Gå til innhold

ødelagt forbrenning

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vimsa_*
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt spiseforstyrrelser i mange år, som har resultert i at forbrenningen min er lik ingenting.

Jeg er nå ca 10 kg overvektig og prøver å gå ned på en fornuftig måte. Men enda jeg trener og ikke spiser for mye rikker ikke vekten seg, og jeg blir jo fristet til å gjøre det på min gamle måte som ikke er sunn.

Hvordan kan jeg få opp igjen forbrenningen?

Og hva bør jeg spise for å gå ned på en sunn måte.

Er 155 cm, 66 kg og 24 år

Spiser mellom 12-1500 kcal og prøver å trene ca 30 min hver dag.

Hva gjør jeg feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Du må faktisk passe på at du ikke spiser for lite også. 1200 kcal høres lite ut. Spiser du for lite, vil kroppen tro at det er hungersnød og tviholde på de ekstra kiloene. Siden du har hatt spiseforstyrrelser, vil jeg tro at det er viktig for deg at du fokuserer på varig kostholds- og livsstilsendring i stedetfor slanking. 0,5-1,0 kg i uka er tilstrekkelig vektnedgang.

Spis mange små måltider i stedet for noen få store, og sørg for god balanse mellom proteiner og karbohydrater. Drikk nok vann, og ikke spis for mye salt siden det bl.a. binder vann i kroppen.

Hva trener du? Det er faktisk viktig med styrketrening når du skal ned i vekt. Det er flott at du vil være aktiv hver dag, men det kan hende at du vil få bedre/raskere resultater med 2-4 litt mer langvarige og skikkelig effektive treningsøkter i uka. Trening hver dag kan kanskje bli litt vel ambisiøst i starten.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du legger ut et par dagers oversikt over trening og matinntak er det lettere å kommentere.

På generelt grunnlag skal man gå ned i vekt av 1500 kalorier og 30 minutter trening hver dag, hvis man har 10 kg for mye. 1200 kan være i minste laget.

Skrevet

Spis sunn og god mat hver 3.-4. time, som tilsvarer mer enn 12-1500 kcal- ligg gjerne rundt 2000 kcal. Tren, gjerne styrke, og etter en tid håper jeg du vil erfare at det vil gjøre en forskjell.

Det at en tror en har ødelagt forbrenningen etter en spiseforstyrrelse er bare en myte. Det som skjer med manges forbrenning er at den blir skrudd helt ned på sparebluss, og det tar litt tid får den er tilbake der den var tidligere. Ødelagt er den ikke. For å få en "kickstart" i forbrenningen må du ligge på et høyere kcalinntak enn du gjør nå.

Det kan nok hende denne tråden vil bli stengt, men uansett ønsker jeg deg lykke til :)

Skrevet

Vil også anbefale deg å spise flere små måltider om dagen.

jeg gjør følgende

8.30 Frokost , 2 knekkebrød med pålegg, vann

9:mellommåltid : en neve nøtter eller yoghurt , gulrøtter etc, avocado

halv 11: 2 knekkebrød med pålegg

halv 1: noe smått som jeg nevnte til mellommåltid

halv 3: 1 knekkebrød med pålegg

6: Middag !

Og drikker alltid 1-2 glass vann før jeg begynner å spise. Det får fart =)

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

jeg synes ikke noen skal gi slankeråd til en som har hatt spiseforstyrrelser.

jeg synes du skal begynne å forberede deg på at du kanskje kommer til å beholde denne vekten - rett og slett fordi det handler om å få et sunt kroppsbilde uansett vekt.

jeg har ikke hatt sf, men brukte mange år på å ha dårlig selvtillitt for de ekstra kiloene jeg la på meg ifb sykdom. tilslutt var jeg så lei av å være på konstant mental slankekur(og tidvis fysisk) at jeg bare aksepterte kiloene.

jeg tenkte som så at, jeg skal fortsette å trene jevnlig, og spise variert og sunt, men jeg kan ikke bruke resten av livet mitt på å henge meg opp i vektnedgang.

jeg aksepterte rett og slett vekten min.

den gamle måter er ikke usunn - den er livsfarlig.

det er uansett umulig for noen å gi deg råd, rett og slett fordi du har ødelagt forbrenningen din!

hva med følgende forslag:

forstå hva sykdommen har gjort med kroppen din, og aksepter at her er du nå.

tren jevnlig, og spis variert og sunt - fordi kroppen din trenger smart næring!

når du velger fullkorn fremfor hvitt, så må målet være at du gjør dette fordi kroppen din trenger det, ikke fordi du skal bli tynnere.

når du velger å la være med å såise mye usunn mat, så skal du gjøre dette fordi du vet at mye sukker og fett ødelegger næringsopptak - og reduserer helsen din, ikke fordi du skal la være med å bli tykk.

om du skulle gå ned noen kilo på veien av dette, så vil du vite at den kanskje kan bli stabil - nettopp fordi du gjør det for helsen og livet ditt, ikke for å være tynn.

Skrevet

Dersom du er en normalt bygd kvinne, er du ikke 10 kg overvektig. Du er kanskje 5 kg fra idealmålene til en gjennomsnittlig norsk kvinne, og 10 kg unna idealmålene til en gjennomsnittlig italiensk kvinne.

Jeg har selv erfaring med spiseforstyrrelser, og jeg vet at det psyken vil og det kroppen vil, er to helt forskjellige ting. Jeg har endelig innsett at det viktigst er at kroppen fungerer. Når kroppen nekter noe psyken vil, er det ofte en grunn til det - enten at den er skadet eller at den ikke fungerer på den måten.

Dersom du skal komme deg ut av spiseforstyrrelsene helt, må du tillate deg selv å slippe opp på kontrollen. Hvis du virkelig ER overvektig, bruk god tid og spis mye mer! Det med sparebluss er virkelig sant.

Skrevet

Med tanke på din bakgrunn med spiseforstyrrelse så vil jeg anbefale deg å snakke med legen din om dette. H*n kan sette opp en kostliste til deg som ikke fører til at du faller tilbake på gamle trakter og får i deg for lite mat og gjør vondt verre for deg selv. Mye sikrere å gjøre det på den rette måte i samsvar med fagpersonell. Synes uansett at du spiser veldig lite og dette kan fint være en grunn til at kroppen har gått litt på sparebluss da den får for lite brennstoff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...