Gå til innhold

Hvem bor i USA?

Fremhevede innlegg

Gjest Brødteit
Skrevet

Hello :)

Sitte og leser litt om USA og prøver å bli klok på dette landet...

Det er jo mye om Native Americans og Colonists. Er de native indianerne? Og de som dannet kolonier er vel Europere (briter, spanjoler, franskmenn osv).

Men altså... Var der ikke andre folk enn indianere i USA da kolonistene kom?

Ehh... Er kanskje et veldig dumt spørsmål, men jeg får bare ikke helt grepet på dette. Noen med peiling? Blir veldig glad for oppklaring i dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Native Americans er det vi kaller for indianere ja. (I nord er det eskimoer.) Og det er de vi regner med bodde der først ja. Men indianere/native americans er/var ulike grupper og samfunn.

På norsk er vel et godt uttrykk urbefolkning, det eksisterte jo tross alt ingen "amerika" før koloniseringen..

http://no.wikipedia.org/wiki/Urfolk_i_Amerika

Colonist- kolonister. Portugal, Spania, England,Nederland, Frankerike, etc.

Liten oversikt, uten at jeg går god for kilden:

http://verdensurbefolkning.wordpress.com/i...ernes-historie/

Skrevet

Alle hvite mennesker i verden. Er etterkommere av Europeere

Skrevet

Tusen takk for svar!! :)

Skjønte litt mer nå. Er bare at av mye av det jeg har lest, så har jeg fått inntrykk av at der var flere enn bare kolonistene :flau:

Så i 1776 da USA ble frigjort fra Britene, så var det de forskjellige kolonimaktene som gikk sammen for dette? Inkludert de med britisk opphav eller?

:sjenert:

Skrevet
Alle hvite mennesker i verden. Er etterkommere av Europeere

Det visste jeg ikke... :sjenert:

Skrevet
Det visste jeg ikke... :sjenert:

Hadde det ikke vært for at Europeiske land la 85% av verden under seg delt inn i imperiene til England, Frankrike, Russland, Tyskland, Italia, Spania, Nederland, Belgia, Danmark-Norge og Portogal

Så hadde det nok ikke vært særlig med hvite mennesker utenfor Europa og mest sannsynligvis så ville det ikke vært mange fargede mennesker i Europa ikke slik som det er i dag.

kanskje men jeg er ingen ekspert

Skrevet

Indianere er i utgangspunktet en feil betegnelse. Den stammer fra at Christopher Colombus lette etter India, og når han kom til ukjent land, istedenfor kanten på jorden (som mange trodde var flat) var det naturlig at de trodde det var India, og at de innfødte derfor var indianere (indere).

Amerikas urfolk besto, som nevnt tidligere, av mange ulike nasjoner. I dag kjemper Lakota-folket om å få returnert sine landområder, fordi de anser traktatens uoppfylte forpliktelser fra amerikanske myndigheters side som et avtalebrudd. De har derfor søkt FN om å kjenne traktaten for ugyldig, og ønsker å igjen bli "herre i eget hus".

Skrevet

Men for eksempel i 1812 var det jo krig mellom Amerikanerne og britene som hadde kolonier i USA.

Jeg trodde britene var "the founders" etter 1492 og derfor utgjorde en stor prosentandel av befolkningen i USA, sammen med franskmenn, irer, tyskere osv.

Hvem er så disse Amerikanerne som kriger mot britene?

Klør meg selv i hodet her...

Skrevet
Hvem er så disse Amerikanerne som kriger mot britene?

Sjekk ut Boston Tea Party

Skrevet
Men for eksempel i 1812 var det jo krig mellom Amerikanerne og britene som hadde kolonier i USA.

Britene hadde ingen kolonier i USA i 1812.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...