Gjest *marie** Skrevet 9. desember 2009 #1 Skrevet 9. desember 2009 Er på vei ut av et ekteskap og må etablere meg alene. Har ikke solgt huset ennå men beregner realistisksk sett at jeg blir sittende med ca. 400.000 å ta med meg videre. Har relativt lav inntekt, 280.000 i året. Har ingen barn. Ikke bil eller andre slike ting. Mange kalkulatorer sier at jeg ikke kan låne mer enn 550.000-600.000 men de spør jo ikke etter egenkapital. Vil jeg kunne få mer? Vil med et slikt lån bare bruke ca. 3.000 pr mnd til lån -virker litt lite... Ser på borettslag-leil. og der er det jo gjerne 5-6.000 pr. mnd. i tillegg. Har ca 15.000 pr mnd. utbetalt. Kan vel bruke 9.000 til bolig? Hvor mye bruker enslige til bolig pr. mnd?
aluminium Skrevet 9. desember 2009 #2 Skrevet 9. desember 2009 (endret) Det kommer helt an på hvor mye du kan betale i måneden. Bruk dette regnearket for å prøve deg frem og se. http://okforlaget.no/filarkiv/effrente_ol_elev.xls Har du egenkapital så er kan du jo forsåvidt trekke denne fra kjøpesummen... Edit: Gebyrene finner du som regel på bankenes nettsider. Jeg vet i allefall Nordea har dette liggende ute, jeg har det bare ikke i hodet akkurat nå... Endret 9. desember 2009 av aluminium
Alison Skrevet 9. desember 2009 #3 Skrevet 9. desember 2009 Er på vei ut av et ekteskap og må etablere meg alene. Har ikke solgt huset ennå men beregner realistisksk sett at jeg blir sittende med ca. 400.000 å ta med meg videre. Har relativt lav inntekt, 280.000 i året. Har ingen barn. Ikke bil eller andre slike ting. Mange kalkulatorer sier at jeg ikke kan låne mer enn 550.000-600.000 men de spør jo ikke etter egenkapital. Vil jeg kunne få mer? Vil med et slikt lån bare bruke ca. 3.000 pr mnd til lån -virker litt lite... Ser på borettslag-leil. og der er det jo gjerne 5-6.000 pr. mnd. i tillegg. Har ca 15.000 pr mnd. utbetalt. Kan vel bruke 9.000 til bolig? Hvor mye bruker enslige til bolig pr. mnd? På din inntekt er det dessverre veldig begrenset hvor mye du kan få i lån. Det er urealistisk å se på at du kan bruke 9000,- til bolig. Du må ta høyde for en renteoppgang på minst 3-4 %. I tillegg må du ta med i regnestykket forsikringer, kommunale avgifter, vedlikehold, strøm, telefon osv. Selv om du ikke har bil vil du vel ha utgifter til kollektiv transport? Du trenger også penger til mat, klær, gaver, aviser/blader, ferier, høytider,hobbyer, turer på byen mm. I tillegg må du ha rom for å spare litt slik at du får bygd deg opp en buffer for uforutsette utfigter mm. En realistisk lånekalkulatur + en grei artikkel om "Låneevnen varierer enormt med inntekten" finner du her.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 9. desember 2009 #4 Skrevet 9. desember 2009 Jeg syns det høres litt mye ut å bruke 9000 kr når du har 15 000 utbetalt i måneden. Jeg og min samboer har i overkant av 30 000 kr utbetalt i måneden å bruker 8500 kr på avdrag, renter og husleie i måneden.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #5 Skrevet 9. desember 2009 Synes og at 9000 pr mnd hørtes meget høyt ut, ikke bare skal du ta hensyn til alt det som Alison beskrev som da selvfølgelig er i tillegg til boliglånet ditt. Eneste som faller bort om du velger borettslag av det Alison nevnte er kommunale utgifter og vedlikehold, det er inkludert i den måntlige husleia. Det er den utgiften du har for tryggheten ved å bo i borettslag, vi som bor i ordinære boliger/ leiligheter, risikerer jo en utgift på vel 100 000 + om taket må skiftes. Hvor gammel er du? Kanskje du har anledning til å søke lån i Husbanken? Se her. Ingen som slår deres rente. Tidligere var det begrensning at man måtte senest fylle 34, eller var det 35 år det året man søker. Vet ikke om den regelen er der enda. Jeg har utbetalt kr 23 500; og boligutgift på kr 5200 med dagens rente. Klarer meg fint, men må selvfølgelig spare til større ting
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #6 Skrevet 9. desember 2009 Glemte å legge til en lånekalkulator til deg Her finner du den, og finansportalen er grei på den måten at den viser hvilken bank som gir deg greiest rente.
Britt Banditt Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 Når du sier at det er 5-6000 i månedlige utgifter på de leilighetene du ser på så regner jeg med det er en del fellesgjeld? Husk at banken regner med fellesgjelda i regnestykket når de ser på hvor stort lån du kan få. Hvis du kunne fått på 1 000 000,- f.eks. og leiligheten koster 1 000 000,- men har en fellesgjeld i tillegg på 500 000,- så vil det si at banken da krever at du skal kunne betjene et lån på 1 500 000,- (for det er jo det du i praksis skal, du betaler jo ned på fellesgjelda også) og du vil derfor ikke få lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå