Gjest Gamlegode10na Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 Dersom man er skilt, har felles barn og har en avtale som sier at mor og far har felles foreldreansvar, betyr det da at den som ikke har barna boende hos seg har sagt fra seg foreldreretten?? Hva er forskjell på foreldrerett og foreldreansvar???
Gjest regine ii Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Begrepet som brukes i loven er foreldreansvar. "foreldrerett" finnes ikke som begrep og man kan dermed ikke frasi seg eller på annen måte miste foreldreretten heller. Den som barna bor fast hos betegnes som bosteds/omsorgsforelder, mens den andre er samværsforelder. Man kan ha samvær uten å ha del i foreldreansvaret, men man MÅ ha del i foreldreansvaret dersom man er bosteds/omsorgsforelder.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #3 Skrevet 12. desember 2009 Når man har felles foreldreansvar, noe man får automatisk ved fødsel når man er samboere/gifte, så betyr det at begge f.eks må skrive under hvis barna skal ha pass eller konto i bank. Den ene forelderen kan ikke flytte langt unna uten at den andre samtykker. Dersom den ene har foreldreansvaret alene kan denne ta med seg barnet og få pass uten fullmakt fra den andre. Den kan også flytte mer fritt. Den sm ikke har foreldreansvar har fremdeles forsørgelsesplikt og må betale barnebidrag
addict Skrevet 12. desember 2009 #4 Skrevet 12. desember 2009 Hm, da jeg skulle ha hastepass så måtte vi fakse underskrifter fra min far som bor i en annen by selv om jeg ikke har bodd med han siden jeg var 1 år.. Kanskje fordi det var hastepass...?
Gjest regine ii Skrevet 13. desember 2009 #5 Skrevet 13. desember 2009 Når man har felles foreldreansvar, noe man får automatisk ved fødsel når man er samboere/gifte, så betyr det at begge f.eks må skrive under hvis barna skal ha pass eller konto i bank. Den ene forelderen kan ikke flytte langt unna uten at den andre samtykker. Første delen av det over er riktig, men setningen jeg har uthevet er FEIL. Med dagens lovgivning kan BEGGE foreldre flytte fritt innenlands. Det er kun dersom det gjelder omsorgsforelders flytting utenlands, at samværsforelder med del i foreldreansvaret kan nekte dette. Samtidig kan samværsforelder flytte som h*n vil, både innen- og utenlands.
Gjest regine ii Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Hm, da jeg skulle ha hastepass så måtte vi fakse underskrifter fra min far som bor i en annen by selv om jeg ikke har bodd med han siden jeg var 1 år.. Kanskje fordi det var hastepass...? Har ingenting med typen pass å gjøre, kun med det at din far hadde del i foreldreansvaret, og da skal begge underskrive for at barnet overhode skal få pass. At du ikke har bodd med han betyr nemlig ikke at han ikke har del i foreldreansvaret, og dermed - som sagt - må samtykke i at du får pass.
Gjest Inkas Skrevet 14. desember 2009 #7 Skrevet 14. desember 2009 Har ingenting med typen pass å gjøre, kun med det at din far hadde del i foreldreansvaret, og da skal begge underskrive for at barnet overhode skal få pass. At du ikke har bodd med han betyr nemlig ikke at han ikke har del i foreldreansvaret, og dermed - som sagt - må samtykke i at du får pass. Må IKKE samtykke, men barnet, barna får pass utsted mye raskere. Så i praksis betyr det ikke annet enn at hvis en av foreldrene ikke vil signere, tar det ca 2 til 3 mnd lengre tid å få passet for barnet, barna.
Gjest regine ii Skrevet 14. desember 2009 #8 Skrevet 14. desember 2009 Må IKKE samtykke, men barnet, barna får pass utsted mye raskere. Så i praksis betyr det ikke annet enn at hvis en av foreldrene ikke vil signere, tar det ca 2 til 3 mnd lengre tid å få passet for barnet, barna. Jo. Iflg. loven MÅ det samtykkes av begge foreldre med foreldreansvar. Men - fordi noen saboterer er det likevel mulig å få pass kun med en underskrift, dette for å unngå at barnet f.eks. IKKE får være med på en ferietur til utlandet, bare for at en av foreldrene er vrange. Så barn KAN få pass utsted uten begges samtykke når dette er eneste måten å sørge for at barnet får pass. Mao - et unntak, men et unntak som er gjort for å gavne barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå