Gå til innhold

Tiggere, altså Redd Barna, Kirkens Nødhjelp o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det høysesong for veldedighet, og hvor enn man går støter man på bøssebærere fra ReddBarna, Kirkens Nødhjelp osv. De stiller seg strategisk til, sperrer inngang og utgang fra butikken, sperrer en nesten når man går på gata.

Jeg synes dette er ganske pågående, og unødvendig. Tidligere støttet jeg bøssebærere, men nå har jeg sluttet. Og det skyldes i hovedsak disse innpåslitne bøssebærerne.

Hva med deg? Støtter du disse?

Skrevet
Nå er det høysesong for veldedighet, og hvor enn man går støter man på bøssebærere fra ReddBarna, Kirkens Nødhjelp osv. De stiller seg strategisk til, sperrer inngang og utgang fra butikken, sperrer en nesten når man går på gata.

Jeg synes dette er ganske pågående, og unødvendig. Tidligere støttet jeg bøssebærere, men nå har jeg sluttet. Og det skyldes i hovedsak disse innpåslitne bøssebærerne.

Det hender. Men jeg gir til alle, da. Det lærte jeg av ei på KG for lenge siden ;)

Skrevet

Ja, jeg gir støtte til Redd Barna, Amnesty, Røde kors og Norsk folkehjelp.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Jeg vil tippe at av en donert hundrelapp så går sikkert ikke mer enn en tjuekroning til selve formålet.

Skrevet

Telefonselgere og gatetiggere gir jeg ikke et rødt øre til. Jeg ble oppringt av et damemenneske som skulle tigge penger til et eller annet prosjekt nede i Afrika, og jeg fortalte henne at jeg ikke er interessert i å gi penger til telefontiggere fordi de tar 90% prosent av det donerte beløpet selv.

90% var ikke et tall jeg trodde ver realistisk, men jeg overdrev for å få fram poenget.

Hun blir da svært fornærmet og spør meg om jeg ikke synes det er fint at de resterende ti prosentene hjelper barn i Afrika til et bedre liv. Jeg sa jeg synes det er for lite, og da bare freste hun noe uforståelig og la på.

Denne artikkelen er skremmende lesning. Den er riktignok en del år gammel og Redd Barna har sparket fundraiserne sine, men jeg stoler likevel ikke på at pengene kommer fram der de skal.

Skrevet

Ja, jeg gir.

Men ikke til alle. Det går ikke èn uke uten at jeg blir ringt av en organisasjon som trenger støtte i form av penger til et formål. Ingen har vel kapasitet til å støtte absolutt alle de trengende gruppene her i verden.

Samtidig som jeg gir, føler jeg derfor en dobbeltmoralitet: Jeg tvinges til å gjøre et vanskelig valg mht. hvem jeg vil velge å støtte. Er det viktigere å hjelpe kreftsyke i Norge enn det massive antallet som lider av AIDS i Afrika?

For min del ble svaret på det spørsmålet ja.

Skrevet

Jeg stopper ikke hos de på gata, men det er fordi jeg tar det heller fra dataen hjemme i sofaen. Kan ikke akkurat si at jeg synes det er så grusomt at de står i gatene, de gjør da ikke meg noe vondt, og har aldri sperret noen veier for meg.

Jeg sier alltid bare "jeg støtter allerede" og går videre, null stress. Synes det finnes verre ting å irritere seg over på gata :)

Synes det er en grei ting de jobber for, og det gjør meg ingenting om pengene jeg gir går til de som arbeider i organisasjonen, det er jo fullstendig nødvendig at de er der også. Om pengene mine går til gutten i afrika som får mat, eller mannen som gir gutten mat, eller damen på kontoret i Oslo som gjør at mannen har mat å gi gutten blir akkurat det samme.

Skrevet

Hvis bøssebærerne ikke oppfører seg som folk, synes jeg man skal sende en e-post til den organisasjonen det gjelder. Får de en del klager, tar de nok det til etterretning.

At man forsøker å få folk til å avse noen slanter i løpet av den shoppingorgien vi nå er inne i, synes jeg er helt på sin plass. Folk bruker tusenvis av kroner på å kjøpe julegaver til folk som har det meste fra før. For de aller fleste av oss vil det å gi noen kroner til ideelle organisasjoner være en dråpe i havet. Men det hjelper.

Hvor pengene ender opp, er en kjent og legitim problemstilling. I valget mellom å gi litt, hvorav noe går til et godt formål og noe kanskje forsvinner på veien, kontra det å ikke gi i det hele tatt, velger jeg det første.

Skrevet

Støtter bøsser som står ved diverse disker og som går til organisasjoner som jeg støtter og liker. Da er det null press, man legger på noen kroner om man har og om man ønsker. De som fysisk går rundt støtter jeg så godt som aldri, unntaket er vell tv-aksjonen. Har ikke tall for hvor mange ganger jeg har blitt "overfalt" av slike bøssebærere når jeg er ute, de stopper deg opp, sperrer veien og mange blir sure når man svarer hyggelig "beklager, jeg har ikke tid akkurat nå" eller "Nei takk, jeg støttter allerede". Ofte fått slengt kommentarer etter meg når jeg løper til bussen eller på jobb, om at jeg er grisk, egoistisk eller idiot. Og det er ikke akkkurat noe som får meg til å støtte flere :S

Av samme grunner støtter jeg heller ikke megafonselgere...

Skrevet
Er det viktigere å hjelpe kreftsyke i Norge enn det massive antallet som lider av AIDS i Afrika?

godt poeng :lete: jeg kan ikke huske å ha sett noen bøssebærere for kreftsyke her i norge eller noen andre organisasjoner som jobber for norge? jo, Frelsesarmeen, da...

generelt er jeg ikke interessert i å støtte en organisasjon men mennesker. det hender jeg tar turer til utlandet og hjelper mennesker direkte med mat, klær, penger o.l. uten at en dame på kontoret her i norge skal ta betalt for det.

Skrevet
Synes det er en grei ting de jobber for, og det gjør meg ingenting om pengene jeg gir går til de som arbeider i organisasjonen, det er jo fullstendig nødvendig at de er der også. Om pengene mine går til gutten i afrika som får mat, eller mannen som gir gutten mat, eller damen på kontoret i Oslo som gjør at mannen har mat å gi gutten blir akkurat det samme.

Poenget er at det er telefonsalgfirmaene som får slike oppgaver, og det er d esom sitter igjen med 70% av fortjenesten. De gir inntrykk av å jobbe frivillig, men de får betalt, ofte ganske mye også. Vet om en 16 åring som hadde årsinntekt på over 300,000 på å samle inn penger for en av disse organisasjonene. Og det er faktisk ikke DET jeg vil at pengene mine skal gå til. At noe går til organisasjonens drift er greit, men ikke til telefonselgere eller innpåslitne gateselgere.

Men bare så det er sagt, så er det enkelte organisasjoner som baserer seg 100% på frivillighet. F.eks. dyrebeskyttelsen.

Skrevet (endret)

Jeg gir ikke penger til bøssebærere (med unntak av barn som samler inn for idrett eller liknende), men har et fadderbarn via Plan som jeg støtter fast.

Endret av The Kitten
Skrevet

Jeg gir fast til en organisasjon jeg har respekt for. Siden jeg omtrent aldri har kontanter gir jeg ikke til bøssebærere.

Skrevet

Gir ikke til bøssebærere, annet enn ved tv-aksjon og lokale klubber ol.

Men jeg støtter kirkens nødhjelp med et fast beløp i måneden, også kjøper jeg alltid det lokale gatemagasinet. Når jeg kjøper gatemagasinet bruker jeg gjerne å slenge med litt ekstra, gjerne en hundrelapp eller 2.

Skrevet

Nei, gir ikke til bøssebærere.

Jeg velger å gi noen kroner i mikrolån til spesifikke formål til personer som f.eks har en idè til å forsørge sin familie men trenger kapital til å starte/utvide. Se her

Skrevet
Poenget er at det er telefonsalgfirmaene som får slike oppgaver, og det er d esom sitter igjen med 70% av fortjenesten. De gir inntrykk av å jobbe frivillig, men de får betalt, ofte ganske mye også. Vet om en 16 åring som hadde årsinntekt på over 300,000 på å samle inn penger for en av disse organisasjonene. Og det er faktisk ikke DET jeg vil at pengene mine skal gå til. At noe går til organisasjonens drift er greit, men ikke til telefonselgere eller innpåslitne gateselgere.

Men bare så det er sagt, så er det enkelte organisasjoner som baserer seg 100% på frivillighet. F.eks. dyrebeskyttelsen.

Men det var jo nettopp det jeg sa også :) At det ikke gjør meg noe om det går til (telefon)dama i oslo, mannen med maten eller barnet i afrika. Alle er viktige og helt nødvendige ledd i prosessen som til slutt resulterer i at et barn får det bedre.

Skrevet

Ja, dessverre spør du meg!

Gir min støtte til:

Plan fadder

Dyrebeskyttelsen

FOD

Skulle gjerne gitt til flere, evt Unicef. Men det er ikke midler til alt sammen å hente hos meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...