Azalea Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 God kveld/natt:) Min lille søte kattepus ble sterilisert i dag, lå 7,5 time i narkose. Nå har hun våknet og begynner å bli litt bedre, altså hun tryner hver eneste gang hun skal prøve å gå.. Men det blir, det blir. Jeg fikk liksom ikke vite noe særlig hos dyrlege, jeg visste heller ikke hva jeg skulle spørre om egentlig(første katt). Når er det jeg kan begynne å gi henne mat og drikke igjen? Jeg tørr ikke å sette frem noe i natt, i tilfellet hun sovner i vannskålen eller noe. Og når er det vanlig at katten er tilbake til sitt gamle seg? Synes jo så synd på stakkars lille, ikke no gøy dette. -Amk
Gjest mil Skrevet 11. desember 2009 #2 Skrevet 11. desember 2009 Hun er nok i fin form igjen dagen etter, og DA begynner det å bli vanskelig For da må du passe på at hun ikke hopper, spretter, springer og leker noe særlig, ellers kan det gå ut over stingene. Hvis hun enda er dårlig, groggy, slapp, gjemmer seg vekk og viser tegn på feber dagen etter må du være veldig obs, da kan det hende hun har fått infeksjon, og isåfall må hun rett tilbake til veterinær for antibiotikasprøyte. Det er sjelden det skjer, men vær obs på tegnene. Hun kan få mat som vanlig dagen etter, gi gjerne noe med ekstra mye energi, kroppen trenger litt ekstra hjelp for å påskynde helingsprosessen. Nå leser du vel ikke dette midt på natten, men hun kan gjerne få vann så snart hun er passe våken, men ta vekk vannskålen når du ikke følger med, eller ha bare noen millimeter vann nederst i skåla (dette gjelder altså mens hun enda er groggy). Det er viktig at hun får i seg væske, så gjerne våtfôr også. Forsøk helst å unngå at hun springer i trapper den første tiden. Og hun får IKKE slikke på stingene. På mine har det holdt at jeg fulgte veldig med første dag etter kastrering, og bare holdt hånda over selve såret når de har begynt å slikke. Har latt dem slikke så mye de ville rundt såret, men hindret dem i å slikke på selve såret. Det tok ikke lange tida før de skjønte poenget. Om hun er ram på å slikke, må du anskaffe krage, eller tre en strømpebukse over katta Ellers har hun vel mest sannsynlig fått sting som løses opp av seg selv, men hvis ikke skal stingene fjernes etter 10-14 dager. *applaus* ...for at du er fornuftig og kastrerer katten din!
Azalea Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2009 Hun er nok i fin form igjen dagen etter, og DA begynner det å bli vanskelig For da må du passe på at hun ikke hopper, spretter, springer og leker noe særlig, ellers kan det gå ut over stingene. Hvis hun enda er dårlig, groggy, slapp, gjemmer seg vekk og viser tegn på feber dagen etter må du være veldig obs, da kan det hende hun har fått infeksjon, og isåfall må hun rett tilbake til veterinær for antibiotikasprøyte. Det er sjelden det skjer, men vær obs på tegnene. Hun kan få mat som vanlig dagen etter, gi gjerne noe med ekstra mye energi, kroppen trenger litt ekstra hjelp for å påskynde helingsprosessen. Nå leser du vel ikke dette midt på natten, men hun kan gjerne få vann så snart hun er passe våken, men ta vekk vannskålen når du ikke følger med, eller ha bare noen millimeter vann nederst i skåla (dette gjelder altså mens hun enda er groggy). Det er viktig at hun får i seg væske, så gjerne våtfôr også. Forsøk helst å unngå at hun springer i trapper den første tiden. Og hun får IKKE slikke på stingene. På mine har det holdt at jeg fulgte veldig med første dag etter kastrering, og bare holdt hånda over selve såret når de har begynt å slikke. Har latt dem slikke så mye de ville rundt såret, men hindret dem i å slikke på selve såret. Det tok ikke lange tida før de skjønte poenget. Om hun er ram på å slikke, må du anskaffe krage, eller tre en strømpebukse over katta Ellers har hun vel mest sannsynlig fått sting som løses opp av seg selv, men hvis ikke skal stingene fjernes etter 10-14 dager. *applaus* ...for at du er fornuftig og kastrerer katten din! Jeg ga henne litt mat og drikke før jeg la meg i går, klarte rett og slett ikke å vente til i dag. Jeg satt det vekk igjen før jeg la meg, men lot det stå igjen ei lita skål med pittelitt vann i. Kjæresten ga henne litt mat og drikke før han dro på jobb han også, så hun sulter nok ikke. Nå er hun mye piggere, heldigvis. Men sutrer veldig enda, søte katten. Men det jeg har sett er at hun er veeeldig på det å vaske seg, hun har allerede klart å nesten rive av bandasjen på såret sitt. Hun er ekstremt renslig, så det overrasker meg ikke. Men det er jo ikke bra. Og hun blir veldig sint når hun ikke får vasket såret. Og jeg vet at hun garanert vil vaske seg der når jeg ikke passer på(når jeg er på jobb, om natta osv.). Kjipt om det skulle oppstå noe i helga:( Tror jeg skal ta en tlf. til vet. jeg. Så slipper jeg å tenke på at jeg ikke gjorde det hvertfall. Takk for svar
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 11. desember 2009 #4 Skrevet 11. desember 2009 Heisann! En dyrlege sa til meg at en god tommelfingerregel er at når katten klarer å gå rett frem, da kan hun/han få mat som vanlig igjen.
Arkana Skrevet 11. desember 2009 #5 Skrevet 11. desember 2009 Det er nok varierende. Den eldste katten vår blir veldig påvirket av slikt og var ikke seg selv på over et døgn etter "bare" å ha trukket en tann i narkose. Den yngste katten vår var derimot helt fin allerede da vi hentet henne hos dyrlegen etter kastrering. Hun spratt rundt og hadde det som hun pleide straks vi kom hjem.
Gjest Glør Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Det er veldig individuelt, to av mine har vært tilbake til normalen alt på vei tilbake fra dyrlegen, mens de andre har trengt resten av dagen på å komme seg. Vann bør hun ha tilgang på under tilsyn, så lenge det er fare for at hun sovner i skåla. Mat kan hun få med en gang hun beveger seg normalt rundt. Men du bør skaffe body eller skjerm til henne hvis hun ikke har det allerede, hvis ikke kan hun rive opp såret.
Gjest popp Skrevet 11. desember 2009 #7 Skrevet 11. desember 2009 Hehe. Been there, done that. Tøtta mi var ikke "normal"(altså at hun kunne gå såpass at jeg turte å slippe henne ut av badet) før etter 12 timer. Fikk du sånn "lampeskjerm" for å ha på henne slik at hun ikke når stingene? Hvordan liker hun i såfall den?
Azalea Skrevet 13. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. desember 2009 Takk for svar alle sammen. Hun fikk ikke lampeskjerm/body.. Og dagen etter operasjonen var hun allerede godt i gang med å rive av seg den bandasjen og slikke på såret sitt. Hun var også veldig omfintlig, virket veldig rar. Lå bare helt flatt ut og klarte ikke å røre på seg. Jeg ringte til dyrlege og fikk da beskjed om at jeg måtte komme oppover å kjøpe en body, jeg hadde ikke mulighet til det akkurat der og da.. Så satte så i gang "hele" slekta for å få kjøpt body og bringt den hjem til meg. Legen sendte også med smertestillende, etter at hun har fått disse har hun blitt mye bedre. Ble også veldig rolig etter at hun fikk på seg bodyen. Hun er enda ikke helt i form, ligger for det meste i buret sitt. Er hun ut å går litt, maks. 5 min. så går hun inn i buret sitt å sover i mange timer etterpå. Stakkars lille kattepusen min. Heldigvis ser jeg fremgang for hver dag nå. Men uansett hvor dårlig hun har vært så har hun vært kjempekosete <3 Hvor lenge bør hun gå med body? Og hvor ofte burde jeg sjekke såret?
Gjest mil Skrevet 14. desember 2009 #9 Skrevet 14. desember 2009 Jeg ville tatt av bodyen litt og sjekket såret hver dag en ukes tid, forutsatt at det ikke blir veldig mye stress å ta bodyen på igjen. Sjekk for rødhet som sprer seg ut fra sårkantene, puss, og at sårkantene sitter tett sammen. Ser noe mistenkelig ut, er det bare å ta en telefon til veterinær, så får du kjapt vite om alt er normalt eller ei. Og så kan du jo prøve i samme slengen å la henne ha bodyen av under tilsyn, og se om hun etterhvert skjønner at det er lurt å la være å slikke på såret. Rart hun er så lite aktiv enda, de to jeg har kastrert har vært et svare strev å hindre i å springe i trapper, hoppe opp og ned av sofaer og vinduskarmer o.l. allerede første dag. Jeg kapitulerte til slutt og lot dem hoppe opp og ned av senga mi som de ville, for da lå de mest mulig i ro. Men så lenge hun er kosete, spiser og drikker godt, og går på do som normalt, er nok alt i orden. Hun er vel bare litt pinglete og synes synd i seg selv (Det ville jeg også gjort...) Og soving gir jo kroppen fred til å restituere seg. Fikk du ikke med smertestillende til dagen derpå da du hentet henne etter operasjon, forresten?
Gjest Glør Skrevet 14. desember 2009 #10 Skrevet 14. desember 2009 10 til 14 dager bør hun ha bodyen på, og ring og spør dyrlegen om de vil ha henne inn på etterkontroll. Det er også lurt å sjekke om såret ser rent og fint ut daglig.
Arkana Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Vi fikk ikke body i det hele tatt, og det var like greit. Katten vår hadde nemlig body i forbindelse med noe annet og det hatet hun, ville bare ligge sammenkrøllet i en krok. Fikk hun bodyen av var hun derimot seg selv, og hun har aldri tullet med såret. Plasteret slikket hun av første dagen, men i følge dyrlegen var det ikke nødvendig med hverken plaster eller body så lenge de lar såret være noenlunde i fred (slikking er greit).
Azalea Skrevet 15. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2009 (endret) Jeg ville tatt av bodyen litt og sjekket såret hver dag en ukes tid, forutsatt at det ikke blir veldig mye stress å ta bodyen på igjen. Sjekk for rødhet som sprer seg ut fra sårkantene, puss, og at sårkantene sitter tett sammen. Ser noe mistenkelig ut, er det bare å ta en telefon til veterinær, så får du kjapt vite om alt er normalt eller ei. Og så kan du jo prøve i samme slengen å la henne ha bodyen av under tilsyn, og se om hun etterhvert skjønner at det er lurt å la være å slikke på såret. Rart hun er så lite aktiv enda, de to jeg har kastrert har vært et svare strev å hindre i å springe i trapper, hoppe opp og ned av sofaer og vinduskarmer o.l. allerede første dag. Jeg kapitulerte til slutt og lot dem hoppe opp og ned av senga mi som de ville, for da lå de mest mulig i ro. Men så lenge hun er kosete, spiser og drikker godt, og går på do som normalt, er nok alt i orden. Hun er vel bare litt pinglete og synes synd i seg selv (Det ville jeg også gjort...) Og soving gir jo kroppen fred til å restituere seg. Fikk du ikke med smertestillende til dagen derpå da du hentet henne etter operasjon, forresten? Nei, er ikke så veldig aktiv. Litt rart synes jeg. Men det kan godt hende at hun synes litt synd på seg selv. :gjeiper: Men jeg ser også at hun går litt merkelig, bakfotene er liksom ikke helt med. Men som jeg har fått fortalt kan det være pga. bodyen. Men ser hun spiser mer i dag, også har hun gått på do. Så det går fremover. Jeg sjekket stingene i dag, var helt fint. Ikke noe rødt i det heletatt. Kjempelettet! Nei, fikk ikke med smertestillende. Det synes jeg var litt rart. Ellers, takk for svar alle sammen! Endret 15. desember 2009 av Amk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå