Gjest sinte damen Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 I dag har mannen min omsider vært i møte med NAV, etter å ha prøvd å få til dette i over en måned. Det var bl.a. i denne sammenhengen han ble satt over til en saksbehandler ved regionkontoret, som jeg i mitt forrige innlegg i sinne omtalte som en ”nobody”. Han får i hvert fall utbetaling fra nå i desember og framover, så jula er i det minste reddet. MEN – han får ikke etterbetalt de manglende utbetalingene fra oktober og november, fordi han ikke har kontaktet etaten!!!! Dette skjønner jeg ikke - skal det gå utover ham at saksbehandlerne på det lokale kontoret ikke er tilstede når han ringer? Kjenner at det er like før jeg blir forbanna igjen…… En annen ting som jeg heller ikke for mitt bare liv kan fatte og begripe verken logikken eller noe som hels annet med, er følgende: I sommer ble mannen min anbefalt av NAV å søke studier ved høgskolen her på stedet, for å prøve å studere. Han la fram flere mulige alternativer som han kunne tenke seg, og ble enig med saksbehandler om hvilke studier han skulle søke på. Deretter søkte han, og fikk studieplass. I ettertid, dvs. i forrige måned når han skulle ha hatt utbetaling, fikk han i stedet brev om at de ikke anså de studiene han hadde kommet inn på som relevante, og at utbetalingen derfor var stoppet!! Hvordan er det egentlig mulig? Hvordan kan NAV stoppe utbetalingen pga en feil de selv har begått, og hvordan i all verden kan de gå tilbake på noe som de selv har godkjent i utgangspunktet?? Jeg SKJØNNER DET BARE IKKE!!! Mannen min hadde vel nesten litt rett i det han sa til saksbehandleren på møtet i dag – det hadde vært lettere hvis han hadde vært narkoman, fordi han da hadde blitt ansett som syk og dermed fått utbetalt sosialstønad så lenge han møtte opp hver måned. I stedet opplever han altså å bli straffet fordi han prøver å gjøre det beste ut av en fra før av tung og vanskelig situasjon, og NAV bidrar til å gjøre vondt verre. Vi får prøve å glede oss over at utbetalingene er kommet i gang – så lenge det varer. Tilliten min til NAV er mer enn tynnslitt, så jeg har ikke noen tiltro til at de ikke kommer til å fortsette å lage trøbbel.
Gjest H Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Åh hurra. Enda en tråd om hvor grusomt alt som har med NAV å gjøre, er! Fy f..., vi som lever i dette landet er født på den grønne gren, og setter ikke engang pris på det. Sånt tull som dette skulle ikke vært lov å ytre. Vær glad for å få hjelp til omskolering; det er inge selvfølge! Skjerp deg. Du skrive under med sint dame, men høres bortskjemt og sutrete ut. Stakkars deg.
Gjest Ikke sinna Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 I dag har mannen min omsider vært i møte med NAV, etter å ha prøvd å få til dette i over en måned. Det var bl.a. i denne sammenhengen han ble satt over til en saksbehandler ved regionkontoret, som jeg i mitt forrige innlegg i sinne omtalte som en ”nobody”. Han får i hvert fall utbetaling fra nå i desember og framover, så jula er i det minste reddet. MEN – han får ikke etterbetalt de manglende utbetalingene fra oktober og november, fordi han ikke har kontaktet etaten!!!! Dette skjønner jeg ikke - skal det gå utover ham at saksbehandlerne på det lokale kontoret ikke er tilstede når han ringer? Kjenner at det er like før jeg blir forbanna igjen…… Jeg har ikke lest den andre tråden du refererer til, men jeg lurer litt på dette... Kan du se at mannen din har et selvstendig ansvar i denne situasjonen? Jeg lærte tidlig (før jeg var i kontakt med NAV selv) at all kommunikasjon til diverse etater bør skje skriftlig i tillegg til muntlig. Hvis jeg ringer og saksbehandler ikke er tilstede, ber jeg enten om å få lagt igjen en beskjed, eller at jeg selv sender en mail/brev hvor jeg forteller at jeg har vært i kontakt, men at saksbehandler ikke var tilgjengelig på det tidspunktet... kan saksbehandler være vennlig å ta kontakt snarest mulig? Jeg har vært i hyppig kontakt med NAV de siste 15 årene, og selv om jeg har vært uenig med dem mange ganger, har jeg aldri aldri opplevd slike problemer som du beskriver. Jeg tar min del av ansvaret, og NAV tar sin del... Tar mannen din hans del?
