Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Kjøpte nytt TV apparat for 2 år siden, kostet da 15 000 kr. Nå er TV-en ødelagt, og butikken tilbyr meg enten a) en ny, identisk TV (dvs nøyaktig samme modell) eller b) en bedre TV, mot at jeg betaler et mellomlegg på 5000 kr. Imidlertid ser jeg at TV-prisene har sunket ganske mye på de 2 årene som er gått, i dag får man jo like fine TV-apparater til 8 - 10 000 kr. Hvis jeg skal ha en enda dyrere TV, må jeg gå opp mange tommer i størrelse, og det ønsker jeg ikke, TVstua mi er for liten. Så jeg ønsker en 32 tommers tv, men ikke samme modell som det jeg hadde. Hva er lurt å gjøre da? Kan jeg bare heve kjøpet/be om å få de 15 000 tilbakebetalt?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Kjøpte nytt TV apparat for 2 år siden, kostet da 15 000 kr. Nå er TV-en ødelagt, og butikken tilbyr meg enten a) en ny, identisk TV (dvs nøyaktig samme modell) eller b) en bedre TV, mot at jeg betaler et mellomlegg på 5000 kr. Imidlertid ser jeg at TV-prisene har sunket ganske mye på de 2 årene som er gått, i dag får man jo like fine TV-apparater til 8 - 10 000 kr. Hvis jeg skal ha en enda dyrere TV, må jeg gå opp mange tommer i størrelse, og det ønsker jeg ikke, TVstua mi er for liten. Så jeg ønsker en 32 tommers tv, men ikke samme modell som det jeg hadde. Hva er lurt å gjøre da? Kan jeg bare heve kjøpet/be om å få de 15 000 tilbakebetalt? nei, du kan ikke kreve kjøpet hevet for å få pengene igjen. Butiken skal ha mulighet til å endre på feilen. Du får tilbudet om en lik tv so du har, eller du betaler 5000 ekstra for en bedre en. Dine ønsker rommer ike kjøpsloven. du har fått et rellt valg,så benytt deg av det
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 nei, du kan ikke kreve kjøpet hevet for å få pengene igjen. Butiken skal ha mulighet til å endre på feilen. Du får tilbudet om en lik tv so du har, eller du betaler 5000 ekstra for en bedre en. Dine ønsker rommer ike kjøpsloven. du har fått et rellt valg,så benytt deg av det TS Det er dette med å betale 5000 ekstra for en bedre TV jeg ikke skjønner helt, for ingen 32 tommers tv-apparater i denne butikken koster over 10 000 kr. Hvis jeg skal betale 5000 ekstra, bør jeg ikke då få et TV apparat som koster 15 000 + 5000, dvs 20 000 kr? TS
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 En 2 år gammel tv har falt mye i verdi. Du har fått et bra tilbud av butikken. Kan ikke helt skjønne hvorfor du tror du skal få noe bedre en det du har betalt for
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 En 2 år gammel tv har falt mye i verdi. Du har fått et bra tilbud av butikken. Kan ikke helt skjønne hvorfor du tror du skal få noe bedre en det du har betalt for TS Men hva er det som gjør dette tilbudet bra? Et bra tilbud for meg ville vært å få tilbake mine 15 000 kroner og bruke de som jeg vil, f.eks kjøpe en ny TV til 5000 kr og ha 10 000 kr til overs. Butikken har rett til å reparere apparatet. Det ønsker de ikke. Hvilken rett har jeg som forbruker da? Må jeg godta å få en identisk modell? Eller har jeg rett til å få tilbake den summen jeg betalte, evt i form av et gavekort på den samme butikken? Jeg synes dette med "bedre TV mot 5000 kr" høres merkelig ut, da har jeg brukt 20 000 kr på en TV, som kanskje ikke koster mer enn 7000 i butikken??? TS
Rosalie Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Å reparere og tilby identisk modell vil være likestilte alternativer for bedriften. At TVen kostet 15.000 for to år siden spiller ikke særlig stor rolle, for det er nåverdi du må se på. Og en to år gammel TV er neppe vrdt særlig i kroner og øre.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Å reparere og tilby identisk modell vil være likestilte alternativer for bedriften. At TVen kostet 15.000 for to år siden spiller ikke særlig stor rolle, for det er nåverdi du må se på. Og en to år gammel TV er neppe vrdt særlig i kroner og øre. TS Ok, den er nok ikke særlig verdt, men dersom butikken ikke kan tilby en identisk modell, og de tilbyr en annen modell, hvilken prisklasse bør denne ligge på da for at den skal være like mye verdt som den jeg ga 15 000 for? TS
aluminium Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 De 15 000 er sunk costs, altså irrelevant. Det som betyr noe, egentlig, er hvilken salgsverdi TVen din har. Den er nok ikke så høy, kanskje rundt 4-5000,-. Det å sammenligne TVer så langt fra hverandre i tid er ikke noe særlig poeng. Selv de relativt rimelige i dag kan sikkert måle seg med det du betalte 15 000,- for for to år siden. Hadde jeg vært deg, så ville jeg vurdert om du var fornøyd med den TVen du hadde. Er du det, så ville jeg tatt den. For å betale 5 000,- ekstra for en annen TV er faktisk en del, men det kommer selvsagt igjen an på hvilke TVer det er snakk om...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #9 Skrevet 11. desember 2009 De 15 000 er sunk costs, altså irrelevant. Det som betyr noe, egentlig, er hvilken salgsverdi TVen din har. Den er nok ikke så høy, kanskje rundt 4-5000,-. Det å sammenligne TVer så langt fra hverandre i tid er ikke noe særlig poeng. Selv de relativt rimelige i dag kan sikkert måle seg med det du betalte 15 000,- for for to år siden. Hadde jeg vært deg, så ville jeg vurdert om du var fornøyd med den TVen du hadde. Er du det, så ville jeg tatt den. For å betale 5 000,- ekstra for en annen TV er faktisk en del, men det kommer selvsagt igjen an på hvilke TVer det er snakk om... TS Jeg trodde TV-apparat hadde forventet levealder lenger enn 2 år, men det er vel ikke så interessant egentlig all den tid butikken tilbyr meg en tilsvarende modell. Hvis den også kræsjer innenfor garantitiden så får jeg jo bare enda en ny TV... Men jeg synes også det er mye å betale 5000 ekstra for en annen modell, spesielt siden de modellene da har gjerne koster rundt 5000.... Da har jeg jo på en måte ingenting igjen for det jeg ga for den TV- en jeg kjøpte for 2 år siden. Tror jeg går for en identisk modell, siden jeg neppe får noe bedre ved å betale ekstra. Takk for alle svar TS
nybegynneren Skrevet 11. desember 2009 #10 Skrevet 11. desember 2009 Var borti samme probleminnstilling for 4 år siden. Jeg valgte bedre tv med litt mellomlegg. Nå var det ikke prat på så mye som 5000kr,og dette var faktisk før flatskjermene var allemanseie. Så jeg byttet til 100 hertz istedefor 50 som jeg hadde. Jeg har aldri angret på det byttet iallefall. Sambo maser på flatskjerm,men vi har jo så bra tv, så jeg nekter og bytte
Aftensol Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Svarer i det du skrev jeg TS Jeg trodde TV-apparat hadde forventet levealder lenger enn 2 år, men det er vel ikke så interessant egentlig all den tid butikken tilbyr meg en tilsvarende modell. Hvis den også kræsjer innenfor garantitiden så får jeg jo bare enda en ny TV... Tven har en forventet levetid på mer enn to år ja, hvis ikke hadde du ikke fått en ny tv av butikken, men måtte ha kjøpt deg en ny selv... Hvis det ikke går an å reparere den eller ikke lønner seg fra produsent, så vil produsenten be butikken bytte TVèn din i en ny en.. Men jeg synes også det er mye å betale 5000 ekstra for en annen modell, spesielt siden de modellene da har gjerne koster rundt 5000.... Da har jeg jo på en måte ingenting igjen for det jeg ga for den TV- en jeg kjøpte for 2 år siden. Å si at du ikke får noe igjen for den synes jeg blir litt feil... Hvis du ikke hadde hatt feil på den, så hadde du jo hatt samme TV enda.. Dermed vil du ikke tape noe på at den blir byttet i en lik modell, du vil ende i "null"... Tror jeg går for en identisk modell, siden jeg neppe får noe bedre ved å betale ekstra. Nå vet jeg ikke hvilken TV du hadde fra før av, men hvis det var et ukjent merke og en "dårlig" modell, så kan du få et mye bedre bilde, flere hdmi innganger, diverse kortlesere osv hvis du betaler deg opp til en bedre tv.. Men det er jo selvfølgelig alt etter behovet du har... Hvis du var fornøyd med bildet og funksjonene på den du hadde fra før, så er det ikke noe særlig vits i å kjøpe deg opp til en bedre modell, men hvis du vil ha en med feks bedre svartnivå, så er det jo en veldig god deal Takk for alle svar TS
Gjest Gjest_Kamilla_* Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 TS Ok, den er nok ikke særlig verdt, men dersom butikken ikke kan tilby en identisk modell, og de tilbyr en annen modell, hvilken prisklasse bør denne ligge på da for at den skal være like mye verdt som den jeg ga 15 000 for? TS Du har krav på en tilsvarende tv som den du har hatt. Og da snakker vi tilsvarende type, ytelse og kvalitet. En tv som kostet kr. 15.000 for 2 år siden kan koste 5000 nå. Det er vel det som er greia? At du kan velge deg en tv til 5000? Velger du da en tv til 7500 så må du betale de 2500 selv som den koster ekstra. Velger du en tv som koster 5000 mer enn det en tilsvarende koster så må du betale 5000 selv. Men du MÅ ikke betale 5000! Det er jo kun hvis du velger å få en tv som koster mer enn du har krav på. Og selvfølgelig har du ikke krav på å få noe som er bedre enn det du hadde. For å si det sånn: har du kræsja en Lada så kan du ikke forvente å få en Mercedes i erstatning. Om man har kjøpt noe, brukt det i 2 år og så går det istykker så har man krav på reparasjon eller å få tilsvarende ny vare. Vil du ha noe bedre enn tilsvarende vare så må du betale mellomlegget selv.
Gjest Karen M. Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Kjøpte nytt TV apparat for 2 år siden, kostet da 15 000 kr. Nå er TV-en ødelagt, og butikken tilbyr meg enten a) en ny, identisk TV (dvs nøyaktig samme modell) eller b) en bedre TV, mot at jeg betaler et mellomlegg på 5000 kr. Imidlertid ser jeg at TV-prisene har sunket ganske mye på de 2 årene som er gått, i dag får man jo like fine TV-apparater til 8 - 10 000 kr. Hvis jeg skal ha en enda dyrere TV, må jeg gå opp mange tommer i størrelse, og det ønsker jeg ikke, TVstua mi er for liten. Så jeg ønsker en 32 tommers tv, men ikke samme modell som det jeg hadde. Hva er lurt å gjøre da? Kan jeg bare heve kjøpet/be om å få de 15 000 tilbakebetalt? Du ønsker ikke samme modell som du hadde? Men du må skjønne at det er det du har krav på. Samme eller tilsvarende modell (hvis ikke samme er å få tak i lenger). Vil du ha en bedre tv enn det du hadde så må du selvfølgelig betale mellomlegget selv. Butikken kan ikke legge ut for at du vil ha mer enn du har krav på. Å heve kjøpet er noe du kan gjøre innenfor angrefristen eller fordi det fra levering av var feil eller mangler ved tv'en. Og da må du jo melde fra med en gang. Har tv'en virket i 2 år og så går i stykker så melder du fra om det som en garantisak, og da har du krav på reparasjon eller nytt produkt. Slik du har nå. Du kan nå velge selv om du vil ha ny og lik tv eller om du vil betale selv for å få en større/bedre/anderledes tv. Jeg var borti det samme selv med mobiltelefon. Jeg kunne få lik mobiltelefon eller få en annen og dyrere en men da måtte jeg jo betale det den kostet ekstra selv.
ToveM Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 (endret) Vi var utsatt for det samme for noen uker siden, men vårt TV var under 2 år gammelt. Det kunne ikke fikses. Vi gav 17.000 for vårt og ble tilbudt en ny TV for rundt 11.000, siden det var det e lik type TV kostet idag. Vi la til et par tusen til en litt mer oppgradert model, og var fornøyd med det. Må legge til at vi ikke fikk ut kontanter for fjernsynet, vi prøvdepå det, siden vi hadde sett et godt tilbud på et TV hos en annen forhandler, men vi fikk tlslutt samme tilbudet hos denne forhanleren. Endret 14. desember 2009 av ToveM
Troyamin Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Det er vel femårs regelen som gjelder for TV? Kun mobil som var to år? Eller tar jeg helt feil? Uansett så er regelen av butikken kan velge å reparere skaden eller gi deg tilsvarende vare igjen. Tilsvarende er kun dersom din tv-modell er utgått av sortimentet og ikke kan skaffes lenger.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #16 Skrevet 14. desember 2009 Det er vel femårs regelen som gjelder for TV? Kun mobil som var to år? Eller tar jeg helt feil? Uansett så er regelen av butikken kan velge å reparere skaden eller gi deg tilsvarende vare igjen. Tilsvarende er kun dersom din tv-modell er utgått av sortimentet og ikke kan skaffes lenger. TS Ja, det har nå ordnet seg. De fører ikke det samme merket lengre, men har bestilt en identisk modell til meg. I mellomtiden har jeg låne-TV TS
aluminium Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 Det er vel femårs regelen som gjelder for TV? Kun mobil som var to år? Eller tar jeg helt feil? Uansett så er regelen av butikken kan velge å reparere skaden eller gi deg tilsvarende vare igjen. Tilsvarende er kun dersom din tv-modell er utgått av sortimentet og ikke kan skaffes lenger. Mobiler har også fem år, faktisk. http://forbrukerportalen.no/Artikler/2004/1102512295.54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå