Gå til innhold

Trives kaniner alene i buret sitt eller sammen med den venn?

Gjest Gjest_anni_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anni_*

Jeg har en kanin, og jeg lurer på om hun trenger selvskap av en annen kanin. Går kaniner bra sammen eller alene? Hvordan trives de best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi hadde to han kaniner fra samme kull. når de vokste opp prøvde de å ta livet av hverandre.

vet ikke hvordan det er med hun kaniner eller en av hver. men da må du kastrere sterelisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner er kolonidyr, ikke flokkdyr. Å ha to kastrerte dyr som er oppvokst sammen kan gå veldig bra, og det kan plutselig smelle skikkelig. Er de ukastrerte frarådes det på det sterkeste! Jeg anbefaler ikke å ha to kaniner i samme bur, da de kan være verdens beste venner så lenge du ser på, og så smeller det skikkelig, i verste fall med fatal utgang for taperen. Så lenge du lar kaninen være mye løs/ev har et stort bur med masse muligheter for lek og utfoldelse, så har den det best alene. Det er derimot dyreplageri å la kaninen stå alene dag ut og dag inn i et knøttlite dyrebutikkbur.

Mine kaniner har bur som er 3m x 1,5m, og de har kasser til å hoppe på, og greiner og vedkubber til å gnage på og herje med. De er også ute hver eneste dag (på dagtid) i sommerhalvåret i store innhegninger.

Endret av Lumê
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Troyamin-utlogget

Kaniner er flokkdyr og skal være to. Ikke enig i innlegget over. Kaniner har det best alene selv hvor mye utegang den får. For å unngå slossing, så skaff en kastrert hann og ei ho. Eller to hannkaniner fra samme kull som kastreres før de kommer i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjesten. Kaniner trives best når de er flere.Jeg har selv kaniner. I begynelsen hadde jeg bar en kanin. Men så at han var ensom. Etter en stund kjøpte vi en til og nå koser de seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin og Fnugget bør skaffe seg litt kunnskaper om dyrene de har. Kaniner er ikke flokkdyr, de er kolonidyr. Vesentlig forskjell. Som jeg sa, det kan gå bra, og det kan gå utrolig galt. Ungdyr som vokser opp sammen og blir kastrert i ung alder (hann og hunn) kan fungere, men å introdusere en kaninunge til et voksent dyr vil i de fleste tilfellene ende opp med død kaninunge og traumatiserte eiere.

Endret av Lumê
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin og Fnugget bør skaffe seg litt kunnskaper om dyrene de har. Kaniner er ikke flokkdyr, de er kolonidyr. Vesentlig forskjell. Som jeg sa, det kan gå bra, og det kan gå utrolig galt. Ungdyr som vokser opp sammen og blir kastrert i ung alder (hann og hunn) kan fungere, men å introdusere en kaninunge til et voksent dyr vil i de fleste tilfellene ende opp med død kaninunge og traumatiserte eiere.

Sjekket, og mener enda at en kastrert hann og ei ho er mye bedre enn en enslig kanin. Om det er flokkdyr eller kolonidyr er ikke så viktig. Begge deler betyr at de trives best når de har flere av egen art rundt seg.

Og håper ingen er så dumme at de setter en kaninunge sammen med en voksen kanin uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, jeg hvet bare at kaninene mine har det bedre når de er sammen. Når den ene er borte, hos dyrlegen eller lignende, leter den andre etter den. Så jeg antar at de trives i hverandres selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, jeg hvet bare at kaninene mine har det bedre når de er sammen. Når den ene er borte, hos dyrlegen eller lignende, leter den andre etter den. Så jeg antar at de trives i hverandres selskap.

Jeg har vært heldig å fått prate med flere oppdrettere, og disse bekrefter at kaninene trives best med artsfrender. Hvis ikke så blir de ofte deprimerte og begynner feks å nappe pels. Allmennhelsen blir generelt bedre når de får selskap av en annen kanin enn kun med mennesker. Vel og merke dersom det er to kaniner som har vært sammen fra de er små, og er kastrerte. Stort bur med mulighet til å løpe fritt gjør også at de slipper å sloss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig å fått prate med flere oppdrettere, og disse bekrefter at kaninene trives best med artsfrender. Hvis ikke så blir de ofte deprimerte og begynner feks å nappe pels. Allmennhelsen blir generelt bedre når de får selskap av en annen kanin enn kun med mennesker. Vel og merke dersom det er to kaniner som har vært sammen fra de er små, og er kastrerte. Stort bur med mulighet til å løpe fritt gjør også at de slipper å sloss.

Om disse oppdretterne sier at du kan sette to kaniner sammen i samme bur, er de ikke kvalifiserte til å ha kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninvettsreglene til Norges Kaninavlsforbund sier dette:

2) (...) Kaniner skal ikke gå sammen når

de begynner å bli kjønnsmodne, slik at du

må ha ett eget bur til hver kanin.

http://www.kanin-nkf.net/index.php?option=...9&Itemid=74

Og håper ingen er så dumme at de setter en kaninunge sammen med en voksen kanin uansett...

Noen som ikke har erfaring med kaniner kunne sikkert funnet på det. Det er jo en vanlig ting å gjøre hos noen av de andre smådyr-artene. Voksne tamrotter er for eksempel kjent for å ta imot nye små tilskudd til flokken med åpne armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Simbelmynë

Kaniner har det best sammen.

MEN! Da må du kastrere og gi dem god plass. Kaniner som settes sammen som ikke har kastrerte og/eller settes sammen i et lite bur kan finne på å drepe hverandre. Både hunner og hanner bør kastreres. I tillegg må man introdusere kaninene for hverandre på nøytrale områder, det vil si et område ingen av kaninene har vært på før. Her er mer info. Det er utrolig mange som gjør grove feil når det kommer til sette flere kaniner sammen, ofte med fatale utfall. Så man må sette seg inn i hva som kreves og ta nødvendige forhåndsregler.

Jeg har to kaniner som stortrives sammen. De er en han og en hun, begge er kastrert og har sitt eget rom de kan boltre seg fritt på. De ble også introdusert på et helt nøytralt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...