser i trafikken er bare bagateller? Om en bulker bilen litt pga en dårlig lukeparkering, eller ikke klarer bakkestart så er det langt mer alvorlig? Regner med du skrev dette kun for å provosere? Kvinner er generelt mer forsiktig i trafikken, og tar sjeldent unødige sjanser bare for å spare inn fem minutter. Likevel må jeg si at jeg blir flau på kvinners vegne når jeg ser kjøringen nå rundt juletider. Stressede husmødre på juleshopping! Hjelpes! Vikeplikt på parkeringsplasser og det med å ta hensyn til andre som skal rygge og vende, det kan ikke kvinnfolk virker det som. All grunnleggende kjøreopplæring blir glemt i julestria. Eller er det bare det at kvinnfolka kun får lov å ut og kjøre bilen nå i jula fordi mannen får akutt gardinfeber av å være med på shoppingen? Igjen en oppfordring til kvinner; lær bilen å kjenne. Øv på presisjonskjøring. Og ikke minst-vit din og bilens begrensninger! Det hjelper lite med 4x4 SUV dersom man ikke vet å håndtere den! Jeg gir gladelig ut kjøretimer i biltrialbilen min med veltebur og firepunktseler dersom noen vil vite hvordan det er med en velt! Se ca 5.44 og utover i videoen:the tiger family Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss daisy Skrevet 24. desember 2009 #24 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Lukeparkering og bakkestart, jeg kan gå med på det, men øvelse gjør mester vet du, og det er nok mange menn som tar det som største selvfølgelighet at de kjører når han og hun skal ut å kjøre. Kvinner får dermed mindre øvelse. Der jeg bor / går tur er det en traffikert bakke med lyskryss på toppen, og hører ofte det når jeg passerer på tur at håndbrekk blir tatt på og av. Dette gjelder både menn og kvinner, gutter og jenter. Jeg bruker aldri håndbrekk unntagen når jeg har parkert, så for meg forteller det at de ikke har 100% kontroll på clutchen. Men så lenge en ikke siger bakover, så er det det samme for meg hvordan de gjør bakkestart. Lukeparkering, nja, er det ikke noe om gutter / menn genetisk har bedre forståelse for rom ( romfølelse), så dere har bedre forutsettninger der, mens vi kvinner trenger mer øvelse, som vi oftes ikke får. Hilsen ei som har kjørt mye i Europa. Endret 24. desember 2009 av miss daisy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 24. desember 2009 #25 Del Skrevet 24. desember 2009 Så dødsfall og alvorlige overtredelser i trafikken er bare bagateller? Om en bulker bilen litt pga en dårlig lukeparkering, eller ikke klarer bakkestart så er det langt mer alvorlig? Regner med du skrev dette kun for å provosere? (...)Det var bare et (åpenbart mislykket) forsøk på humor og ironisering over mannsrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 29. desember 2009 #26 Del Skrevet 29. desember 2009 Det er forskjeller mellom kjønnene når det gjelder bilkjøring, og hele forklaringen er ikke bare trening og erfaring. Når det gjelder hvem som er "best", så blir dette et definisjonspørsmål - som flere har vært inne på her. Forklaringene på forskjellene ligger i genene og hvordan hjernene fungerer. Det er tydelige kjønnsforskjeller - fastslått i uttallige undersøkelser. Dette er spesielt fremtredende ved at menn generelt er bedre til å vurdere det fysiske rom. Den populærvitenskapelige forklaringen er at menn var jegere, mens kvinnen var samlere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 29. desember 2009 #27 Del Skrevet 29. desember 2009 Og hvis du leser kronikken i gårsdagens Aftenposten, på Kultur s 4, får du vite mer om dette. (har ikke kommet elektronisk enda) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 29. desember 2009 #28 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg må være et eksepsjonelt unnatak for jeg elsker lukeparkering og dermed så har jeg også fått masse øvelse. Men det er noe med det kicket jeg får når jeg ser at det neeesten ikke går på hver side, og så greier jeg det. På første forsøk, sjølsagt. I juletrafikken hadde jeg en fin en, det var mørkt, glatt og masse trafikk og bare en bitteliten luke. Hun som kjørte med meg gispet og sa jeg var gal, men pipa fikk snart en annen lyd da jeg parkerte helt perfekt i luka. Hehe. Og mennene i bilen bak meg, glodde fælt. #hurra for meg# (lov å skryte litt av seg sjøl av og til, vel?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 29. desember 2009 #29 Del Skrevet 29. desember 2009 Og hvis du leser kronikken i gårsdagens Aftenposten, på Kultur s 4, får du vite mer om dette. (har ikke kommet elektronisk enda) Ja, leste den kronikken som nyanserte bildet av hva kvinner og menn kan ha drevet med i steinalderen. Interessant! Uansett, så bekreftet også denne kronikken kjønnsforskjellene og dermed det jeg skrev relatert til kjøreferdigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starligt Skrevet 29. desember 2009 #30 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) helt ærlig blir jeg litt provesert ut av dere gubber som tror dere er så mye bedre og kjøre enn oss jenter.men hvem i helv... er det som kræsjer og dør mest av jenter eller gutter? det er gutter.hvorfor?fordi dere er så forbanna uforsiktige.tar sjanser osv. tar ikke alle under en kam.men veldig mange av dere!!! Endret 29. desember 2009 av starligt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 29. desember 2009 #31 Del Skrevet 29. desember 2009 For et par uker siden lå jeg bak en bil inn mot en rundkjøring. Jeg skulle ut andre avkjørsel og la meg derfor inn i mot midten. Bilen foran la seg ytterst, selv om det viste seg at han skulle akkurat samme sted. Resultatet av at bilen var treg inn til å kjøre inn i rundkjøringen og lå ytterst førte til at jeg faktisk "kjørte forbi" ham i rundkjøringen, og det kunne faktisk blitt en stygg situasjon om jeg ikke hadde vært før ham inn i rundkjøringen. Men om man skal av i 2. avkjørsel så skal man da ligge i ytre fil. Kun inn mot midten om man skal til venstre.... Jeg forøvrig, er en råtass på å lukeparkere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #32 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg må være et eksepsjonelt unnatak for jeg elsker lukeparkering og dermed så har jeg også fått masse øvelse. Men det er noe med det kicket jeg får når jeg ser at det neeesten ikke går på hver side, og så greier jeg det. På første forsøk, sjølsagt. I juletrafikken hadde jeg en fin en, det var mørkt, glatt og masse trafikk og bare en bitteliten luke. Hun som kjørte med meg gispet og sa jeg var gal, men pipa fikk snart en annen lyd da jeg parkerte helt perfekt i luka. Hehe. Og mennene i bilen bak meg, glodde fælt. #hurra for meg# (lov å skryte litt av seg sjøl av og til, vel?) Ja, hurra for deg og meg! Det er et lite kick når man lukeparkerer perfekt - om ikke på første, men hvertfall på andre forsøk, uten tusenpunktsvendinger. Spesielt når man lukeparkerer mellom audier og BMWer og mennene smiler til meg når jeg kommer ut av bilen i høye hæler og leppestift. Har til og med hendt at jeg har sendt en liten "jippi"-melding til kjæresten etter slike tilfeller! Hehe, joda, litt tåpelig, men man må ta vare på de små gledene i hverdagen! Hos oss kjører vi omtrent like mye, vil jeg tro. Jeg "tinger" ofte på sjåførrollen når vi skal ut og handle eller noe lignende. Jeg liker å kjøre og er generelt ikke redd eller stresset i trafikken. Har selvsagt mine øyeblikk, jeg som alle andre, men prøver å tenke at siden jeg tilgir andre som er åpenbart usikre i trafikken så tilgir de meg også. Når det er sagt, så tilgir jeg _ikke_ sjåfører som tar unødvendige risikoer og setter andre i fare og prøver å holde meg for god til slike ting selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 29. desember 2009 #33 Del Skrevet 29. desember 2009 Men om man skal av i 2. avkjørsel så skal man da ligge i ytre fil. Kun inn mot midten om man skal til venstre.... Jeg forøvrig, er en råtass på å lukeparkere Jeg ble opplært til at ytterste fil kun var for første avkjørsel. Det som er greit med å ligge i ytterste er jo at man slipper å sjekke dødvinkelen før man svinger av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 29. desember 2009 #34 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg vil være med i Jenter som kan lukeparkere-klubben. Som høygravid med yngstemann hadde jeg oppkjøring med minibuss hvor jeg lukeparkerte perfekt på første forsøk i en sterkt trafikkert sentrumsgate. En uke etter ble barnet født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 29. desember 2009 #35 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg vil være med i Jenter som kan lukeparkere-klubben. Som høygravid med yngstemann hadde jeg oppkjøring med minibuss hvor jeg lukeparkerte perfekt på første forsøk i en sterkt trafikkert sentrumsgate. En uke etter ble barnet født. SÅ kult!!! Vi blir en stor klubb etterhvert, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #36 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg ble opplært til at ytterste fil kun var for første avkjørsel. Det som er greit med å ligge i ytterste er jo at man slipper å sjekke dødvinkelen før man svinger av... Jeg lærte som LineGourmet, venstrefil er om du skal til venstre, evt siste avkjørsel, kommer jo helt an på hvordan rundkjøringen er. Ved alle andre avkjørsler ligger man i ytterste fil. Er dette som blir praktisert i trafikken her jeg bor. Jeg ler litt når jeg leser her. Jeg er nok typisk jente, jeg vet veldig godt mine begrensninger når det gjelder rygging, bakkestarting og parkering generelt. Nettopp av den grunn har jeg aldri, bank i bordet, så mye som dunket borti speilet på hverken min egen bil eller noen andre sin. Min brødre, derimot, som ler av meg fordi jeg er så forsiktig og tar meg godt tid, de har både bulket og skrapt opp lakken på bilene sine ved både rygging og parkering. Jeg tror nok heller jeg vil være meg Forøvring fikk jeg mye skryt av kjørelæreren min for kjøring i trafikken, spesielt for beregning av luker og plassering i veibanen. Personlig syns jeg det teller mer enn hvor flink jeg er til å lukeparkere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå