Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jeg bor med er på sosialstønad og skal etter at vi sier opp leilighet vi leier felles søke etter sosial bolig. Og han har fått det får seg at jeg burde skrive et brev om hvorfor han trenger sosial bolig. Han mener jeg burde nevne ting som at jeg må betale for hans f.eks vaskemiddel o.s.v og at strømregningen har 4 dobblet seg siden han flyttet inn, men er dette ting som egentlig vil ha noe å si i en slik vurdering?

Noen som egnetlig har skrivd et slikt brev, eller selv søkt kommunal bolig og vet hva som vil ha påvirkning når det vurderes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslår isteden at han selv sender et brev...som inneholder en søknad om jobb!

Skrevet
Foreslår isteden at han selv sender et brev...som inneholder en søknad om jobb!

For du tror ikke tanken har vært der? Uten å gå mer inn på det kan jeg si at oppsigelsen vi har på leiligheten sammen nå er fra min side pga jeg ikke har økonomi til å bo med han. Husleie har tredoblet seg siden han flyttet inn og det til tross for at begge er hjemmeværende (sykemeldt her). Bodde forresten to her før han kom inn og..

Skrevet

Jeg er ganske så sikker på at det ikke vil ha noen som helst betydning om du skriver et brev. Det som evnt. kunne hatt noe å si ville vært om feks fastlegen hans skrev en anbefalning om at det vil bedre hans helse og sosiale livssituasjon om han fikk et trygt og stabilt sted å bo...

Ellers så behandler de hans søknad utfra det han har fylt ut så vil han antakelig bli satt på venteliste ( spørs hvor dere bor og hvor stor pågang det er der)

Men altså med mindre du er en fagperson vil antakelig et brev fra deg ha lite å si.

Ja jeg har litt erfaring med sånt :)

Skrevet
Jeg er ganske så sikker på at det ikke vil ha noen som helst betydning om du skriver et brev. Det som evnt. kunne hatt noe å si ville vært om feks fastlegen hans skrev en anbefalning om at det vil bedre hans helse og sosiale livssituasjon om han fikk et trygt og stabilt sted å bo...

Ellers så behandler de hans søknad utfra det han har fylt ut så vil han antakelig bli satt på venteliste ( spørs hvor dere bor og hvor stor pågang det er der)

Men altså med mindre du er en fagperson vil antakelig et brev fra deg ha lite å si.

Ja jeg har litt erfaring med sånt :)

Han skal vist få både psykolog og fastlege til å skrive brev, men mente jeg også burde det. Jeg sa det har mest trolig ingenting og si, men han mente at jo da, det hadde det vist.

Jeg er mer enig med deg og mener det mest trolig ikke betyr en dritt, bortsett fra at de kommer til å skjønne hvorfor dårlig økonomisk sans han har.

Skrevet

Da burde du bare forklare han at så lenge du ikke er en fagperson og han har 2 andre fagpersoner som skal skrive brev for han så har det ingen betydning om du skriver noe .. Hvem vet kanskje det kan slå tilbake på han om du "blander deg" (selvom det er det han vil at du skal gjøre)

Det som også har noe å si er om han har prøvd å skaffe bolig selv, og feilet... Det er et av kriteriene at man skal ha forsøkt selv først.

Om det er mer du lurer på bare spør så kan jeg svare så godt jeg kan :)

Skrevet

Sosialbolig følger markedspris, bare så det er nevnt. Jeg står på venteliste på sosialbolig, og dette fikk jeg da opplyst. :)(Bergen)

Fikk også opplyst at jeg har plikt til å søke etter bolig mens jeg står på boligventeliste. :P

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor dere bor, så ta det med i betraktning når du leser. Det er store variasjoner rundt om i landet når det gjelder kommunale boliger.

Økonomi alene er ikke en grunn til å få kommunal bolig.

De aller fleste stedene har kommunale boliger markedsleie, altså ikke billigere enn en leiebolig på det private markedet.

Manglende økonomistyring er ingen grunn til å få kommunal bolig.

De aller fleste kommunale boligene er midlertidige, altså ikke permanente boliger.

Personen må være aktiv boligsøker selv, ikke sette seg ned å vente på at kommunal bolig skal ordne seg.

Hvis han er erbeidsfør, må det søkes aktivt for å få jobb. Da er boligsøking mye lettere.

Jeg er redd et skriv fra deg vil ha 0 effekt på om personen får kommunal bolig eller ei. Et skriv fra lege og/eller psykolog kan ha betydning, men ikke nødvendigvis.

De som behandler søknad om kommunale boliger er vant til at mennesker er i svært prekære situasjoner. Da kan en som bare er i en litt prekær situasjon fremstå som selvhjulpen sammenliknet med dem som virkelig har problemer.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Jeg har ikke erfaring med å søke på kommunal bolig, men det var en stund jeg fikk dekket boutgifter via sosialkontoret. Da fungerte det sånn at sosialkontoret betalte halve leien min (strømmen var inkludert i leien), på det grunnlaget at jeg leide leiligheten ilag med en person til. Da hadde ikke utgifter til vaskemidler etc noe å si, jeg fikk det de da kalte "støtte til livsopphold", som jo skulle dekke alt dette. Dette var i Alta.

Kunne kanskje det vært et alternativ, om han ikke får kommunal bolig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...