Gå til innhold

Kattunge og små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 18 mnd og har lyst på katt. Åssen passer det med kattunge og barn på den alderen? Bør vi vente litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du risikerer at gutten er veldig voldsom med kattungen, og at katten kanskje er ekstra "sårbar" fordi den er ung og i en pregningsfase. Men dersom du vet du kan greie å holde dem atskilt og gutten under oppsyn når barn og katt er sammen, kan det gå helt fint. Bare husk at selv om barn kan mene det godt, så finner de på å dra i halen, kaste leker i hodet på eller slå dyret med det de måtte ha i hånda, og katter forsvarer seg, i tillegg til at de får et problemfylt forhold til ungen eller unger generelt. I tillegg til at det ikke er fint å utsette dyret for unødvendig stress.

Skrevet
Du risikerer at gutten er veldig voldsom med kattungen, og at katten kanskje er ekstra "sårbar" fordi den er ung og i en pregningsfase. Men dersom du vet du kan greie å holde dem atskilt og gutten under oppsyn når barn og katt er sammen, kan det gå helt fint. Bare husk at selv om barn kan mene det godt, så finner de på å dra i halen, kaste leker i hodet på eller slå dyret med det de måtte ha i hånda, og katter forsvarer seg, i tillegg til at de får et problemfylt forhold til ungen eller unger generelt. I tillegg til at det ikke er fint å utsette dyret for unødvendig stress.

Jeg har allerede en hund, og gutten min er veldig dyrevennlig. Han har lært å stryke på hunden og er generelt veldig rolig med hunden. Oppsøker den sjelden. Min søster har katt, og han synes det er kjempestas men er veldig snill:)

Har hatt han mye med på besøksgårder hvor vi får klappe kaniner osv. Han er helt fantastisk flink. Men mye kan jo skje enda. Kan jo være han blir mer propell...

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Jeg har allerede en hund, og gutten min er veldig dyrevennlig. Han har lært å stryke på hunden og er generelt veldig rolig med hunden. Oppsøker den sjelden. Min søster har katt, og han synes det er kjempestas men er veldig snill:)

Har hatt han mye med på besøksgårder hvor vi får klappe kaniner osv. Han er helt fantastisk flink. Men mye kan jo skje enda. Kan jo være han blir mer propell...

Han høres ut som en herlig liten gutt! :) Siden han er vokst opp med dyr har han allerede lært seg hvordan de skal behandles tror jeg, og dessuten høres han ut som en liten dyreelsker. Så jeg syns ikke du skal bekymre deg.

Har selv en liten søtnos som vokste opp med kanin, og fikk kattunge i huset da han var et halvt år ( og storesøster 2). Det gikk kjempefint. Pusen la sin elsk på ungene ganske kjapt han. Da de var 2 og 3 fikk vi valp og det gikk også kjempebra. Utrolig hvor mye man får gratis når ungene lærer å omgåes firbeinte fra de er født.

Skrevet

Å så skjønn han hørtes ut TS! =)

Tror det er noe annet hvis man lærer dyr allerede ganske tidlig, og ikke når de er i alderen der de skal teste grensene og slikt. Da kan det oftere gå utover dyrene.

Hvis det virker som han virker tolerant og snill igjennom med dyrene så hadde jeg ikke vært skeptisk til dette :)

Skrevet

Det er flott at du ts har lært sønnen din dette. Mange burde følge ditt eksempel. Problemet med små barn er at de ofte lager skrikelyder og har ukontrollerte bevegelser. Dette liker ikke dyrene, og de trekker seg gjerne unna.

Skrevet

Kjenner til det :) Derfor jeg alltid spør om barn er hundevennlige før de får treffe min 4bente.

Jeg tenkte også litt på om den kattungen kan klore ungen eller noe. Da min søsters katt var liten elsket den å jakte på, og ta føttene våre...

Koselig å høre om andre barn som vokser opp med dyr. Synes det er viktig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...