Gjest gjest31 Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Åh hurra. Enda en tråd om hvor grusomt alt som har med NAV å gjøre, er! Fy f..., vi som lever i dette landet er født på den grønne gren, og setter ikke engang pris på det. Sånt tull som dette skulle ikke vært lov å ytre. Vær glad for å få hjelp til omskolering; det er inge selvfølge! Skjerp deg. Du skrive under med sint dame, men høres bortskjemt og sutrete ut. Stakkars deg. KVITTERER DENNE. JEG HAR FORSØRGET EN NAV BRUKER PÅ SKATTESEDDLEN I FLERE ÅR, BETALER ALTSÅ GODT OVER KR 100 000,- I SKATT HVER ÅR. Gir dem heller til en narkis enn folk som syter.
Gjest Nav og erfaring Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Har erfaring med nav selv, helt uten forvarsel på noen som helst måte stoppet de mine sykepenger. Fikk ordnet ut i det, men sier bare alvorlig talt. Så det systemet er kjent hos mange. Opplever de som lite hjelpsomme selv og de er sjeldent eller aldri tilstede når en skal ha møte e.l. Møtet blir som regel alltid stadfestet med ny dato. Det systemet der sier jeg bare er helt Jævelig (beklager ordbruken).
Gjest km Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Åh hurra. Enda en tråd om hvor grusomt alt som har med NAV å gjøre, er! Fy f..., vi som lever i dette landet er født på den grønne gren, og setter ikke engang pris på det. Sånt tull som dette skulle ikke vært lov å ytre. Vær glad for å få hjelp til omskolering; det er inge selvfølge! Skjerp deg. Du skrive under med sint dame, men høres bortskjemt og sutrete ut. Stakkars deg. Du kan umulig ha kjent nav på kroppen. Kom tilbake når du gjør det.Da får nok tona en annan lyd. Stakkars deg, det kan være din tur neste gang HAHA!
Gjest H Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Du kan umulig ha kjent nav på kroppen. Kom tilbake når du gjør det.Da får nok tona en annan lyd. Stakkars deg, det kan være din tur neste gang HAHA! Ro deg helt ned, jeg har bøtter med erfaring med NAV. Du kan droppe skadefryden din. Jeg mener allikevel at vi skal være glade for de svært gode velferdsordningene vi har her i landet. Men det er tydeligvis ikke du!
Gjest sinte damen Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Åh hurra. Enda en tråd om hvor grusomt alt som har med NAV å gjøre, er! Fy f..., vi som lever i dette landet er født på den grønne gren, og setter ikke engang pris på det. Sånt tull som dette skulle ikke vært lov å ytre. Vær glad for å få hjelp til omskolering; det er inge selvfølge! Skjerp deg. Du skrive under med sint dame, men høres bortskjemt og sutrete ut. Stakkars deg. Det er vel kanske en grunn til såpass mange oppretter disse trådene, da.... Ja, på mange måter er vi som bor og lever i Norge på den grønne gren, som du sier, men realiteten er at sosial- og velferdsetaten slett ikke alltid fungerer, og ikke funger like bra for alle som er avhengig av å forholde seg til denne etaten. NAV er dessverre et veldig godt eksempel på det. Jeg har overhodet ikke sagt at jeg ikke var glad for at mannen min fikk hjelp til omskolering, men i realiteten fikk han jo faktisk ikke det. NAV godkjente studievalget for senere å beslutte at det likevel ikke var relevant, for deretter å stoppe utbetalingene. Mener du at det er for mye forlangt å forvente korrekt saksbehandling, å forvente at saksbehandlerne faktisk har kunnskap om det lov- og regelverket som det er jobben deres å forvalte, og forvente at saksbehandlingstiden blir overholdt? Mannen min ble yrkesskadet for fire år siden og har p.g.a kronisk nerveskade som følge av ulykken, mer eller mindre konstante smerter og andre fysiske plager, noe som gjør det svært vanskelig for ham å være i arbeid. Han har aldri vært arbeidssky, tvert om, noe som gjør at situasjonen oppleves som ekstra vanskelig for ham, og han sliter med depresjon både som følge av dette og de stadige smertene. På tross av dette var han altså villig til å prøve å studere, på NAV's anbefaling. Dessverre er vi avhengige av NAV for å få økonomien til å gå rundt, da jeg ikke klarer å forsørge oss begge på min svært gjennomsnittlige lønn. Når vi da i perioder ikke mottar støtten fra NAV, så sier det seg selv at det blir problematisk. I løpet av de årene som har gått, har vi opplevd flere episoder og problemer med NAV, og vi begynner å bli slitne og leie begge to. Du får gjerne synes at jeg er sutrete og bortskjemt, jeg skjønner at måten jeg ordla meg på i innlegget kan tolkes dit hen. Du på din side kunne imidlertid ha godt av en realitetsorientering og en leksjon i empati.
Gjest sinte damen Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har ikke lest den andre tråden du refererer til, men jeg lurer litt på dette... Kan du se at mannen din har et selvstendig ansvar i denne situasjonen? Jeg lærte tidlig (før jeg var i kontakt med NAV selv) at all kommunikasjon til diverse etater bør skje skriftlig i tillegg til muntlig. Hvis jeg ringer og saksbehandler ikke er tilstede, ber jeg enten om å få lagt igjen en beskjed, eller at jeg selv sender en mail/brev hvor jeg forteller at jeg har vært i kontakt, men at saksbehandler ikke var tilgjengelig på det tidspunktet... kan saksbehandler være vennlig å ta kontakt snarest mulig? Jeg har vært i hyppig kontakt med NAV de siste 15 årene, og selv om jeg har vært uenig med dem mange ganger, har jeg aldri aldri opplevd slike problemer som du beskriver. Jeg tar min del av ansvaret, og NAV tar sin del... Tar mannen din hans del? Det er klart at mannen min har et ansvar her, han også, helt enig der,men når han ringer flere dager i strekk uten å få kontakt fordi ingen er tilstede på det lokale kontoret, så blir det nå litt problematisk. Jeg vet at han alltid legger igjen beskjed, og jeg vet også at det er svært sjelden at han har blitt ringt opp igjen. Det er klart at han burde skrive brev eller e-post, men i løpet av de siste årene har det vært så mye av dette, så man kan kanskjeforstå at han blir lei innmellom.
Gjest H Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Jeg synes at dette innlegget er mye mer reflektert enn det første du skrev. Det gjør et helt annet inntrykk på meg. Jeg har full forståelse for din manns vanskelige situasjon, og er svært godt kjent med hvilke konsekvenser det har å måtte gjøre denne type endringer i sin arbeidssituasjon. Det er svært vanskelig, og det har - nesten uten unntak - psykiske konsekvenser for den det gjelder og for de som står rundt. Jeg tenker at det er helt natulig å forvente forutsigbarhet i kontakten med NAV (og med alle andre) - det har du og alle vi andre krav på. Mitt råd til deg, blir å kommunisere skriftlig med dem og sørge for at din mann får seg en godkjent handlingsplan - det bør lette på denne type problemer. Husk å be saksbehandler om å notere det dere har bestemt i journalen. Det høres ut som dere gjør det beste utifra deres situasjon. Det gjelder ikke alle dem som klager på NAV - mange bidrar overhodet ikke selv i sin situasjon og da får de ingen sympati fra meg. Lykke til!
Gjest Nav og erfaring Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Ro deg helt ned, jeg har bøtter med erfaring med NAV. Du kan droppe skadefryden din. Jeg mener allikevel at vi skal være glade for de svært gode velferdsordningene vi har her i landet. Men det er tydeligvis ikke du! Ja jeg skal gi min saksbehandler konfekt og blomst til jul. I kortet skal det stå : Tusen takk for det flotte landet vi lever i og takk for at nav er så flinke til å hjelpe.Dere setter jeg stor pris på. Skal vi spleise på gaven hehe. Å nei du, jeg forsvarer ikke dette systemet på noen måte. De må skjerpe seg og hjelpe der de skal hjelpe og samtidig være tilstede.
Snop Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Vær glad for å få hjelp til omskolering; det er inge selvfølge! Skjerp deg. Ja men når man ikke får det da, fordi de har gjort en feil som i dette tilfellet, skal man også da sitte som et lys og være takknemlig? For hva? For det man skulle fått men ikke får? Ser ikke helt logikken din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå