Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Jeg skriver dette innlegget først og fremst fordi både mannen min og jeg er bekymret for min svigerfar. Han er i begynnelsen av 60-årene, og i løpet av de siste ti årene har han lagt på seg mangfoldige kiloer. Han er nå overvektig (jeg vet ikke hvor mange kilo). Tidligere var han en aktiv kar, men av ulike årsaker har han nå lagt det litt bak seg. Blant annet har han fått en svært inaktiv kjæreste etter at svigermor døde for endel år siden. Han sier selv at han gjerne vil få tilbake noe av formen og kondisjonen han hadde tidligere, men at han ikke klarer å få seg selv opp av sofaen. I tillegg til mangel på trening, spiser han også ganske usunt og lite variert. Jeg vil så gjerne hjelpe, men vår familie bor så langt unna at jeg ikke kan få noen direkte innvirkning på hans daglige rutine (for eksempel ved å invitere på middag eller skiturer). Derfor lurer jeg på om det er noen her som kan tipse om et sted han kan få inspirasjon til å komme igang? For eksempel en bra bok? Da tenker jeg altså på en livsstilsendring med både kosthold og trening, og ikke først og fremst ren slanking. Kjempetakknemlig hvis noen kan komme med noen råd. Da han begynner å bli eldre og er såpass overvektig, er vi redde for å miste ham for tidlig.
onyx Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 Jeg skjønner tanken, men jeg tror egentlig ikke en bok hjelper på motivajsonen. Hva med å oppmuntre han til å oppsøke aktive klubber for pensjonister så han får kombinert trim med noe sosialt? Pensjonistforeninger har ofte opplegg, samme med mange sportsklubber med seniorgrupper.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Takk for svar! Han er "bare" 61 og har en god stund igjen til pensjonsalder, så jeg tror han trenger noe litt mer ungdommelig. Han er ganske ung til sinns også.
onyx Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Jeg synes likevel det er noe han/dere bør sjekke opp. Det er jo ikke noe magisk aldergrense for seniorgruppene heller som sier at man MÅ være 67 år.
Riskrem Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Jeg vet ikke om man har "lov" til å gjøre dette, men kanskje man kan ta en bekymringstelefon til fastlegen hans? Forklar situasjonen, og si at dere ikke vet hvordan dette kan ende hvis ikke han tar noen grep. Kanskje fastlegen kan ringe ham eller kalle ham inn til samtale? Jeg er i samme situasjon som deg, TS, men har dessverre gitt opp Dessuten bor faren min i utlandet og jeg kan ikke bare ringe fastlegen hans.
MarilynM Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Jeg anbefaler "Kjernesunn Familie"! Av Ninka Bernadette Mauritsson. Den er helt fantastisk! Sjekk også ut http://www.kernesundfamilie.dk for mer info. Lykke til med svigerfar!
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 10. desember 2009 #7 Skrevet 10. desember 2009 Og jeg vil anbefale Sten Sture Skaldeman. Han skriver fantastisk morsomt, og det er mye god mat. Kanskje han kan identifisere seg litt med Skaldeman også?
MarilynM Skrevet 10. desember 2009 #8 Skrevet 10. desember 2009 Og jeg vil anbefale Sten Sture Skaldeman. Han skriver fantastisk morsomt, og det er mye god mat. Kanskje han kan identifisere seg litt med Skaldeman også? Må si at dette også var et kjempetips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå