Gjest gjest27 Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Når man har et lavt matinntak og får i seg mye mindre energi enn det man trenger, så havner man som kjent på noe som kalles "sparebluss", altså begynner kroppen å tære på muskelmassen i tillegg til fettet. Det jeg lurer på er om denne tæringen på musklene kommer av for lite energi, eller for lite proteiner? Proteiner er jo musklene sin byggemasse og jeg kan se for meg at hvis man får i seg for lite proteiner i forhold til vekt så begynner kroppen å tære på musklene, men hva hvis man får i seg for lite energi, men nok proteiner? Jeg vil jo tro at det vil være en forskjell om man får i seg nok proteiner, men totalt sett lite energi i sammenligning til for lite proteiner og like lite energi totalt? Eller? :klø: (Bare så det er sagt så spør jeg ikke fordi jeg har tenkt til å begi meg ut på noe slikt, men bare av ren nysgjerrighet!)
Kosteskaft Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Mer proteiner kan forebygge at musklene tæres på. Men derom strides de lærde. Men for lite energi/kalorier, det kan tære på muskler i større grad. Spesielt hvis du ligger på stort underskudd, ikke trener, etc. Men også her er såkalte eksperter uenige. Tror det også kommer ann på hvor veltrent du er, hvor lang tid kaloriunderskuddet er, forskjell mellom individer.
Chanel.No5 Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Når man ligger på et ekstremt lavt kcal inntak over tid mister man muskler fordi det er ikke praktisk for kroppen å bevare muskelmassen når den sulter, uansett hvilken næringskilde maten kommer fra, altså fett, karbohydrater eller preoteiner. Muskler er den metabolsk aktive delen av kroppen, så når man går ned i muskelmasse synker forbrenningen. Skjønte du noe av dette??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå