Gjest TS Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Hei, jeg går i en stor klasse ved en høyskole og noen av oss satt og snakket om studielån og deltidsjobber, da en av karene i klassen sa at han gikk på yrkesrettet attføring og hadde studielån samtidig da han fikk utbetalt minstesatsen fra nav pga lite opptjent inntekt før han ble syk. Han kan ikke jobbe ved siden av og må derfor ta studielån i tillegg for å klare seg og sa at dette er lov fordi lån ikke blir definert som inntekt?! Stemmer dette? Ei av de andre i klassen sa at dette også gjalt for de få som studerer mens de mottar rehabiliteringspenger. Synes dette hørtes litt rart ut, men jeg vet ingenting om det, så derfor spør jeg her om det er noen som har litt mer peiling på dette?
Rosalie Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Ja, man ha studielån ved siden av rehab og YA-stønad, på lik slinje som man kan ha arbeidsinntekt ved siden av studielån. Du kan lese mer om på LÅnekassens hjemmesider.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 Jada, man får studielån selv om man får attføring. Grensene er veldig mye lavere når det gjelder inntekten da, så det blir lån og ikke omgjort til stipend (tror grensen er 65000/70000 eller noe når man får trygdeytelser).
Gjest TS Skrevet 10. desember 2009 #4 Skrevet 10. desember 2009 Takker for svar. Jeg tenkte mer på om det var lov i forhold til Nav's regler å motta studielån, da jeg vet man ikke kan arbeide/ha inntekt samtidig som man får stønad som attføring eller rehabiliteringspenger. Det var derfor jeg skrev at en i klassen sa at lån ikke defineres som inntekt. Jeg regner med at det er ok for lånekassen, da mange, inkludert meg selv jobber deltid ved siden av studiene.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Kan dette ha noe med å gjøre at hvis man studerer, men har en sykdom/situasjon som gjør at man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av, så skal man likevel kunne studere, og ikke "bare" sitte hjemme eller jobbe i en attføringsbedrift? Etter hva jeg har forstått er hverken de aktuelle trygdeytelsene eller lånekassestøtten særlig høy. Jeg har et lignende problem som jeg faktisk skal snakke med legen om imorgen, så dette var egentlig et intressant tema for min del... *følge med*
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #6 Skrevet 11. desember 2009 Ja, lån er selvfølgelig ikke inntekt. Du kan jo ta opp billån og andre lån under attføring, så hvorfor ikke studielån? YA er jo for de som er i en vesentlig forskjellig situasjon enn andre (husker ikke nøyaktig ordlyd), og mange av oss har jobbet fulltid i mange år med tilhørende lån og utgifter, så det er godt at man bor i Norge og kan få støtte, og også lån. Jeg for min del er avhengig av studielånet i tillegg til attføringsstønaden for at det skal gå rundt.
Gjest tipsy Skrevet 12. desember 2009 #7 Skrevet 12. desember 2009 Men dere har vel også gjerne mulighet for å få bostøtte av Husbanken når dere mottar attføring/rehabiliteringspenger. Skjønner ikke helt behovet for studielån for å klare seg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå