Gå til innhold

Oppførsel på buss/trikk/tog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man ser folk som oppfører seg som idioter, bør man si fra. Jeg vet det ikke er så lett, men begynn med en drittunge som har bena på setet. (De har null autoritet åkke som.) Be vedkommende ta bena på gulvet. Og så gjør han/hun det. Forhåpentligvis. Da har du gjort verden en tjeneste og høstet en personlig seier. Neste gang kan du forsøke deg med en voksen person. Den 40-årige dama nevnt i innlegg #19 er en ypperlig prøvekanin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som irriterer meg er noe jeg opplevde her en dag. Bussen var stapp full, og jeg sto litt kronglete til. Bussen stoppet på et stopp, og fem sek før døra skulle lukke seg kom TO stk bak meg på at ja, HER skulle de av. Så begge dytter meg hardt i ryggen for å komme forbi. Hørt om å bevege seg mot dørene før bussen nesten har begynt å kjøre igjen? Ikke rakk jeg å flytte meg noe særlig heller, når de kom bakfra, og jeg sto mellom dem og døra. Bah! Unødvendig. :sur:

Det er også plagsomt med folkene som, på regntunge dager, har på seg f.eks. regnkåpe. JA, fint for dere at dere har regnkåpe, men har dere tenkt på oss andre som ikke har det, og som må sitte i et vått sete fordi dere ikke gidder å dra opp kåpa før dere setter dere. :dry:

Og så klart alle som ikke tar av seg sekkene, evt. klumper seg sammen ved dørene, istedenfor å trekke bakover i bussen, slik at man kan komme på uten å måtte brøyte seg vei mellom x antall personer.

Skrevet
Hvis de brukte nattbussen hjem fra en kveld på byen, hvor gamle kan de ha vært? Jeg reiser meg ikke nødvendigvis for eldre, ser de dårlige til beins ut så ja. Ser de helt friske og oppegående ut, neppe.

Signerer!

Eh? Tror du alle eldre mennesker legger seg rett etter kveldsnytt? Mine besteforeldre har passert 80, og de farter da rundt i runde dager og feiringer og all slags, og tar nattbussen hjem flere ganger i året. Oftere enn meg, faktisk ;)

Skrevet
Det aller verste jeg har sett, var på nattbussen hjem fra byen, og et veldig gammelt ektepar måtte stå hele veien. INGEN reiste seg for dem...stakkars

Kunne ikke du ha reist deg opp da?? Jeg reiser meg alltid for eldre på bussen, selv om jeg ikke er i super form selv. Lettere for meg å sette meg i trappeoppgang, etc enn for eldre mennesker.

Skrevet
Kunne ikke du ha reist deg opp da?? Jeg reiser meg alltid for eldre på bussen, selv om jeg ikke er i super form selv. Lettere for meg å sette meg i trappeoppgang, etc enn for eldre mennesker.

Hun sto vel sikkert selv, tror du ikke?

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Jeg irriterer meg over folk med barnevogn som MÅ inn på bussen i rushtiden - for å ta bussen én holdeplass.

En gang observerte jeg en gammel dame som skulle bakover i bussen. Hun var dårlig til beins. Bussen begynte å kjøre før hun hadde kommet fram til setet, så hun klamret seg til "rekkverket" ved handicap/barnevognplassen og "klatret" bakover i bussen. På veien møtte hun en hindring, ei jente på kanskje 15-16 år. Den stakkars gamle dama måtte klatre rundt denne jenta. Ikkeno hjelp å få. (Til orientering satt jeg lenger bak i bussen, innerst på et sete med en person ved siden av.)

Ellers er bagasje et velkjent problem. Som regel snur jeg rumpa til og begynner å sette meg ned - da forsvinner bagasjen ganske kjapt! Evt kan man spørre "har du kjøpt to billetter?".

Skrevet
Eh? Tror du alle eldre mennesker legger seg rett etter kveldsnytt? Mine besteforeldre har passert 80, og de farter da rundt i runde dager og feiringer og all slags, og tar nattbussen hjem flere ganger i året. Oftere enn meg, faktisk ;)

Det er ikke det jeg sier, men hvis dine besteforeldre er i så god form så klarer de nok å stå på bussen også. ;)

En annen ting som irriterer meg ved kollektivtrafikken er at folk skal presse seg på/blokkere utgangen på buss og tog, slik at vi som faktisk skal av må presse oss igjennom store folkemengder, hva med å la folk få gå av først?!

Skrevet

Her i byen er det et vanlig fenomen at elever fra videregående skoler slenger sekker og bager fra seg i barnevogn- og ståplassområdet, før de strener bakerst i bussen for å sette seg. Dermed opptar de både seter og ståplasser når de fint kunne hatt sakene sine i fanget. Trasig i rushtiden, og for folk som har barnevogn med seg.

Skrevet

Jeg sto og støttet opp bussen i midtgangen selv jeg. Tror du virkelig jeg hadde giddet å skrive på KG om det, hvis jeg selv var en av de som ikke reiser seg? hehe

Det er ikke det jeg sier, men hvis dine besteforeldre er i så god form så klarer de nok å stå på bussen også. ;)

De fleste klarer å stå på bussen, om man ikke er syk. Men saken er at du klarer det bedre. Og jeg syns at så lenge du er istand til det, så skal du reise deg for eldre, og andre som trenger det for den saks skyld.

Skrevet (endret)
Her i byen er det et vanlig fenomen at elever fra videregående skoler slenger sekker og bager fra seg i barnevogn- og ståplassområdet, før de strener bakerst i bussen for å sette seg. Dermed opptar de både seter og ståplasser når de fint kunne hatt sakene sine i fanget. Trasig i rushtiden, og for folk som har barnevogn med seg.

Men slike tråder handler jo om at småbarnsforeldre med barnevogn plager De Unge Single og derfor burde vært forbudt å ta buss i gitte tidsrom. Derfor passer det dårlig i settingen at du forteller at De Unge Single kan være plagsomme tilbake. Skjerpings, Flowers ;)

Endret av salma
Skrevet
Men slike tråder handler jo om at småbarnsforeldre med barnevogn plager De Unge Single og derfor burde vært forbudt å ta buss i gitte tidsrom. Derfor passer det dårlig i settingen at du forteller at De Unge Single kan være plagsomme tilbake. Skjerpings, Flowers ;)

Nei, det er en annen tråd. ;)

Skrevet

Det jeg hater mest er folk som absolutt skal gå inn i bussen/trikken før de som skal av har kommet seg ut. Hvis noen prøver å inn mens jeg er på vei ut, så dytter jeg dem ut igjen.

Og når bussen er full og folk ikke kan klare å flytte seg for å slippe ut de som skal av. Hvorfor kan ikke de som står ved døra bare gå ut, slipper ut de som skal av, og så gå inn igjen?

Folk er tydeligvis livredde for å ikke komme med!

Merker jeg blir skikkelig provosert av å skrive dette her!

Skrevet
Det jeg hater mest er folk som absolutt skal gå inn i bussen/trikken før de som skal av har kommet seg ut. Hvis noen prøver å inn mens jeg er på vei ut, så dytter jeg dem ut igjen.

Og når bussen er full og folk ikke kan klare å flytte seg for å slippe ut de som skal av. Hvorfor kan ikke de som står ved døra bare gå ut, slipper ut de som skal av, og så gå inn igjen?

Folk er tydeligvis livredde for å ikke komme med!

Merker jeg blir skikkelig provosert av å skrive dette her!

Ja, helt enig. Skrev om det samme lenger oppe her. Folk er helt desperate på å komme seg på.

Skrevet
De fleste klarer å stå på bussen, om man ikke er syk. Men saken er at du klarer det bedre. Og jeg syns at så lenge du er istand til det, så skal du reise deg for eldre, og andre som trenger det for den saks skyld.

Jeg er ung og reiser meg ikke for noen om jeg er så heldig å få sitteplass. Hadde noen spurt om å få plassen min, skulle de fått høre det..Jeg er syk og trenger den selv.

Skrevet

Haha, dette innlegget må være verdensrekord i passiv-agressivitet!

Voff! :skratte:

Skrevet
Nei, det er en annen tråd. ;)

Nei, det er de fleste tråder med dette og lignende tema ;)

Haha, dette innlegget må være verdensrekord i passiv-agressivitet!

Voff! :skratte:

Syns det var temmelig aktivt-agressivt, jeg :ler:

Skrevet

Hva med alle de med sinnsykt høy musikk på iPod og lignende? Festlig å ta bussen 07.30 om morgenen også blir du møtt av trancemusikk på full guffe. Noen mennesker klarer bare ikke å ta hensyn til andre :kjefte:

Skrevet (endret)

Å hehe, omforlatels da sjø... :fnise:

Endret av Emera
Skrevet

Om folk har sekkene sine i setene og jeg ønsker å sitte, så spør jeg om setet er ledig, og ta flytter de sekkene sine..Om de surmuler kan jeg ikke gjøre noe annet en å smile og le litt inni meg, det er jo bare latterlig. Det er ikke vits i å irritere seg av folk, man kan jo ikke forandre noen

Skrevet

Jeg har tenkt litt på en ting etter en episode i dag, faktisk. Jeg skulle ta bussen i morges i en skikkelig vemmelig tilstand hvor jeg var svimmel, svett og generelt fullstendig kake. Det var veldig mange på bussen og jeg var overveldet av lykke fordi jeg endelig kunne sette meg ned. Da kom en gammel dame på bussen, hun så temmelig sprek ut til tross for at hun sikkert var i 70-årene. Hun virket faktisk ikke litt skrøpelig engang.

Jeg fikk ikke meg selv til å reise meg og håpet at noen andre ville gjøre det. Det syntes jo ikke på henne om hun var i dårlig form men det syntes jo heller ikke på meg så for alt hva jeg vet hadde hun store smerter der hun stod. Ingen andre reiste seg heller. Jeg føler meg skikkelig råtten nå, men der og da klarte jeg ikke noe annet.

Er det i noen tilfeller "lov" å tenke at man trenger en sitteplass mer enn en eldre person selv om man ikke har handicap-skilt i pannen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...