Gå til innhold

Er det mulig å endre på livsforsikringen uten at samboer vet det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har livsforsikring som begunstiger hverandre.

Er det mulig at jeg f.eks velger å begunstige barna i stedet, slik at han ikke får noe hvis jeg dør? Og er det mulig å ordne set slik at han ikke får vite det?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest31
Skrevet
Vi har livsforsikring som begunstiger hverandre.

Er det mulig at jeg f.eks velger å begunstige barna i stedet, slik at han ikke får noe hvis jeg dør? Og er det mulig å ordne set slik at han ikke får vite det?

Dersom dere er kryssforsikret som samboer/ektefeller så må han godkjenne det.

Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til forsikringsselskapet og spurt. Der får du nok det riktige svaret. Dersom forsikringen står i hans navn vil han nok garantert få vite om det.

Men vitsen med en livsforsikring (i mine øyne i alle fall) er at den andre skal kunne betale ned "min del" av boliglånet slik at barna våre kan fortsette å bo der og ha den standarden de er vant til. Dersom dere bare har felles barn vil han jo også sitte i uskiftet bo, og arven etter deg kommer først etter at også han dør (eller inngår nytt samboer-/ekteskap).

Det er selvsagt mulig å begunstige barna istedenfor, da kommer overformynderiet inn (regner da med at de får mer enn 75 000 kr hver om du dør), så de kan ikke bruke pengene fritt.

Men helt ærlig synes jeg at du skal være åpen med han om at du ønsker å gjøre det sånn (er det rettferdig at du har forsikring på han, men ikke motsatt uten at han vet om det?). Litt av planleggingen (litt feil ord i denne sammenhengen kanskje) går vel også på at disse pengene blir utbetalt dersom du dør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...