Gå til innhold

Stedattern min blir pushed av moren sin til å ha sex med 13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir bare så sint. Hun moren til stedatteren min har ordnet p-piller til henne når hun var bare 13. sier pga menssmerter. Jeg tror det er bare en dårlig unnskyldning.

Nå hvor hun er 14, får hun lov å ha guttebesøk på rommet sitt. Selv innrømmer datteren at hun holder på med gutten.

De er ikke sammen engang.

Jeg blir så irritert på hun moren.

Samboern min bryr seg ikke, han later ihvertfall som om.

Synes det er noe annet om de var kjempeforelsket, men selv da trenger man jo ikke akkurat pushe barnet i den retningen i så ung alder, eller?

Av samtaler med datteren for ikke så lenge siden vet jeg at hun ikke er helt klar for sex. Hun har selv sagt at hun er redd for at gutten gjør det slutt hvis hun ikke gjør det.

Jeg blir så irritert.

Virker som om foreldrene ikke tenker...

Er det feil av meg å bry meg?

Kan jo ikke gjøre så mye.

Er veldig skuffet. Overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ingen av foreldre bryr seg, gjør det vel ikke noe om du bryr deg.

kanskje hun trenger noen å snakke med om dette, da kan det jo være fint for henne å se at du bryr deg, så hun kan snakke med deg.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Ja, helt klart - jeg synes du overreagerer.

Det er vanlig å bruke p-piller for menssmerter.

Jeg synes du skaper noen problemstillinger ut av ikke noe.

Jeg skjønner heller ikke at barnets bruk av p-piller er en slik "almen" sak at det vedkommer deg så lenge begge foreldrene ikke ser noen problemer.

Dette føler jeg burde være en privat sak for barn/foreldre. Så ikke involver deg og vis barnet heller respekt enn overtramp.

Skrevet (endret)

Flott om du kan være en samtalepartner for jenta. Men personlig syns jeg det eneste ansvarlige i en slik alder, hvis jenta åpenbart er seksuelt aktiv, er å sørge for prevensjon til henne. Det siste man trenger er uønskede graviditeter så tidlig.

Dessuten så er vel tittelen litt misvisende? Det er ikke noe i innlegget ditt som tyder på at moren presser datteren sin til å ha sex.

Endret av salma
Skrevet

hvis hun vil selv så skjer det vel uansett om man får sove sammen eller ikke, og om man gjør det er det jo fint å ha p-piller tenker jeg, det kan hun også få tak i selv hvis hun har lyst på det.

Men hvis hun har uttrykt for deg at hun ikke er klar, burde du kanskje ha en ordentlig prat med henne om det. For å ha de klart at hun ikke trenger å gjøre det. Det er kanskje greit for henne å snakke med deg om det og ikke med sin egen mor?

Skrevet

Har egentlig ikke tenkt å involvere meg, bortsett fra det jeg alltid har gjort og det er å være åpen for samtale med stedatteren. Hun har bevisst oppsøkt samtale med meg om dette før.

Vet at samboern var sjokkert når hun fikk ppiller med 13. Litt av en tilfeldighet at hun har sex så kort tid etter hun fikk ppiller, eller? Virker som en unnskyldning på meg for å kunne ha sex, det...

Skrevet
hvis hun vil selv så skjer det vel uansett om man får sove sammen eller ikke, og om man gjør det er det jo fint å ha p-piller tenker jeg, det kan hun også få tak i selv hvis hun har lyst på det.

Men hvis hun har uttrykt for deg at hun ikke er klar, burde du kanskje ha en ordentlig prat med henne om det. For å ha de klart at hun ikke trenger å gjøre det. Det er kanskje greit for henne å snakke med deg om det og ikke med sin egen mor?

Det er faktisk akkurat det jeg har prøvd å si til henne før. At det ikke er riktig å ha sex ut av press. At man må verne om sin psykiske helse også. Sikkert er det noen som er klare tidlig, men langt fra alle.

Skrevet

Bare for å gjøre det helt klart: jeg er kjempeglad i stedatteren min. Jeg får liksom vondt på hennes vegne at det skjer ting som hun selv har sagt hun ikke er klar for for noen uker siden.

Jeg får bare vondt for henne. Og at moren ikke erkjenner det, at hun bare muliggjør det istedenfor å snakke med henne. Men kanskje det er vanskeligere å snakke med sin egen datter enn med stedatteren...

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

TS skriver:

Blir bare så sint. Hun moren til stedatteren min har ordnet p-piller til henne når hun var bare 13. sier pga menssmerter. Jeg tror det er bare en dårlig unnskyldning.

Nå hvor hun er 14, får hun lov å ha guttebesøk på rommet sitt. Selv innrømmer datteren at hun holder på med gutten.

De er ikke sammen engang.

Jeg blir så irritert på hun moren.

Samboern min bryr seg ikke, han later ihvertfall som om.

Synes det er noe annet om de var kjempeforelsket, men selv da trenger man jo ikke akkurat pushe barnet i den retningen i så ung alder, eller?

Av samtaler med datteren for ikke så lenge siden vet jeg at hun ikke er helt klar for sex. Hun har selv sagt at hun er redd for at gutten gjør det slutt hvis hun ikke gjør det.

Jeg blir så irritert.

Virker som om foreldrene ikke tenker...

Er det feil av meg å bry meg?

Kan jo ikke gjøre så mye.

Er veldig skuffet. Overreagerer jeg?

Ja, du overreager - p-piller blir ofte brukt mot smertelindring iforbindelse med menstrasjon. Ta det til deg - p-pillene har til hensikt og gjøre hverdagen hennes lettere.

Jeg synes du er urimelig når du mistenker moren for å bruke dette som en dårlig unnskyldning til p-pille bruk.

Hold deg til de fakta du har fått - ikke lag egen historie på bekostning av andre. Dette er en VANLIG problemstilling og en VANLIG løsning av problemet. Thats it.

Det jo helt absurd at du trekker slutninger som at foreldrene ikke bryr seg. Man pusher ikke barnet til sex ved å bruke legemiddel for å dempe menstrasjons-smerter.

TS skriver:

Har egentlig ikke tenkt å involvere meg, bortsett fra det jeg alltid har gjort og det er å være åpen for samtale med stedatteren. Hun har bevisst oppsøkt samtale med meg om dette før.

Vet at samboern var sjokkert når hun fikk ppiller med 13. Litt av en tilfeldighet at hun har sex så kort tid etter hun fikk ppiller, eller? Virker som en unnskyldning på meg for å kunne ha sex, det...

Hvis du lurer på hvorfor datteren til din sambo har sex - så spør henne.......men ærlig talt, jeg føler det ikke vedkommer deg. Kommer hun til deg å prater og ønsker dialog - så vær der. Utover det - så ro ned hodet ditt litt.

Hun må jo også få lov til å ta sine valg og ta lærdom av livet.

TS skriver:

Det er faktisk akkurat det jeg har prøvd å si til henne før. At det ikke er riktig å ha sex ut av press. At man må verne om sin psykiske helse også. Sikkert er det noen som er klare tidlig, men langt fra alle.

Noe mer kan du ikke gjøre. Og du er dessverre ikke herre over hva som foregår i hennes hode og hvor hun føler hun er i livet. Om hun gav inntrykk av noe for en tid tilbake - så kan slike ting endres fort.

TS skriver:

Bare for å gjøre det helt klart: jeg er kjempeglad i stedatteren min. Jeg får liksom vondt på hennes vegne at det skjer ting som hun selv har sagt hun ikke er klar for for noen uker siden.

Jeg får bare vondt for henne. Og at moren ikke erkjenner det, at hun bare muliggjør det istedenfor å snakke med henne. Men kanskje det er vanskeligere å snakke med sin egen datter enn med stedatteren...

Når ungdommer vil ha sex - så gjør dem det like gjerne uten p-piller. Moren muliggjør ikke å ha sex fordi datteren får p-piller i medisinsk øyemed. Nå må du se saken du forholder deg til og ikke skape din egen agenda.

Jeg tror kanskje disse ungdommene er mer opplyste enn du er; kondom er det sikre - det er mer fokus på kjønnsykdommer enn det var tidligere og det er ofte der "fare"momentene ligger.

Denne jenta har vel veid sine avgjørelser som best hun kan da i løpet av noen uker. Noen uker kan være lang tid med vurdering av hva du vil og ikke vil.

Jeg synes du krisemaksimerer til noe kanskje ikke datteren selv har problem med.

Mitt råd er: Ro deg ned.

Skrevet

Kan du ikke fortelle jenta at det uansett ikke er verdt å være i et forhold med en gutt som tvinger henne til noe? Og at hun kansje kommer til å angre senere for at hun ikke ventet til hun møtte noen som elsket henne?

Hun må stå opp for seg selv og gjøre slik som hun ønsker fordi hun er verdt det.

Skrevet

Enig med deg, TS! I hvert fall når det gjelder å la henne ha overnattingsbesøk etter å ha fått p-piller, jeg synes dette er jevngodt med å presse henne til sex. Det er jo åpenbart at gutten vil pushe på, og hun vil være redd for å bli dumpet. Med alt presset som kommer fra resten av samfunnet - blader, andre medier, alle som snakker om hvor "naturlig" sex er for alle og hvor riktig det er å gjøre det bare for den fysiske gledens skyld, er det enormt vanskelig for en ung tenåring å stå imot.

Når hun har p-piller, vil det sannsynligvis også si at gutten ikke kommer til å bruke kondom, med all den risikoen dette innebærer. Kjønnssykdommer er IKKE noe å ta så lettvint.

Det finnes også alltid en risiko for å bli gravid med p-piller - selv om denne er liten, mener jeg at å utsette jenta for for tidlig sex, er å presse henne inn i en følelsesmessig verden som hun er altfor ung for.

Gutten vil også sannsynligvis fortelle kamerater om sexen, "alle" vil få vite om det - dette kommer til å forandre andre ungdommers syn på henne, og hennes eget syn på seg selv.

Sjansene for at denne sexen kommer til å bli et godt minne for henne resten av livet, er minimale.

Hilsen en som ble presset til sex altfor tidlig :-(

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Det står ikke noe om overnattingsbesøk.

Det står: Nå hvor hun er 14, får hun lov å ha guttebesøk på rommet sitt.

Jeg synes dere tillegger saken altfor store dimensjoner og krisemaksimerer.

Skrevet

Stor pluss til mora til stedatteren din sier jeg bare.

Man kan ikke nekte barna sex, så det eneste riktige er å gi dem p-piller og kondomer så de har minst sansynlighet for å bli gravid.

Og hun får ha overnattingsbesøk av gutter, ja, hva så?

Men du kan snakke med henne om sex, det kan du, og det bør du.

Skrevet

... og det er ikke snakk om å pushe henne til sex når mora gir hun p-piller, med mindre du ikke har utelatt noe fra innlegget.

Mora forsikrer seg heller bare for at dastteren har minst mulig sjanse for å bli gravid, og det burde alle foreldre gjøre.

Skrevet
Ja, helt klart - jeg synes du overreagerer.

Det er vanlig å bruke p-piller for menssmerter.

Jeg synes du skaper noen problemstillinger ut av ikke noe.

Jeg skjønner heller ikke at barnets bruk av p-piller er en slik "almen" sak at det vedkommer deg så lenge begge foreldrene ikke ser noen problemer.

Dette føler jeg burde være en privat sak for barn/foreldre. Så ikke involver deg og vis barnet heller respekt enn overtramp.

Ts er faktisk en stemor, så hun er inblandet på foreldrenivå. At hun tar ansvar og stiller opp for sitt nye barn er viktig, og jenta trenger voksenstøtte.

Skrevet

Jeg begynte på P-piller da jeg var 11, fordi jeg hadde mensen opptil 11 dager... jeg håper virkelig ingen tror at det var en måte for moren min å pushe meg til sex på..

Skrevet

Jeg kan ikke se at moren gjør noe galt. P-piller er vanlig mot menssmerter eller store blødninger, og guttebesøk på rommet er vel helt normalt når man er 14 år?

Når far ikke reagerer på dette synes jeg ikke stemor skal blande seg.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skriver at moren pusher hun til å ha sex. Ut ifra det du har skrevet kan jeg ikke se at hun gjør det.

Skrevet

I Norge syns vel alle foreldre det er greit at barna har sex med andre fra de er omlag 12-13 år? Sex er jo så "naturlig", mener nordmenn?

Skrevet
I Norge syns vel alle foreldre det er greit at barna har sex med andre fra de er omlag 12-13 år? Sex er jo så "naturlig", mener nordmenn?

Tror nok det store flertallet av foreldre i norge ikke syns det er greit at barn har sex fra 12-13 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...