Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette høres rart ut.

Men for meg er det ramme alvor! Sønnen min hyler så høyt at han har ødelagt det ene øret mitt. Jeg har smerter og øresus hele tiden.

I dag har han kommet med flere ekstremt høye hyl, de kommer plutselig og uten forvarsel. Rett opp i fistel.

Dette har bedret seg hjemme, men økt på når vi er ute og især i butikker. Folk skvetter til, noen blir redde eller sinte og andre ler når de oppdager at det er en liten unge det kommer fra. (Det virker nå som om han syns det er litt morsomt at alle ser på ham, og når de snur seg så setter han til igjen...)

Problemet er måten og decibelen han når. Det er plutselige, skrekklydende hyl som om noen ble drept eller noe.

Det kjennes som om en syl blir stukket rett inn i ørene, og smertene etterpå er som om sylen har blitt dratt ut/ettervirning.

Det er vanskelig å forklare, for dette må bare oppleves for å forstå skikkelig hvor smertefullt det er.

Folk som er et stykke unna holder seg automatisk for ørene.

Bare noen eksempler for å forstå..:

En gang var det et par sortkledde "heavymetal/satanist" gutter som kom ut av butikken når vi var på vei inn... akkurat da vi passerte kom sønnen min med et hyl. Guttene hoppet himmelhøyt, kikket skrekkslagne på hverandre og utbrøt bare. "Helvete!!!"

En annen gang var vi i selskap, og en større gutt tok fra sønnen min en leke, hvor han da hyler til. Gutten slapp leken, løper gråtende til moren mens han holdt seg for ørene og sa: "Mamma, han skriker PÅ meg"

Helsesøsteren lo litt da jeg først prøvde å si dette..... helt til hun hørte hylene. Ikke så morsomt da lenger nei. Skjønte hvorfor hørselen min var skadet da.

Jeg har ikke hørt eller lest om dette før. Mange kan si at Ja, min unge skrek/hylte også sinnsykt høyt osv.

Men dette er ikke sinnsykt høyt, men helseskadelig høyt.

Jeg skal legge ut på Youtube senere, så kan man høre selv.

Er det noen som har noen relevante linker eller råd her?

Sitter her med varm dunking og smerter i ørene etter dagen i dag., finner ingenting som ligner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo helt forjævlig ut. En ting er helt klart, noe må du gjøre, dette kan ende opp i varig tinnitus; øresus. Du kan bli hørselhemmet og skadet.

Du trenger noen moderate ørepropper, eller hørselsvern. Ikke slike som stenger all lyd 100% ute, men sann ca 60% av den. Du hører lyder og slikt, men mer dempet og med "dump" lyd om du skjønner.

Gjest CookieMonster
Skrevet
Vet at dette høres rart ut.

Men for meg er det ramme alvor! Sønnen min hyler så høyt at han har ødelagt det ene øret mitt. Jeg har smerter og øresus hele tiden.

I dag har han kommet med flere ekstremt høye hyl, de kommer plutselig og uten forvarsel. Rett opp i fistel.

Dette har bedret seg hjemme, men økt på når vi er ute og især i butikker. Folk skvetter til, noen blir redde eller sinte og andre ler når de oppdager at det er en liten unge det kommer fra. (Det virker nå som om han syns det er litt morsomt at alle ser på ham, og når de snur seg så setter han til igjen...)

Problemet er måten og decibelen han når. Det er plutselige, skrekklydende hyl som om noen ble drept eller noe.

Det kjennes som om en syl blir stukket rett inn i ørene, og smertene etterpå er som om sylen har blitt dratt ut/ettervirning.

Det er vanskelig å forklare, for dette må bare oppleves for å forstå skikkelig hvor smertefullt det er.

Folk som er et stykke unna holder seg automatisk for ørene.

Bare noen eksempler for å forstå..:

En gang var det et par sortkledde "heavymetal/satanist" gutter som kom ut av butikken når vi var på vei inn... akkurat da vi passerte kom sønnen min med et hyl. Guttene hoppet himmelhøyt, kikket skrekkslagne på hverandre og utbrøt bare. "Helvete!!!"

