Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #1 Skrevet 11. desember 2009 For meg og mannen min er det en selvfølge å ha BSU. Vi startet med dette så fort vi hadde skattbar inntekt rett før vi kjøpte vår første bolig, og putter inn maks sparebeløp årlig frem til vi er oppe i maksbeløpet. Dette gir 20%, kr 4000*2, rett i lomma hvert år. Ingen andre spareordninger gir tilsvarende avkastning. Når vi er ferdige om 3-4 år, kan vi putte hele sparebeløpte, 300 000, som ekstra nedbetaling på lånet. I det siste har jeg diskutert BSU både på jobben og i vennekretsen, og det er nesten ingen andre som benytter seg av dette. Jeg får unnvikende svar som "har ikke råd", og "tenker ikke over det". Er det virkelig så få som tenker over hvor lønnsomt dette er?
aluminium Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 De færreste vet nok hvor lønnsomt det er. Jeg selv skaffet meg dette da jeg ble 18, men har ikke fått fylt den så veldig mye da det kom veldig mange andre utgifter på den tid og jeg har vært student siden. Men har jeg noe til overs så fører jeg selvsagt over. Det finnes vel heller ikke bedre rente på noen annen spareløsning, og 20% skattefradrag kommer som en ekstra bonus på toppen igjen. Kan ikke bli bedre...
Gjest Iah Skrevet 11. desember 2009 #3 Skrevet 11. desember 2009 Jeg har planlagt å skaffe meg en neste år. Har rett og slett ikke hatt mulighet (les: råd) før. Tviler vel på at jeg klarer å fylle den opp neste år også, men vil prøve å få til noe. De fleste jeg kjenner har BSU-konto, men alle sparer nok ikke, av ulike grunner.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Jeg vil anslå av rundt 40% av mine bekjente aktivt sparer i BSU i større eller mindre grad. I tillegg kommer en del, som f.eks. min mann, som har en tom BSU-konto. Jeg synes det egentlig er nokså mange. Det er ikke alle som har mulighet til å spare i BSU rett og slett. I tillegg er det gjerne ikke alle som ønske om å kjøpe egen bolig, eller som ser for seg at de vil kunne gjøre det noen gang. Og for de vil det være dumt å spare i BSU. Noen tør kanskje ikke, i og med at pengene blir bundet og må "kjøpes ut" hvis man skal bruke de på noe annet.
Gjest Revisordamen Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 For meg er det en selvfølge å spare i BSU og har vel mast så mye på enkelte venninner slik at de også har opprettet konto... og begynt å spare. Det er gratis penger med skattefordelen på 4000 mindre til staten pr. år! Bare det er motivasjon nok for min del! Synes jeg betaler nok skatt!
Pupsilure Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Jeg og mannen min har gjort det i flere år allerede, fra vi var ca 20. Min konto fyller vi opp iløpet av de 6 første månedene i året, mens mannen min fordeler det utover hele året på sin konto.
Vulpes Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Jeg sparer i BSU-konto. Startet vel da jeg var 19, tror jeg? Har hittil satt inn maksbeløpet hvert år, håper jeg får til å fortsette med det.
Gjest Spinell Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 Jeg begynte å spare i BSU da jeg fikk skattbar inntekt, sparte det jeg kunne fram til jeg nådde aldersgrensen. Blant mine venner er/var BSU helt vanlig. Det var bare noen få som ikke benyttet denne muligheten. De fleste av oss har puttet de oppsparte summene inn i boliglånene våre nå.
Gjest Cipheria Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 Eg begynte rett og slett ikkje å tenke på kor viktig det var for meg å kunne kjøpe eige hus seinare i livet, før eg vart 20. I tillegg visste eg eigentleg ikkje kva BSU gjekk ut på, og kor godt alternativ det var. Så hadde eg vel ikkje så mykje pengar til overs før heller. Trur faktisk at kvar gong det vart snakk om BSU, anbefalte familie og kjente meg til å vente til eg kunne spare maks beløp i året. For så lenge eg ikkje tente over frigrensa, så "mista" eg frådraget. Eller noko sånt, hugsar ikkje. Eg vart 21 før eg begynte å bruke BSU.
Gjest Coarvi Skrevet 12. desember 2009 #10 Skrevet 12. desember 2009 Jeg vil hvertfall gjerne spare i BSU, men så lenge jeg er student og ikke har særlig med inntekt ved siden av er det rett og slett ikke lønnsomt. Men kommer nok til å opprette en BSU så snart jeg er ferdig utdannet og har en inntekt som gjør det lønnsomt. Hvis jeg får brukbar jobb ved siden av studiene etterhvert vil jeg selvfølgelig begynne tidligere.
Hedda-78 Skrevet 13. desember 2009 #11 Skrevet 13. desember 2009 Alle jeg har spurt har (hatt) BSU. Jeg begynte da jeg fikk skattbar inntekt. I begynnelsen hadde jeg ikke å så mye inntekt at det var vits i å spare maksbeløpet hver år, så da sparte jeg mindre (akkurat så mye at jeg da slapp å betale skatt). For å få fullt utbytte av den gode renten, satt jeg alltid inn hele sparebeløpet på 15.000 like over nyttår, da fikk jeg jo god rente hele året (jeg hadde en annen sparekonto som jeg hentet de 15000 fra, og så sparte jeg på den andre sparekontoen gjennom året). Tilfeldigvis klaffet det slik at vi kjøpte hus året etter at BSU-kontoen var full, så jeg rakk akkurat å få max utbytte av BSU-en. Litt flaks!
Emeralda Skrevet 13. desember 2009 #12 Skrevet 13. desember 2009 Alle mine venner og alle i min familie i rette alder har bsu. år familie er det nesten påkrevd. Ikke så mange som tenker over dette når de er veldig unge, men utrolig kjekt senere. Jeg er så heldig som har hatt besteforeldre som har betalt inn maksbeløpet på bsu'en min hvert år. Jeg synes bsu er supert!
Leifr Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Både jeg og kona sparte BSU mens vi kunne, fra den dagen vi hadde skattbar inntekt, og inntil vi passerte aldersgrensa eller hadde fylt opp kvoten. Det var for det første kjekt med skattefradraget, for det andre ga det oss bedre lånebetingelser for våre første boliger(før vi traff hverandre), og for det tredje var det greit å ha litt oppspart egenkapital da vi flytta i fjor.
Leifr Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Jeg er så heldig som har hatt besteforeldre som har betalt inn maksbeløpet på bsu'en min hvert år. Fint hvis du samtidig har hatt nok inntekt til å betale skatt, ikke så supert ellers. (Med mindre du uansett ikke ville ha rukket å makse ut kontoen.)
Rosalie Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Da jeg var student var det ikke noe poeng, siden jeg sjelden tjente såpass at jeg måtte skatte i det hele tatt. Og etter studiene kjøpte vi bolig - og jeg tenkte ærlig talt ikke på at jeg kunne spare i BSU etter at boligen var kjøpt.
Solbærsaft Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Selv om man ikke klarer å fylle kontoen maks hvert år, eller ikke får fullt utnytte av skattefradraget så burde man spare i BSU! Her er det snakk om en rente på 3,9 (i de aller fleste banker). Hvilke andre sparekontoer slår den? Setter man inn 20.000 kroner får man tilbake nesten 800 kroner på et år kun i renter! Har man oppspart 100.000, så får man 3900 kroner i renter på et år. I år sparer jeg så mye jeg bare kan, men neste år kommer jeg til å betale så lite skatt at jeg ikke får skattefordelen. Men jeg kommer likevel til å spare i BSU, sånn at jeg rekker å fylle opp BSU-kontoen før jeg blir 34, og for å få rentene.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 jeg er 25 år og begynte med BSU i år. Jeg har ikke hatt penger å sette inn på BSU før, og har det egentlig ikke nå heller, men nå har jeg begynt å sette inn studiestøtten min på BSU. Det skulle jeg jo gjort for lenge siden, i stedet for å suse den vekk på alt mulig annet, men man blir jo litt klokere og tenker litt lengre enn man gjorde før. Jeg bor veldig rimelig i leiligheten til kjæresten (samboeren) min og sparer på BSU slik at vi kan kjøpe hus når jeg er ferdig utdannet. Han jobber og har høy årslønn, så han behøver ikke noe av meg for leie av leiligheten men jeg handler alt av mat og betaler strøm for å jevne det litt ut. Derfor sparer jeg BSU - jeg har ikke samvittighet til å suse vekk pengene når jeg har en slik billig boløsning. i tillegg til BSU sparer jeg også på en sparekonto slik at jeg rett etter nyttår kan overføre 20 000 og få renter hele året =) det blir vel en tusenlapp i renter i løpet av årets 12 måneder!
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #18 Skrevet 14. desember 2009 Jeg skaffet meg BSU-konto før vi kjøpte leilighet, og sparer fullt opp hvert år. Genial ordning!
Lull Skrevet 14. desember 2009 #19 Skrevet 14. desember 2009 Både jeg og kjæresten min sparer i BSU. Begynte å spare når jeg var 17 og har spart fullt hvert år hittil. Håper jeg kan fortsette med det helt til vi skal kjøpe hus Det er jo en genial mulighet! Som student, er det BSU'en som fylles opp først når det gjelder sparing
Gjest Siton Skrevet 14. desember 2009 #20 Skrevet 14. desember 2009 Jeg har bsu,men sparer bare 50 kr i måneden, siden jeg nå studerer. Men jeg lurer på, kan jeg overføre litt mer ifra sparekontoen min til bsu, hvis det skulle passe seg? eller må jeg ha avtale med banken om det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå