Gå til innhold

Flytte ut!!

Ana

Anbefalte innlegg

Jeg er på vei til å flytte ut for første gang, og kunne trengt litt hjelp! Prøver å sette opp et forventet budsjett, og lurer på om noen kunne tipset meg litt om hva jeg bør regne med i utgifter til strøm, tlf/bredbånd/adsl e.l., mat etc. Og om det er noen uforutsette utgifter jeg bør legge vekk penger til. Har rett og slett ikke peiling selv, og synes alle gir meg så vage svar når jeg spør.

Kommer til å bo sammen med kjæresten, på mellom 50m2 og 70m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra mobil/husleie/busskort? som du sikker er vant til

Strøm - det er en skikkelig pengesluker min. 1.000,- i mnd. alt ettersom hvordan bu bor. Kjeller. blokk. endeleilighet.

Forsikring - ca. 1.000 - 1.500,- for innbo i året (kan deles i 4 avdrag)

ADSL - 350,- pr. mnd

Mobilutgiftene - øker sikkert hvis du flytter hjemmifra. Der var det sikkert fasttelefon du kunne bruke.

TV-lisens - 2.000,- i året.

Busskort

Matpenger/husholdning 4.000 - 6.000,- pr. mnd. alt ettersom hvor mye nudler og suppe dere spiser.

Kommer ikke på mere nå

Jo. Husleie sef. 3.500 - 7.000,- alt etter hvor du bor i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ville bare kommentere at jeg har høyere boutgifter og lavere mat/husholdningsutgifter enn Titti72, så det er større variasjon...

Vi er to personer og har det bra på 3000 pr mnd på mat ol, mens vi betaler 8000 pr mnd i husleie (50 kvadrat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tror nok det kan variere veldig ja, kanskje noen flere kan svare så jeg kan komme fram til et sånn ca. gjennomsnitt?

Innboforsikring har vi allerede gjennom hans jobb, og betaler ikke så mye for det. Tlf bruker jeg minimalt, så regner ikke med de største utgifter på det, men man vet jo aldri :wink: .

Busskort er ikke nødvendig, bor midt i sentrum (flytter ikke hvis vi ikke finner leilighet i sentrum!). Hvis vi får den leiligheten vi sikler etter nå kommer vi til å betalet 6700 kr i mnd for 70 kvadrat.

Noen andre som vil dele sine budsjetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av 8000,- i måneden til regninger, men det dekker også livsforsikring og en dyr bilforsikring. Det tar sikkert et par tusen i måneden.

Har liten oversikt over hvor mye som går til hva, men det holder.

Som student levde jeg på ca 3000,- i mnd. Husker ikke om det var med eller uten husleie (1750,-). Ca 1000,- gikk i mat. Litt mer enn det nå, som samboer er matvanene litt bedre (?, flottere i hvert fall).

Fasttelefon: (ISDN, inkl internett) ca 500,- i mnd.

Strøm: Nå har jeg ikke peiling, mye i vinter, lite nå. Brukte ca 500,- i mnd når vi leide gammelt og trekkfullt hus. Hadde det kaldt hele vinteren da.

Er kommunale avgifter inkludert (vann og renovasjon)? Dette koster litt.

Håper jeg var litt til hjelp, og ikke bare forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Matpenger/husholdning 4.000 - 6.000,- pr. mnd. alt ettersom hvor mye nudler og suppe dere spiser.

Hæ??

hvordan får dere til det??

jeg har levd for ca 1000-1500 kr på mat osv pr mnd de siste årene..

4-6000 hørest ut som mer enn en familie på 4 kan bruke.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chica i.i.

Vet ikke akkurat summen vi bruker på mat, men inkluderer du restaurantbesøk, kafeturer og alkohol blir summen fort veldig høy. Så at det går 6000 enkelte mnd tviler jeg ikke på. Men selvfølgelig, går jo an å bare spise hjemme, ikke kjøpe dyr mat, ikke drikke alkohol, men vi prioriterer å bruke litt penger på å kose oss også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vet ikke akkurat summen vi bruker på mat, men inkluderer du restaurantbesøk, kafeturer og alkohol blir summen fort veldig høy. Så at det går 6000 enkelte mnd tviler jeg ikke på. Men selvfølgelig, går jo an å bare spise hjemme, ikke kjøpe dyr mat, ikke drikke alkohol, men vi prioriterer å bruke litt penger på å kose oss også!

ok.. da forstår jeg..

min pott på 3000 på to pers i mnd inkludere "husholdningsartikler"

det å gå ut å spise osv går på "underholdning og fritid" og må tas av "lommepengene" (slik er systemet hos meg...)

men vi har absolutt unnet oss det vil ville av mat (hjemme!) i summen på 3000 altså..

men alkohol kommer altså på en annen sum for meg.. men det bør tross alt ikke gå mange hundrelappene pr pers på alkohol på en måned, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 1000kr kvartalet i strøm med da er oppvarming inkludert i husleien. Mat; dvs, ikke cafe etc. ca 1000kr i måneden, men ofte mindre.

Mobil rundt 700kr.

Har en diversepost på rundt 2000kr. Her kommer cafe, konserter og småting.

Legg av litt ekstra hver måned hvis du plutselig skulle trenge det, ferie etc. sparer jeg når jeg vet jeg skal reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære har disse utgiftene pr.mnd

Husleie 2900

strøm 2000

mat 4000

bil 3000

tlf 400

tv 1000

tilsammen blir dette 13300 /2=6650 på hver person.Resten av lønna sparer vi så vi har noe i bakhånd tilfelle noe forutsatt skjer.Ting kan gå i stykker og en kan få en forutsatt utgift som en ikke hadde regnet med og slikt.

Matbudsjettet på 4000 for to personer er nok hvis dere handler mat på Rema 1000,men går dere i noe mer eksklusove butikker som Meny og liknende vil jo budsjettet sprekke.Vi har enda 700 kr igjen når måneden er omme i mat budsjettet.Vi er ikke gjerrige og vi sulter heller ikke så det er sagt.

Lykke til med å flytte ut. :D

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har grovt beregnt våre utgifter til ca 18000 pr måned, for to personer (mer enn det kan det ikke være, for det er det vi har utbetalt....)

Det er:

husleie 7600

strøm 1000 (regner det jeg, selv om vi ikke bruker så mye om sommeren i alle fall, men da "er det litt å gå på")

telefon/mobil/internett 1000

mat/husholdning 3000 (bare Rema for oss ja)

buss 1000 (det er litt overdrevet, mitt busskort koster 660, han tar ensten ikke buss, men jeg bruker runde tall, det inkluderer da litt andre ting (kan jo si at 220 av dette er plan-ungen vår)

Lånekassa 3000 (vi har et studeielån hver, de krever nesten 9000 av oss, tilsammen, hver 3. måned, det blir 3000 i måneden)

"annet" 1000 (inkluderer de regningene jeg har glemt av, når tv-lisensen dukker opp, forsikringa trekkes, eller vi fremkaller bilder, etc)

sånn ca blir dette 18000, noe som stort sett ikke inkluderer en dråpe alkohol eller mat spist ute, for det finnes det dessverre ikke rom for. (ikke det, jeg drikker ikke uansett) som studenter klarte vi oss på langt mindre, men da var jo husleia bare ca 3000, inkludert strøm og internett, og busskort trengte vi ikke, og lånekassen krevde ikke penger av oss, men GA oss penger i stedet...

Budjsetter avhenger rett og slett av hvor mye du har til rådighet... Husleia er svært avgjørende, og strømmen kan tidvis være dyr. Mat avhenger helt av hvordan du prioriterer, og som du ser inkluderer ikke mitt budsjett noe klær eller "forlystelser" (vi går på fotballkamp ca annenhver helg (hjemmekamper) men betaler ikke for det, det er vel stort sett det eneste av "gå ut"-liv vi har.)

Lykke til i alle fall. Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...