En annen gang var vi i selskap, og en større gutt tok fra sønnen min en leke, hvor han da hyler til. Gutten slapp leken, løper gråtende til moren mens han holdt seg for ørene og sa: "Mamma, han skriker PÅ meg"

Helsesøsteren lo litt da jeg først prøvde å si dette..... helt til hun hørte hylene. Ikke så morsomt da lenger nei. Skjønte hvorfor hørselen min var skadet da.

Jeg har ikke hørt eller lest om dette før. Mange kan si at Ja, min unge skrek/hylte også sinnsykt høyt osv.

Men dette er ikke sinnsykt høyt, men helseskadelig høyt.

Jeg skal legge ut på Youtube senere, så kan man høre selv.

Er det noen som har noen relevante linker eller råd her?

Sitter her med varm dunking og smerter i ørene etter dagen i dag., finner ingenting som ligner.

Har han noen form for sykdom siden han holder på sånn? Hva sa helsesøster? Her nytter det jo ikke at du bare putter bomull i ørene, som andre har nevnt, men at du får gutten til å slutte permanent. Han kan jo ikke oppføre seg sånn i offentligheten eller hjemme for den saks skyld. Regner med at du snakker til han og sier at oppførselen hans ikke er akseptabel?

Skrevet

Høres ut som om gutten din trenger strengere oppdragelse, og å forstå at det å hyle høyt fører at han ikke får lov til ting. Å for alle vår andre skyld bør du la være å ta ham med i butikken.

Skrevet

Men hvor gammel er gutten? Er han bortskjemt med oppmerksomhet, er han syk, har han oppførselsproblemer? Alder har jo litt å si som regel. Forskjell på spedbarn og en 4-5 åring.

Skrevet
Dette høres jo helt forjævlig ut. En ting er helt klart, noe må du gjøre, dette kan ende opp i varig tinnitus; øresus. Du kan bli hørselhemmet og skadet.

Du trenger noen moderate ørepropper, eller hørselsvern. Ikke slike som stenger all lyd 100% ute, men sann ca 60% av den. Du hører lyder og slikt, men mer dempet og med "dump" lyd om du skjønner.

Jeg skrev innlegget jeg siterer, men jeg glemte å få med noe viktig, så jeg legger det til her.

Jeg mente ikke at løsningen kun var hørselsvernene jeg snakker om, men at du samtidig må venne ham av med dette. Hørselsvernet var bare med i prossessen for å hindre at du blir hørselhemmet.

Skrevet

Takk for omtanken! begynte nesten å gråte her p.g.a forståelsen. Jeg har desverre allerede fått Øresus. Den var kun om natten før, men er der nå konstant hele døgnet. Det er især det ene øret som er verst. Har også vedvarende smerter (ikke sterke) mer som en verk/svie.

Gutten er bare 2 år. Han har hatt disse hylene lenge. Når han var mindre hylte han når maten ikke kom fort nok o.l.

Jeg har hele tiden jobbet bevisst med at han ikke oppnår goder med hyl, men når han bruker ord eller har rolig stemme.

I dag snakker han utrolig godt, bedre enn 3-4 åringer. (desperat jeg.. ;)

Han forstår godt, men det virker som om de kommer automatisk i enkelte situasjoner. Som om han ikke kan la være...

-Det er når vi kjører forbi en bestemt strekning (lastebilparkering)

-Skjærer opp brød

-Bruker isbitmaskinen hjemme

-Ved matbordet når alle er samlet

I disse situasjonene så hyler han uansett.

Skrevet

Jeg har prøvd sånne ørepropper, men de ramlet hele tiden ut, og jeg følte ikke de stengte lyden ute..?

Hmmm... Jeg skal forhøre meg om andre typer.

Men jeg trenger jo å høre når sønnen min spør meg om noe, samt kunne kommunisere med ham også.

Ikke lett dette..

Skrevet

Hvor gammel er han? Og har han en sykdom/diagnose?

Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hvor gammel han er?

Har ikke mye peiling på barn, men er han over 6, så burde han vel skjønne det når man snakker til han?

Hvordan hyling er det, er det gråting for å ikke få viljen eller er det vræl, som i å skremme folk. Gjør han dette kun fordi han synes det er morsomt eller det noen baktanker med det, at han skal ha viljen eller noe sånt?

Skrevet
Jeg har prøvd sånne ørepropper, men de ramlet hele tiden ut, og jeg følte ikke de stengte lyden ute..?

Hmmm... Jeg skal forhøre meg om andre typer.

Men jeg trenger jo å høre når sønnen min spør meg om noe, samt kunne kommunisere med ham også.

Ikke lett dette..

Det du trenger er sann som ligner øretelefoner rett og slett. De stenger lyder ute, men ikke helt.. Slik jeg prøvde å beskrive så stopper de bare de "skarpe" lydene, feks når han skriker til, så blir det som et mykt skrik, ikke den skarpe lyden som ødelegger øre ditt, kjære deg. Når han spør om noe vil du fortsatt høre det.

:klemmer:

Skrevet
Hva sa helsesøsteren til dette da?

Som sagt så lo hun bare i begynnelsen. Men etter at hun forsto alvoret så skulle vi komme og snakke om tiltak/ måter å forholde oss til det. Hun foreslo filming også. Vi skulle snakke om dette for 3 uker siden, men det ble avlyst og utsatt p.g.a massevaksinasjon.

Vi fikk time i Januar.

Syns det var sent, forstår ikke når vi i utgangspunktet hadde ventet en stund og det var så viktig.

Gjest Eurodice
Skrevet
Hvor gammel er han? Og har han en sykdom/diagnose?

TS har skrevet høyere opp her at gutten er 2 år.

Gjest Nanette
Skrevet

Prøv å purr på for å få time tidligere. Skal vel ikke være noe problem å få time før jul!?

Skrevet
Jeg er også nysgjerrig på hvor gammel han er?

Har ikke mye peiling på barn, men er han over 6, så burde han vel skjønne det når man snakker til han?

Hvordan hyling er det, er det gråting for å ikke få viljen eller er det vræl, som i å skremme folk. Gjør han dette kun fordi han synes det er morsomt eller det noen baktanker med det, at han skal ha viljen eller noe sånt?

Han er 2 år. Nei, det er verken gråt eller vræl i det hele tatt.

Det er vanskelig å beskrive. Korte skingrende hyl uten forutanelse eller naturlig stigning. De er rett opp i fistel uten varsel. Han kan sitte og smile når han hyler, især når folk ser på ham. Noen ganger flere etter hverandre

Det låter som de hylene hvis en er i livsfare eller noe. Sinnsykt høyt og skrekkinngytende.

Skrevet
Det du trenger er sann som ligner øretelefoner rett og slett. De stenger lyder ute, men ikke helt.. Slik jeg prøvde å beskrive så stopper de bare de "skarpe" lydene, feks når han skriker til, så blir det som et mykt skrik, ikke den skarpe lyden som ødelegger øre ditt, kjære deg. Når han spør om noe vil du fortsatt høre det.

:klemmer:

Finnes det sånne!?? Vet du hvor jeg kan få kjøpt de?

Jeg vet kanskje selv forresten.... Vi har en "hørher" butikk her i byen. Jeg skal jammen ringe dit imorgen den dag!

Du er en knupp!! :klemmer:

Skrevet
Høres ut som om gutten din trenger strengere oppdragelse, og å forstå at det å hyle høyt fører at han ikke får lov til ting. Å for alle vår andre skyld bør du la være å ta ham med i butikken.

Har faktisk tenkt tanken mange ganger. Og når mannen er hjemme så går jeg alene. Men når han er på reisejobb har jeg ingen valg. Jeg må ta ham med,.. desverre.

Men samtidig så må han jo lære å oppføre seg etterhvert. Og han skal jo ikke styre min hverdag med sin oppførsel....

Men noen ganger tar man "the easy way" bare for å slippe av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...