Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. desember 2009 #1 Del Skrevet 9. desember 2009 siden jorden lider av "oksygenmangel", og skogenes trær produserer oksygen - så slutt å hogg ned juletrær. Sikkert noen millioner, for å ikke snakke om milliarder av trær som hogges ned hvert år, til det formål å representere...ja hva representerer dette treet?? Jesus? Hva har et fordømt juletre med Jesus å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 9. desember 2009 #2 Del Skrevet 9. desember 2009 Enig. Derfor har eg ett bittelite plastikktre, for eg nekter støtte juletreindustrien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 9. desember 2009 #3 Del Skrevet 9. desember 2009 Unødvendig hogging av skogen er jeg imot - så der er jeg enig. Men nå skal det sies at trær blir plantet hvert eneste år, så det er jo ikke slik at det blir mindre grantrær pga hogsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #4 Del Skrevet 9. desember 2009 Jeg tror du har misforstått hvor juletrærne vi kjøper kommer fra... De trærne som selges er tatt fra en "Juletregård". Folk planter og selger trærne på samme måte som andre planter og selger poteter. Hadde vi sluttet å kjøpe juletrær, hadde disse folkene måttet plante noe annet på jorden som de kunne solgt for å få penger. Trærne vi kjøper kommer altså ikke fra en naturlig skog, og å hogge dem ned fører følgelig ikke til avskoging. Trærene blir plantet av mennesker, for å bli hugget ned og solgt. Slutt på at folk kjøper = slutt på at trærne blir plantet i det store og det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 9. desember 2009 #5 Del Skrevet 9. desember 2009 Tror egentlig mye juletreskog har godt av å bli "trimmet" litt jeg. Disse treene plantes jo ens ærend for å bli juletrær, og holder ikke så veldig mange år likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HavHeksa Skrevet 10. desember 2009 #6 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg bor sånn til at det ikke er mulig å hogge et nytt juletre hvert år, ei heller å få kjøpt noe. I tillegg så synes jeg ikke noe om å skulle hugge et tre bare for å la det stå inne i noen korte uker. Men juletre, det har jeg likevel For de som vil se hvordan jeg løste den problematikken klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #7 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er faktisk mye som tyder på at skog i vekst er mer effektivt til å ta opp CO2 og produsere O2, enn eldre skog. Så et plantefelt med juletrær er faktisk ikke særlig miljøskadelig så lenge det plantes nytt der en høster. En bør også legge vekt på lokal produksjon slik at en ikke bruker masse ressurser på transport, og på å dyrke der en uansett ikke kunne hatt matproduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 11. desember 2009 #8 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Men siden tradisjon og jesus nevnes, så representerer ikke juletreet annet enn vår griskhet, og vår hang til å overgå naboen. Tradisjonelt var jul den gamle hedenske nyttårsfeiringen, som markerte at sola snudde, og året gikk mot en ny vår. Dette ble feiret med at en eviggrønn kvist ble tatt inn. Og da var det snakk om kvist. Misteltein, kristorn, einer eller liknende, for å feire at naturen og livet igjen overvant vinteren. Siden ballet det bare på seg, og noen skulle ha større og finere kvist enn naboen, og dermed endte det med at noen dro hele føkkings treet inn i stua. Og når noen først hadde gjort det etpar år, var det blitt en tradisjon. For slepper far en fjert på julaften to år på rad, forventes fars tradisjonelle julefis i all evighet. Juletreet er hverken miljøvennlig eller nyttig. Ofte følger det med uønsket overvintrende utøy, som vekkes fra vinterdvalen av romtemperaturen. Det drysser, det stikker, og opptar plass. Det fortrenger annen produksjon av nyttevekster, alt bare fordi vi glemte den tradisjonelle kvisten til fordel for den tradisjonelle stormannsgalskapen lenge nok til at vi mistet opphavet. Nissen er enda verre, men se - det er en helt annen tråd. Her settes ei pynta kvist i vase, så får bare de som føler for det stue et skogholdt inn i stua si... Endret 13. desember 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beatme Skrevet 11. desember 2009 #9 Del Skrevet 11. desember 2009 Som nevnt over her, så plantes det like mange trær hvert år som det hugges, så akkurat den biten er ikke noe å bekymre seg for. De fleste trær kommer fra nærmiljøet, og er altså mye mer miljøvennlig enn alt det crappet vi kjøper som produseres i kina. Jeg har kjøpt mitt første egne juletre i år. Det står allerede ferdig pyntet og lukter frisk og godt av gran Jeg har valgt å bruke LED lys på det, så da bruker jeg i grunn ikke så mye strøm heller. Pynten er gjenbruk til neste år igjen. Jeg er stolt av mitt juletre av ekte norsk kvalitet, og ikke ti ville hester skal få meg til å dra et plastre inn i stua Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #10 Del Skrevet 11. desember 2009 ...og plast er jo heller ikke så veldig miljøvennlig, når vi tenker på hvor plasten kommer fra. Jeg hogger juletre i skogen til huseier, og da tar vi bare et tre som ville blitt tynnet vekk uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. desember 2009 #11 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg tror du har misforstått hvor juletrærne vi kjøper kommer fra... De trærne som selges er tatt fra en "Juletregård". Folk planter og selger trærne på samme måte som andre planter og selger poteter. Hadde vi sluttet å kjøpe juletrær, hadde disse folkene måttet plante noe annet på jorden som de kunne solgt for å få penger. Trærne vi kjøper kommer altså ikke fra en naturlig skog, og å hogge dem ned fører følgelig ikke til avskoging. Trærene blir plantet av mennesker, for å bli hugget ned og solgt. Slutt på at folk kjøper = slutt på at trærne blir plantet i det store og det hele. Sant nok:) men selv om vi har denne gode ordningen her i Norge så er det ikke nødvendigvis slik i resten av verden..men nå er ikke dette den største trusselen for klimaet vårt uansett, men poenget mitt var bare at siden man først er så opptatt av hva som kan skade miljøet (kuer som fiser etc.) så er burde juletrekappingen nødvendigvis også være med på "listen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fisken_* Skrevet 14. desember 2009 #12 Del Skrevet 14. desember 2009 Ja, for plasttrær forurenser jo IKKE! Verken ved framstilling eller ved destruering. (Dette var da ironisk ment..) Kjøp heller et økologisk juletre som er framstilt uten kjemikalier. Levende trær er mer miljøvennlig enn plasttrærne. Ta feks en titt her God grønn jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beatme Skrevet 15. desember 2009 #13 Del Skrevet 15. desember 2009 Ja, for plasttrær forurenser jo IKKE! Verken ved framstilling eller ved destruering. (Dette var da ironisk ment..) Kjøp heller et økologisk juletre som er framstilt uten kjemikalier. Levende trær er mer miljøvennlig enn plasttrærne. Ta feks en titt her God grønn jul! Jeg er visst veldig miljøvennlig. Dyrt var det heller ikke, 150 kr for et lite fint tre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mymlen Skrevet 23. desember 2009 #14 Del Skrevet 23. desember 2009 missliker også måten trær hogges ned på hele tiden. men sorry - juletre må jeg ha. den representerer ingenting spesielt, for meg, utenom julestemning, og det må jeg ha. juletreet representerer, på ekte, fruktbarheten i julen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2009 #15 Del Skrevet 23. desember 2009 Kunnskapens tre symboliserer det. siden jorden lider av "oksygenmangel", og skogenes trær produserer oksygen - så slutt å hogg ned juletrær. Sikkert noen millioner, for å ikke snakke om milliarder av trær som hogges ned hvert år, til det formål å representere...ja hva representerer dette treet?? Jesus? Hva har et fordømt juletre med Jesus å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå