Gå til innhold

Norges viktigste allierte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er i mine øyne Storbritannia og ikke USA. USA er en av våre viktigste men ikke den viktigste

Det er min mening og den står jeg med

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er vi allierte imot? De fattige land?

Skrevet

Men er det fakta :lur:

Skrevet
Er i mine øyne Storbritannia og ikke USA. USA er en av våre viktigste men ikke den viktigste

Det gjelder da ikke pr. dags dato. Før andre verdenskrig var det slik, men etter det har USA tatt over den rollen.

Skrevet
Det gjelder da ikke pr. dags dato. Før andre verdenskrig var det slik, men etter det har USA tatt over den rollen.

Om du leser hva jeg skriver. Så ser du tydelig at jeg skriver at det er min personlige mening

Skrevet
Men er det fakta :lur:

Jeg har aldri brydd meg om fakta

Skrevet
Jeg har aldri brydd meg om fakta

Ja engelskmennene er nok nærmere oss enn amerikanerne. Kongen vår, Harald er på arverekken til tronen i storbrittania, og den engelsken vi lærer på skolen er ikke amerikansk.

Skrevet
Ja engelskmennene er nok nærmere oss enn amerikanerne. Kongen vår, Harald er på arverekken til tronen i storbrittania, og den engelsken vi lærer på skolen er ikke amerikansk.

Tyskland er nok Sveriges viktigste allierte. Grunnen til at Storbritannia støttet Norges løsrivelse fra Sverige etter å ha vært for Sveriges kontroll av Norge tidligere, var fordi Storbritannia så det som viktigere å svekke Tysklands allierte enn å ha en sterk bufferstat mot Russland.

Skrevet

Kvifor syns du Storbritannia er våre viktigaste allierte då?

Eg er ikkje i tvil om at det er USA (mi personlege meining :fnise:).

Dei som står for 48% av verden sin forsvarsutgifter må jo vere gode kompisar å ha i dårlege tider.

Skrevet
Kvifor syns du Storbritannia er våre viktigaste allierte då?

Eg er ikkje i tvil om at det er USA (mi personlege meining :fnise:).

Dei som står for 48% av verden sin forsvarsutgifter må jo vere gode kompisar å ha i dårlege tider.

Storbritannia vil aldri akseptere at en større makt får kontroll over Norge, fordi Norge er en bufferstat for Storbritannia. USA er lengre unna og har ikke samme interessene som Storbritannia.

Skrevet

Din mening er verdt lite når du ikke begrunner og diksuterer hvorfor dette er ditt standpunkt.

Skrevet
Om du leser hva jeg skriver. Så ser du tydelig at jeg skriver at det er min personlige mening

Og så? Hvorfor legge det ut på et diskusjonsforum om det ikke skal diskuteres?

Skrevet

Jeg mener begge er nære allierte som vi må beholde forholdet til.

Men UK er nærmere Norge og dessuten europeisk, så det er naturlig at det forholdet er nært.

Mener forøvrig at nasjonalstaten ikke er så interessant, sånn sett fra et folkeperspektiv. Jeg liker liberale mennesker uansett hvor de bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...