Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Rosalie Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 Enkelt svar: Nei. Langtidsklienter kan få noe hjelp, men de må også betale det aller meste selv. Som student har du krav på støtte fra Lånekassen, og vil dermed ikke få noe hjelp fra sosialen. Får du det ikke til å gå rundt på studielån, får du skaffe deg en ekstrajobb, evt billigere bolig.
Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Rosalie Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Jeg aner ikke hva du studerer eller hvor du studerer. Det var kun en generell betraktning. Men poenget er at du får ingen NAV-støtte som student. Odontologisk fakultet driver også med behandling. og siden man der blir behandlet av tannlegestudenter, koster det mye mindre enn hos en vanlig tannlege. Verdtå sjekke opp?
Gjest Fugl Fønix Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Jeg aner ikke hva du studerer eller hvor du studerer. Det var kun en generell betraktning. Men poenget er at du får ingen NAV-støtte som student. Det er dessverre helt riktig. Som student har du ikke rett på øknomisk hjelp, selv om du går privat, og ikke har jobb. Dersom du er medlem av en studentsamskipnad gjennom studiene dine har de ofte egne tilbud når det gjelder tannlege. noen studentsamskipnader kan dekke noe av regning etc.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Det er svært vanskelig å få NAV støtte til tannlegeutgifter. I tillegg til det som nevnes i linken over, kan du få støtte hvis du har en sjelden medisinsk sykdom som står på NAVs A eller B lister.
Gjest Cho Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er inne i rullene hos NAV, og får derfor dekket tannlegebehandling (må leveres inn overslag fra tannlege, og så søke om å få det innvilget). Men jeg tror (nokså sikkert) at man må være stønadsmottaker hos NAV for å få dekket det.
Gjest Marlo Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er inne i rullene hos NAV, og får derfor dekket tannlegebehandling (må leveres inn overslag fra tannlege, og så søke om å få det innvilget). Men jeg tror (nokså sikkert) at man må være stønadsmottaker hos NAV for å få dekket det. Ja jeg tror det. Jeg får iallefall dekket alt hos tannlege, men så er jeg under YA. Men jeg tror at man kan søke om man har veldig lav inntekt, tror det går under sosialstønad-greiene, for alle skal jo ha rett til å gå til tannlege.
Gjest Cho Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Ja jeg tror det. Jeg får iallefall dekket alt hos tannlege, men så er jeg under YA. Men jeg tror at man kan søke om man har veldig lav inntekt, tror det går under sosialstønad-greiene, for alle skal jo ha rett til å gå til tannlege. Jeg tror også at man kan søke hvis man har veldig lav inntekt, som f.eks. en student-inntekt. Tannlegebesøk koster jo, som alle vet, den berømte skjorta, så hadde jeg vært deg, hadde jeg skrevet et lite budsjett og gitt det til NAV sammen med søknad om tannlegedekning. Som Marlo sier så har alle rett på tannlege, stå på krava.
Gjest H Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 Man har ikke krav på sosialstønad til verken tannlege eller annet når man er student. Man anses forsørget via Lånekassen og henvises forøvrig til å ta arbeid ved siden av. De som får hjelp til tannbehandling via sosialhjelp, gjør det etter et kostnadsoverslag fra tannlege som vurderes av sosialtjenestens rådgivende tannlege. Her gjelder egne regler for hva som dekkes (rent kosmetiske hensyn veier sjelden tungt på vektskåla). Ved enkelte tannsykdommer eller andre helseproblemer som gjør en spesielt disponert for problemer med tennene, vil man kunne få støtte fra NAV - det gjelder alle, uansett - og hvis du er en av disse, vet tannlegen din det. Det er altså ikke slik at alle slik sett "har rett" på betalt tannbehandling, som det hevdes her. Barn får dette gratis, sånn er det ikke for voksne. Noen ting må man fortsatt betale selv i dette landet.
Glynis Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Jeg tror også at man kan søke hvis man har veldig lav inntekt, som f.eks. en student-inntekt. Tannlegebesøk koster jo, som alle vet, den berømte skjorta, så hadde jeg vært deg, hadde jeg skrevet et lite budsjett og gitt det til NAV sammen med søknad om tannlegedekning. Som Marlo sier så har alle rett på tannlege, stå på krava. Absolutt ikke. Dette har vært blåst opp i studentavisene i høst, da det er mange studenter som må prioritere bort tannlegebehandling. Jo større behov, jo dyrere behandling, og jo verre konsekvenser, men det er faktisk sånn der er. Det finnes tannlegebehandling med studentrabatt, men NAV dekker ikke studenter tannlegebehandling bare fordi de har lav inntekt.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 11. desember 2009 #14 Skrevet 11. desember 2009 Går det ikke an å ta kontakt med en tannlege, få et overslag og høre om det er mulig med en nedbetalingsordning mellom tannlegen og deg?
HavHeksa Skrevet 11. desember 2009 #15 Skrevet 11. desember 2009 Det er derfor jeg spør om dette, om det kanskje var mulighet for å få noe dekket. Jeg går på ritalin da, som gjør at jeg blir veldig tørr i munnen og det var etter jeg begynte på det at jeg har fått hull i tennene. Kanskje jeg kan bruke det som en inngang. Dette er jo ikke for å utnytte systemene, men tannlege er så utrolig dyrt og jeg må jo få det fikset. Ritalin aner jeg ikke om kvalifiserer, men det kan du først spørre legen din om. Mulig du kan få svaret der. Ellers så er det ikke værre enn at du må ha en uttalelse fra din lege når det gjelder det medisinske. Deretter bestiller du time hos tannlege. Hør med tannlegen om han har det rette skjemaet som skal til NAV, om ikke så tar du det med, du får det hos NAV, mulig det ligger på nett også, men det aner jeg ikke. Så er det for tannlegen din å undersøke deg. Fylle ut skjemaet. Deretter forsøker du å få hjelp hos NAV. Det kommer helt sikkert til å ta litt tid. Men du får i hvert fall ikke hjelp om du ikke søker. Likedan er det om du først går til tannlege, betaler selv og deretter søker, da mener de bare at du har jo hatt råd. Lykke til
gullhjerte Skrevet 11. desember 2009 #16 Skrevet 11. desember 2009 Hei. Jeg vet ingenting om tannlegegreia, men jeg er i samme situasjon som deg: student med lite penger og lite tid til overs. Min løsning ble å kontakte kommunens bistandsavdeling (heter kanskje noe annet andre steder) og skaffe meg en jobb med hvilende nattevakter (i bistandsbolig). To fluer i en smekk! Jeg sover på jobb, og får betalt. kan dra rett på skolen om morgenen. Bare et tips, litt på siden
Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #17 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 26. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #18 Skrevet 11. desember 2009 Hei. Jeg vet ingenting om tannlegegreia, men jeg er i samme situasjon som deg: student med lite penger og lite tid til overs. Min løsning ble å kontakte kommunens bistandsavdeling (heter kanskje noe annet andre steder) og skaffe meg en jobb med hvilende nattevakter (i bistandsbolig). To fluer i en smekk! Jeg sover på jobb, og får betalt. kan dra rett på skolen om morgenen. Bare et tips, litt på siden Kudos til deg! Stearinpiken har mye å lære av deg Men du er ikke redd for å "skitne til" hendene dine, og du viser en høy arbeidsmoral. Håper du søker jobb i MITT selskap en dag
Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 26. desember 2009 av stearinpikken
Gjest stearinpikken Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 (endret) . Endret 26. desember 2009 av stearinpikken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå