Ina90 Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Jeg fant denne oppskriften på nett på fruktkarameller 1 dl. vann - 300 gr. sukker 200 gr. druesukker Ha vann i gryten, så sukker og til sist druesukker ( ikke alluminium ). Kok på full varme uten lokk til temperaturen er ca 130gr. Hell massen på en lett smurt stekeplate eller teflonvev. Tilsett 2 ts. sitronsyre og ønsket farge. Elt massen til den begynner å bli fastere. Tilsett ønsket smak og bland godt. Trill pølser av massen, gjør dem lett flate, så du kan klippe firkantede karameller. Husk å smøre saksen. Pakk deretter karamellene inn, en og en, i fryse- eller bakepapir, så de ikke trekker til seg fuktighet fra luften. Smak + farge til fruktkaramellene: Røde: 30 dråper rødbetefarge + 30 dråper jordbæraroma eller 20 dr. hindebær. Grønne: 15 dr. bladgrønt + 20 dr. kiwiaroma eller 30 dr. bergamott. Gule: 60 dr. gulerotgul + 20 dr. ananasaroma eller 30 dr. citronolje eller limeolje. Orange: 10 dr. paprikafarge + 30 dr. appelsinolje eller 30 dr.aprikosaroma. Jeg har veldig lyst til å prøve denne oppskriften, men vet ikke hvor jeg får kjøpt disse aromaene. Er det noen som vet hvor man får kjøpt disse? Og er det noen som har prøvd denne oppskriften?
Brud84 Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Har aldri prøvd, men både farge og aroma får du kjøpt på Panduro!
Lykkelitenen Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Står "ikke aluminium", funker det å lage dette i billig kjele fra IKEA som er kledd md eteflon inni? Veldig lyst å prøve, men har bare billige aluminiumskjeler, med untak av den teflonkledde.... :S
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Lykkeliten: Er du sikker på at du ikke har billige stålkjeler? Det er mest stålkjeler som selges i dag. Stålkjelene er blanke og aluminium er matte tykke kjele. Stålkjeler tåler mer varme enn de teflonbelagte.
Gjest idnar på jobb Skrevet 10. desember 2009 #6 Skrevet 10. desember 2009 Har kjøpt mye på sunvita tideligere. Sitter på jobb, og kommer ikke inn på nettbutikker, så får ikke lagt inn link, men google sunvita! Sist jeg bestillte der, kom varene på døren dagen etter!
Ina90 Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2009 Takk for svar alle sammen Skal stikke innom en hobbybutikk i dag å se om jeg finner noe
Lykkelitenen Skrevet 11. desember 2009 #8 Skrevet 11. desember 2009 sambo sa de var aluminium, men nå begynner jeg å lure. Ene er helt blank, så da er det vell kanskje stål. Får prøve den
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå