Gå til innhold

Hvordan unngå å invitere farmor i bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og samboeren min har begynt å snakke mer konkret om bryllup. Det ligger enda litt fram i tid, men planene begynner å ta form. Det eneste problemet er gjestelista, eller rettere sagt en "gjest"; -min farmor. Etter at farfar døde (ca 5 år siden) har hun blitt galere og galere (hun var ikke god før heller, men), uten å gå så mye i detalj, men hun har støtt fra seg alle venner og familie, unntatt min far, som kun har kontakt fordi han lider av "gjøre-alle-til-lags"-syndromet. :sukk:

I tillegg har jeg en veldig syk onkel som er på pleiehjem rett i nærheten av henne, og som hun tar seg av. Hvis min far skal kunne ha et forhold til min onkel (som forresten er grønnsak, og ikke merker at han er der engang..), må noe gå gjennom farmor, så han prøver å forholde seg til henne på en høflig og tolerant måte.

Jeg brøt kontakten med dama offisielt (fortalte henne at jeg aldri ville se henne igjen) for 2 år siden, men forholder meg kald og høflig til henne i familieselskaper, der jeg ikke har så mye valg. Min far har nok samvittighet til et helt orkester, og får ikke sove dersom det er trøbbel med moren hans (og gjett om hun lar han få gjennomgå!!) Søsknene mine unngår henne så mye som mulig, og all kontakt er kun på grunn av pappa, for å gjøre livet hans enklere, men de har ikke brutt offisielt.

Ihvertfall..

Nå er det snakk om bryllup. Jeg vil ha en hyggelig dag, og farmor forpester ethvert selskap med sin negativitet (ikke kom med at det sikkert ikke er så ille, hun er 100% objektivt sett en forjævli person). Så jeg vil faktisk ikke ha henne der! Problemet er, som alltid pappa, han klarer ikke tanken på å ikke invitere henne. Så jeg lurer på om noen har noen tips? Holde hele greia hemmelig? Eller må vi bare vente til dama dør? Jeg vil faktisk ikke gifte meg med henne tilstede!! :kjefte:

Samboeren min mener forresten at jeg bare, når tiden er inne, skal ta en telefon til henne og informere om at hun ikke er invitert fordi hun er en drittkjerring, :fnise: hvilket jeg lett hadde gjort, men jeg tror ikke han forstår helt hvor dypt dette sitter for min far. (Ikke engang jeg forstår det egentlig tror jeg..) :tristbla:

Help anyone? :tristbla:

Endret av MarilynM
Skrevet

Har litt dårlig samvittighet for å skrive dette, for det er jo ikke sånt man skal gjøre, men viss hun begynner å dra på årene kan dere kanskje..vente litt? :vetikke:

Skrevet

Gift dere "i all hemmelighet" og la nyheten falle på et nyttårsselskap hvor dere ene og alene har invitert de dere måtte ønske til en helt "spesiell event med en overraskende vri"..!!

Blir nok ikke mye bryllupsgaver ut av det, men i alle fall et bra resultat ut i fra hva dere selv måtte ønske hva gjelder gjestelisten...

:-)

Skrevet

Mitt råd er get over it!! Eller dra av sted dere to for å gifte dere.

I bryllup med selskap er foreldre, besteforeldre og søsken obligatoriske uansett.

Du er ikke alene om å ha familie som forpester en hver sammenkomst, men dette får stå for deres egen regning. Jeg har foreldre som ryker i tottene på hverandre hver eneste gang de er på 100 meters avstand. Og de kommer sikkert til å lage kvalm i bryllupet vårt også, noe jeg mener er deres problem.

Å utelate de el er uaktuelt, de er min familie uansett hvor bedritent de kan oppføre seg.

Om du tar en telefon til henne og forteller henne at hun ikke er invitert fordi hun er en "drittkjerring" så sier dette minst like mye om deg som om henne.

Synes også dette er sjokkernede med tanke på hvordan din far forholder seg til henne.

Skrevet

Vi har svigerdrageproblemer. Min manns mor stelte det godt istand her for noen år siden. Så når vi giftet oss sa vi ikke noe til en sjel. Vi bare dro på tinghuset og giftet oss, med kontorfolk som forlovere!

Og så satte vi et flott bilde i avisa etterpå. :lur:

Vi fikk høre via omveier at "hun hadde mistet en sønn men trøstet seg med at han ikke var død.." :skratte: Det eneste gale vi gjorde den gangen var å nekte å dele barseltida vår med henne.

Skrevet
Gift dere "i all hemmelighet" og la nyheten falle på et nyttårsselskap hvor dere ene og alene har invitert de dere måtte ønske til en helt "spesiell event med en overraskende vri"..!!

Blir nok ikke mye bryllupsgaver ut av det, men i alle fall et bra resultat ut i fra hva dere selv måtte ønske hva gjelder gjestelisten...

:-)

Dette var et godt forslag!

Skrevet

Dropp hele festen. Gift dere i utlandet eller på tinghuset. En trenger ikke å ha stor fest om en ikke ønsker det!

Skrevet (endret)

Gifte seg på tinghuset er uaktuelt, vi vil ha kirkebryllup og familiefest begge to. Det er kun henne vi ikke vil ha der. Jeg har imidlertid ikke så stor familie, spesielt ikke på farsiden (kun min syke onkel som uansett ikke kan komme og en tante som jeg gjerne vil ha der og som uansett ikke snakker med farmor), så kanskje det hadde gått an at hun rett og slett ikke fikk vite noe? :lur:

Og når det gjelder det med drittkjerring, så kan jeg forsikre deg om at "jeg liker deg ikke" ville gått henne hus forbi, hun hører det hun vil høre kan du si, selv mitt svært alvorlige brudd ignorerte hun i nesten et år.. Rasjonell kritikk preller av som vann på gåsa. Tror dessuten ikke du helt skjønnte greia, jeg vil heller utsette bryllupet til hun dør enn å såre pappa. Jeg setter ham kanskje høyest i verden, derfor trenger jeg egentlig å finne en vei rundt dette.

Gaver stiller jeg meg helt likegyldig til forresten, det er absolutt IKKE en av grunnene til at vi gifter oss.. :rødme:

Endret av MarilynM
Skrevet (endret)

Send henne en enkeltbilett til gran canaria, 2 ukers opphold, presenter det som en kjempepremie! Og så inviterer du hele familien dagen etter at hun har reist! Tar bryllupet en uke etterpå

Kommer ikke på noe bedre

Det er deres bryllup, om det er familien som ikke kan holde seg selv i nakkeskinnet så får de rett og slett ikke komme. Og veit du hva, familie ødelegger for deg i stedet for å ville deg det beste kan faen ikke kalles familie heller

Endret av toth
Skrevet (endret)

Om dere ønsker et klassisk bryllup, så har dere et klassisk bryllup. Dere bør ikke droppe den drømmen bare for å slippe å inviteren en person. På samme måte synes jeg også at bryluppet deres er deres dag, og skal være en gledens dag for dere begge, som dere kan se tilbake på med hygge og gode tanker. Om det innebærer å stryke noen fra gjestelisten, so be it. Dere skal glede dere selv, ikke de rundt dere! Å si at et bryllup med fest også har obligatorisk oppmøte av søsken, foreldre og besteforeldre syns jeg blir for dumt! Det er brudeparets dag, de kan dele denne med hvem de måtte ønske!

Siden du har avskrevet henne offesielt og hun da er klar over hvor ting står henne, så syns jeg ikke dere trenger å ta kontakt for å gi beskjed om bryluppet. La henne få vite om dette selv, det være gjennom avisen, din far eller gjennom venner...

Synes du burde ta kontakt med din far og forklare ståa. La han vite at han er ønsket, men at farmor ikke er det. Om han vil si noen videre er opp til han, men dere kommer ikke til å forandre mening. Om deres forhold er så godt som jeg for inntrykk av, så vil han forstå :) Så har dere bryllupet slik som dere ønsker det og feirer med de dere ønske å feire med. Ikke ta kontakt, la mangelen på kontakt si sitt...

Endret av Lykkelitenen
Skrevet
Send henne en enkeltbilett til gran canaria, 2 ukers opphold, presenter det som en kjempepremie! Og så inviterer du hele familien dagen etter at hun har reist! Tar bryllupet en uke etterpå

Kommer ikke på noe bedre

:skratte: Jeg er for denne!

Skrevet

Du har jo sagt til henne at du aldri vil se henne mere, men det er kanskje ikke klar nok tale til at hun skjønner at hun ikke blir invitert. Er det mulig å be faren din om ikke å si noe til henne, siden han er den eneste som har kontakt med henne?

Skrevet

Familie er familie, og kirkebrullyp med påfølgende familie og vennefest er også det. Hva om dere sier rett ut til henne hva dere frykter av henne og så ber henne om å tenke litt over sin egen oppførsel og innvirkning på festen - Er hun oppgående nok til å forstå det? Hvis ikke så inviter henne ikke, men gi henne i alle fall en sjanse dersom det er mulig! Kankje hun er såpass sær at hun til og med gir seg tidlig?? Eller kan dere gi noen jobben å sjenke henne nok til at hun vil gjøre det uansett...?? Heheheee... :-)

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Hva sier det om en selv når en har en liten familie men likevel ønsker å fryse ut EN person mot sin fars vilje?

Skrevet
Hva sier det om en selv når en har en liten familie men likevel ønsker å fryse ut EN person mot sin fars vilje?

Far burde tenke på barna som skal ha den lykkeligste dagen i sitt liv sammen i stedet for å syntes synd på en person han vet kommer til å ødelegge for barna.

Skrevet

Jeg ville hatt bryllupet mitt som planlagt, men ikke invitert henne. Om min far nektet å forstå hvorfor farmor ikke var invitert hadde jeg sagt at det ikke var mitt problem, og at uansett hva følgene ble var hun ikke invitert.

Jeg ville forresten også gjort det klart for resten av familien også at farmor ikke var invitert.

Men du må kanskje være forberedt på at i verste fall kommer ikke din far heller...?

Skrevet
Far burde tenke på barna som skal ha den lykkeligste dagen i sitt liv sammen i stedet for å syntes synd på en person han vet kommer til å ødelegge for barna.

Om barna er så små at de ikke kan hevde seg over voksne som dummer seg ut, så brude de kanskje vente med å gifte seg til de ble voksne nok selv.

Skrevet

Hvorfor ikke reise bort for å ferie bryllup? Gift dere på et annet sted enn hjemstedet. Med en slik løsning kommer kun de som virkelig har lyst til å være der. Svært få som gidder å betale reise og hotell bare for å lage kvalm.

På den måten slipper dere å være så smålig at dere ikke inviterer den lille slekten dere har.

Skrevet
Familie er familie, og kirkebrullyp med påfølgende familie og vennefest er også det. Hva om dere sier rett ut til henne hva dere frykter av henne og så ber henne om å tenke litt over sin egen oppførsel og innvirkning på festen - Er hun oppgående nok til å forstå det? Hvis ikke så inviter henne ikke, men gi henne i alle fall en sjanse dersom det er mulig! Kankje hun er såpass sær at hun til og med gir seg tidlig?? Eller kan dere gi noen jobben å sjenke henne nok til at hun vil gjøre det uansett...?? Heheheee... :-)

Hun blir voldelig etter et glass vin, så tror ikke det er løsningen.. Hun er overhodet ikke i stand til å ta til seg noe som helst, så det er heller ikke en løsning. :filer:

Ellers takk for mange gode svar, jeg har snakket med pappa, og han er helt imot ideen, men jeg håper nå på en av to: a) hun dør før bryllupet, eller b) pappa lar ideen vokse på ham og innser at kjerringa ikke har noe som helst å gjøre i et "festlig lag".. :sukk:

Skrevet
Om barna er så små at de ikke kan hevde seg over voksne som dummer seg ut, så brude de kanskje vente med å gifte seg til de ble voksne nok selv.

Dagens beste! :skratte:

Dette er vel kanskje et av de mest idiotiske svarene jeg har sett her på KG.. :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...