Kosteskaft Skrevet 10. desember 2009 #1 Skrevet 10. desember 2009 Noen som vet noe som helst om gode gammeldagse barberkniver? Mannen har kost, men har lyst på ekte kniv til barbering. Og det er ikke så lett å få tak i. Dessuten vil jeg gjerne ha god kvalitet. Sjekker ut Taylor and Bond nå, men aner ikke om de bare er fancy eller om det virkelig er god kvalitet. Ideer?
Knøttet Skrevet 10. desember 2009 #2 Skrevet 10. desember 2009 Noen som vet noe som helst om gode gammeldagse barberkniver? Mannen har kost, men har lyst på ekte kniv til barbering. Og det er ikke så lett å få tak i. Dessuten vil jeg gjerne ha god kvalitet. Sjekker ut Taylor and Bond nå, men aner ikke om de bare er fancy eller om det virkelig er god kvalitet. Ideer? Mannen min hadde dilla på det der, skal spørre han senere jeg. Han kjøpte sine på ebay, mye fint å få kjøpt der. Men vær forberedt på at det kanskje ikke er noe for han, men det vet man ikke før man prøver.
Knøttet Skrevet 10. desember 2009 #3 Skrevet 10. desember 2009 (endret) Mannen min sier at det var mange hundre produsenter før, men nå er det bare et par igjen. Han sier at tysk er generelt bra, så se etter kniver lagd i Tyskland. Ellers var de to seriøse merkene "Dovo" og "Triad", er usikker på hvordan sistnevnte staves. Dette er nye kniver, lagd slik som gammeldagse barberkniver. De du kjøper rett fra fabrikken må gjøres i stand før du bruker de, det gjelder ikke om du kjøper en gammel kniv. Dessuten må du ha en stropp, for å kvesse kniven din. Endret 10. desember 2009 av Knøttet
Kosteskaft Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2009 Fått med meg Dovo ja! Holder på å undersøke butikker i nærheten. Knøttet: han vil gjerne ha sånn, har spurt om han tror dette er en en-gangsgreie, men det mener han det ikke er, hehe!
Kosteskaft Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2009 Funnet! Fant på ManuFactum, kjøpt superskarp kniv og barbersåpe. Gleder meg til å bivåne resultatet første gangen!
Lapetos Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Rett på meg dersom jeg tar feil her, men jeg synes å huske at jeg så en dokumentar om barberingens historie for omlag et år siden. (Den var forresten veldig interessant...) Og der ble det nevnt at barbering med kniv må gjøres av noen andre, for hvis man prøver selv blir kniven som en skalpell, og man ender opp med å kutte seg selv veldig dypt istedetfor å barbere. (Det har med vinkelen man holder kniven i, osv.) Kanskje noe å tenke på, før man prøver? Hadde lyst på en god gammeldags kniv selv før også, men så så jeg det programmet
Kosteskaft Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2009 Wetshaving technique: http://www.wetshaving.net/getting-started/...-technique.html Video:
Knøttet Skrevet 10. desember 2009 #9 Skrevet 10. desember 2009 Hei! Dette er mannen til knøttet som skriver: Før King Gillettes høvelrevolusjon i 1904, var det svært mange produsenter av barberkniver. Da dagens majoritet, dessverre, nå benytter vibrerende plastpinner og barbermaskiner med barberingsresultat deretter, er det kun to store produsenter igjen av kvalitetskniver: Dovo og Thiers Issard (med unntak av enkelte håndverkere med svært høy prisklasse). Det som gjerne utgjør prisforskjellene på nye kniver, er materialvalg og eksklusivitet på knivens håndtak. Disse kan være laget i f.eks. plast, tre og til og med ekte mammuttbein. Dette er selvsagt estetisk og har ingenting med selve barberingen å gjøre. Det er også forskjeller på knivens blad, både fysisk størrelse (vanligst er 5/8), kvalitet og materialvalg, men dette blir ofte en smakssak. Velger du en gammel kniv, hvilket jeg personlig foretrekker, er tyske kniver (enten merket Germany eller Solingen) ofte sikre valg. Da jeg antar at dette er en gave, er det sikreste å velge en ny kniv, da det krever god research å finne en gammel kniv i god kvalitet. Hva må en være klar over for å kunne benytte en barberkniv? 1. En stropp er en absolutt nødvendighet. Ingen stropp, ingen knivbarbering. Dette er en lærrem som skjerper kniveggen før og evt. etter hver barbering. Disse finnes også i alle prisklasser og typer. 2. Nye kniver er sjelden barberingsklare, og bør slipes før bruk. Enkelte utenlandske butikker tilbyr ferdigslipe kniver. Dette anbefales på det sterkeste (se linker). Å slipe en barberkniv, er en kunst og gjøres IKKE på samme måte som med vanlige kniver. 3. Behersker en stroppingen godt, er det ikke nødvendig å slipe kniven veldig ofte (et par ganger i året er gjerne nok). En kan enten kjøpe slipeutstyr selv, eller sende kniven til en knivsliper, gjerne utenlands om en ikke har private kontakter i Norge. Jeg anbefaler på det sterkeste å vente med innkjøp av slipeutstyr til en vet om en ønsker å fortsette med denne barberingsformen, da dette er kostbart og krever genuin interesse. NB: Feilstropping (les feil teknikk), kan gjøre kniven sløv slik at den kan trenge en ny oppsliping. Jeg må også få tilføye at det er relativt stor sjanse for at din kjære ikke kommer til å bli fortrolig med en barberkniv, da dette krever genuin interesse og er tidkrevende. Mange bruker opp til ett år før de mestrer en god barbering på denne måten. Det begynner med andre ord å bli en tapt kunst. Du er herved advart før du kjøper kostbart utstyr Personlig behersket jeg det greit, men valgte likevel å bytte til DE-høveler. Disse har kun ett blad, og er meget billige. Ett års forbruk koster det samme som fire nye blader på Rema... Dette er høvelsystemet som ble lansert i 1904 og som revolusjonerte frem til ca 70-tallet, før kvaliteten sakte men sikkert gikk i dass med flerbladssystemer. Dette er kvalitetshøvler i metall, og har samme kvalitetsfølelse som en kniv. Disse selges også nye, men min favoritt er fra 1956 Uansett hva han velger av disse systemene, vil han få et helt annet forhold til barbering, og det er stor sjanse for at det vil bli en interesse. Ellers er det svært viktig å kaste all form for barberskum fra Rema og lære seg å lage skum på egenhånd med kost. Kvalitetskremer og såper fås kjøpt i Norge, og gir et ufattelig mye bedre resultat. Dette gjelder selv om en benytter kniver, gamle DE-høvler eller nye barberhøvler. Det er ikke spesielt vanskelig og er også mye billigere på sikt, så det er i grunnen helt ufattelig at de fleste menn benytter ubehagelig og dyrt skum fra Rema... Kort fortalt: Nøkkelen til en virkelig god barbering, er forberedelser, kvalitetsskum, kost og en kniv eller DE-høvel. Er det noe du lurer på, forslag til pakkesammensettinger, etc., er det bare å si fra Anbefalte nettbutikker: www.classicshaving.com (tilbyr ferdigslipte kniver av knivsliper i verdensklasse. Meget seriøs butikk) www.barbershop.no (meget seriøs, norsk butikk med svært rask levering, men tilbyr ikke ferdigslipe kniver)
Kosteskaft Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2009 Har kjøpt en av Dove Solingen sine, husker ikke eksakt merket, men med klinge og ferdig slipt. Også kjøpt good ol' barbersåpe. Mannen har testet dette før, og han ønsker dette sterkt. Men lærstroppen (og eventuelt den der oljegreia?) er ikke kjøpt inn. Venter og ser for å være heeelt sikker. Han har hatt lignende som "mannen til knøttet" nevner, altså de som kom før de helt siste modellene og etter barberkniv. Men det var han IKKE fornøyd med! (jeg forsøkte og hinte til om ikke han skulle ha det heller) Finnes to ulike slipegreier, hvilken anbefales? 1. http://www.manufactum.de/Produkt/172501/75...chtenleder.html 2. http://www.manufactum.de/Produkt/172501/14...chtenleder.html Spiller prisklasse inn på den lærstroppen? Sett den ned til 25 euro og alt opp over.
Knøttet Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Har kjøpt en av Dove Solingen sine, husker ikke eksakt merket, men med klinge og ferdig slipt. Også kjøpt good ol' barbersåpe. Mannen har testet dette før, og han ønsker dette sterkt. Men lærstroppen (og eventuelt den der oljegreia?) er ikke kjøpt inn. Venter og ser for å være heeelt sikker. Han har hatt lignende som "mannen til knøttet" nevner, altså de som kom før de helt siste modellene og etter barberkniv. Men det var han IKKE fornøyd med! (jeg forsøkte og hinte til om ikke han skulle ha det heller) Finnes to ulike slipegreier, hvilken anbefales? 1. http://www.manufactum.de/Produkt/172501/75...chtenleder.html 2. http://www.manufactum.de/Produkt/172501/14...chtenleder.html Spiller prisklasse inn på den lærstroppen? Sett den ned til 25 euro og alt opp over. Fortsatt mannen som skriver Dovo er safe, bare vær siker på at den er slipt utenfor fabrikk av en fagdyktig person, ellers får gubben en dårlig start. Oje gir ofte mindre irritasjon under bawrbering, og påføres før vanlig skum. Det er imidlertid en smakssak. Jeg har selv sluttet med dette. Jeg kan anbefale oljer/preshave fra Proraso, Ameraican Crew og Taylor. Stropp MÅ han ha, og det er kvalitetsforskjeller. En middels priset Dovo gjør sikkert nytten. Jeg anbefaler å velge en bred stropp (3"), da det er mye lettere å stroppe hvis stroppen er bredere enn bladet. Er stroppen smalere, må han bruke en noe vanskeligere teknikk, og sjansen er større for at kniven blir feilstroppet og sløv rimelig umiddelbart. Jeg har en rolls -royce stropp til salgs, forresten
Kosteskaft Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2009 Tusen takk for svar "mannen til knøttet"! Skal vise disse rådene til min mann, når han bare har fått gaven sin. Ps. hvor ofte barberer du seg med kniv? Er det noe du gjør til spesielle anledninger eller jevnlig?
Knøttet Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Tusen takk for svar "mannen til knøttet"! Skal vise disse rådene til min mann, når han bare har fått gaven sin. Ps. hvor ofte barberer du seg med kniv? Er det noe du gjør til spesielle anledninger eller jevnlig? Fortsatt mannen :D Bare hyggelig! Jeg bruker ikke lenger kniv, kun en DE-høvel fra ´56 Dette avhenger av hvordan en barberer seg. Barberer en kun medhårs (WTG -with the grain, anbefales i begynnelsen), vil dette se bra ut, men vil ikke føles helt glatt. Det vil da gjerne, avhengig av hårvekst, være behov for en barbering neste dag. Neste steg er på skrå av hårveksten (XTG) og til slutt mot hårveksten (ATG -against the grain). Kjører en full pakke, må de fleste vente et par-tre dager til neste barbering, da dette gir et svært glatt resultat og ofte (til teknikken sitter) noe sårhet. Det er for øvrig ikke lett å få til ATG med kniv, spesielt om en har kraftig hårvekst. Personlig benytter jeg kun WTG og barberer meg daglig (XTG/ATG for spesielle anledninger når jeg har god tid). Dette gir, for meg, ingen irritasjon eller inngrodde hår (som en ofte kan få med XTG/ATG). PS: Det er stort at du som kvinne gir din kjære en slik gave! Det blir en stor stjerne i margen
Kosteskaft Skrevet 31. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 31. desember 2009 Da har mannen fått øve seg og han er veldig fornøyd! Sliter litt med teknikken spesielt mothårs, men unngått de største skadene. Han sier at bare det å bruke "riktig" barebersåpe gjør stor forskjell. Så den bruker han hver dag. Og øver seg med kniv innimellom. Eneste dumme var at svigemor også gav barberkniv! Gah! Men den var heldigvis simplere og dårligere kvalitet. Var med utskiftbare blader, de må byttes etter hver barbering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå