Gå til innhold

Erfaring med falsk krupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt på 3 år har nettopp hatt sitt første anfall av falsk krupp, en utrolig skremmende opplevelse for både meg og barnet.

Ringte legevakten, og alle symptomene stemmer, selv om det visstnok er mindre avnlig at barn over tre år får dette for første gang. Har fått litt tips og råd fra legevakten, og googlet litt, men trenger litt fra dere erfarne her inne også.

Nå puster barnet rolig og sover, men jeg kjenner en veldig uro i kroppen. Hva gjør jeg i løpet av natten? Er alene med dette barnet og et annet barn, og kjenner at det stresser meg...

Jeg holder barnet hjemme fra barnehage i morgen, men hvor lenge er det vanlig etter noe slikt?

Barnet var "friskt" ved leggetid, men hadde under anfallet 39 i feber. Nå er den 38...

Skrevet

Jeg hadde et barn med falsk krupp og vi hadde god effekt av hostesaft med efedrin, fås på resept.

Ellers kan det hjelpe med kaldt luft når barnet får et anfall. Tull dyna godt rundt barnet og gå utenfor.

Det er skremmende, men heldigvis vokser de det av seg.

Lykke til.

Skrevet

Det som funker best på min er å stå godt inntullet i teppe forann kjøkkenvinduet + smertestillende (h*n synes det gjør vondt å puste under anfallet) :)

Jeg fikk hostesaft med efedrin forrige gang h*n hadde det, barnet likte veldig godt smaken :rolleyes: men jeg syns ikke anfallet gikk noe fortere over enn det pleier å gjøre

Ellers så går det jo ann å flytte det barnet som er sykt inn i din seng om ikke annet så kan det føles tryggere for deg men det er strengt tatt ikke nødvendig hvis dere sover best i hver deres seng.

Hold barnet hjemme som du ville gjort ved vanlig sykdom, barnet hadde feber i dag så hjemme i morgen men hvis det er feberfritt og uten anfall i morgen er det bare til å dra i barnehagen på torsdag :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Begge mine gutter hadde falsk krupp som små. Det mest effektive var å pakke dem inn i dyna og ta de med ut i frisk luft. Jeg pleide holde de hjemme en dag etterpå, da de som regel var ganske medtatte etter et slik anfall.

Skrevet

Gutten min hadde falsk krupp hver eneste vinter fra han var 3, til han var 10...

Som de andre sier: pakk ham inn i dynen, og sett dere ut.

Efedrin hjelper godt som forebygging, men hjelper ikke så godt under et anfall.

Bygg opp hodeenden av sengen så han ligger høyt med overkroppen.

Jeg brukte å ha ham inne hos meg etter at han hadde anfall de første årene, men det var mest for min egen trygghet.

Skrevet

Heisann,

Jeg er en jente som selv hadde falsk krupp som liten. Jeg husket panikken da jeg ikke klarte å puste ut etter å ha pustet inn.

Prøv å behold roen for ikke å skremme barnet, jeg husker godt min panikkslagne mor og det var et veldig ubehagelig syn!

Skrevet

uff :S

Husker jeg var plaget litt med falsk krupp!

første gang jeg hadde det - så husker jg at jeg gikk til mamma og pappa sitt rom,og mamma var redd!... og det er ingen bra kombinasjon..!

husker jeg var på legevakta-

men mamma skrudde på varmt vann så det dampet og det pustet jeg inn, og da blei jeg bedre!. og så lå jeg høyt med hodet...

og fikk medesiner etterpå.

Skrevet

Det er ikke anbefalt å puste over damp lenger. Kald luft hjelper mye bedre. Er det sommer setter man seg foran åpen fryseboksdør.

Efedrin brukes forebyggende, ja, ikke under anfall. Vi hadde, som sagt, god effekt av dette.

Gjest annemor30
Skrevet

som flere råder her.. pakk inn barnet i dyne og gå ut og se på stjernehimmelen. Her fikk vi ventoline under anfallet og det hjalp veldig. skal sies at lege spurte om vi hadde astmabarn fra før så barnet fikk fra søsken..

Skrevet

Kald luft hjelper som oftest. Vi hadde mange timer ute om natta :)

Husker ikke medisin som ungen her fikk heter, men ungen fikk den gjennom et elektrisk "forstøverapparat". Vi hadde et slik apparat hjemme lenge, og jeg målte opp medisin selv (og blandet?)

Ikke alltid det var nok, så vi hadde noen turer på sykehuset.

Som oftest går det bra hjemme, men en kan bli så tett at en må på sykehuset.

Unger kan få falsk krupp til etter de har begynt på skolen.

Gjest annemor30
Skrevet
Kald luft hjelper som oftest. Vi hadde mange timer ute om natta :)

Husker ikke medisin som ungen her fikk heter, men ungen fikk den gjennom et elektrisk "forstøverapparat". Vi hadde et slik apparat hjemme lenge, og jeg målte opp medisin selv (og blandet?)

Ikke alltid det var nok, så vi hadde noen turer på sykehuset.

Som oftest går det bra hjemme, men en kan bli så tett at en må på sykehuset.

Unger kan få falsk krupp til etter de har begynt på skolen.

Ventoline:)

Skrevet

Vær obs på at falsk krupp og astma likner veldig på hverandre - og det gjør behandlingen med å være i kald luft også. Da vi hadde et anfall, var legevakten sprutsikker på at det bare var falsk krupp, fastlege hadde også problemer med å akseptere at han har astma selv etter sykehusinnleggelse i to døgn med kraftig astmaanfall. (Jepp, vi har skiftet fastlege nå!) Så dersom det er gjentakende kan det være lurt å få sjekket ut om det kan være astma, ikke falsk krupp. Da kan man jo blir medisinert på forhånd og hindre slike hendelser.

Skrevet

Kald luft som de andre her sier er bra.

Men det er en veldig vesentlig forskjell på falsk krupp og astma. Falsk krupp har problemer på innpust mens astma har problemer på utpust. Så hvordan leger kan forveksle disse er rett og slett skremmende.

Min sønn har astma, og her setter kruppanfallene gjerne i gang samtidig med ett kraftig astmaanfall.

Ved bare astmaanfall bruker vi ventoline diskus, når begge setter i gang samtidig bruker vi forstøver med racemisk adrenalin, atrovent og ventoline. Først racemisk adrenaline som motvirker falsk krupp blandet med ventoline og deretter atrovent.

Hvis falsk krupp er vedvarende be om å få racemisk adrenaline. Det viktigste ved slike anfall er å bevare roen. Jeg vet at det ikke er lett, men barnet blir redd under slike anfall og hvis de ser at foreldrene er redde blir som regel anfallet mye verre.

Lykke til, og så håper vi at det bare var ett engangstilfelle. Jeg holder forresten alltid barnet hjemme dagen etter ett anfall, da de er veldig utmattende. Ved vanlig små astmaanfall gjør jeg ikke det ( da hadde han ikke fått mye skolegang), men ved de store så er det anbefalt.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Nå puster barnet rolig og sover, men jeg kjenner en veldig uro i kroppen. Hva gjør jeg i løpet av natten? Er alene med dette barnet og et annet barn, og kjenner at det stresser meg...

Jeg holder barnet hjemme fra barnehage i morgen, men hvor lenge er det vanlig etter noe slikt?

Barnet var "friskt" ved leggetid, men hadde under anfallet 39 i feber. Nå er den 38...

Når mine har krupp åpner jeg vinduet på rommet og sitter der til det går over, da blir også rommet gjennomluftet. Så legger jeg noe under hodeenden på senga for å heve overkroppen, så det blir lettere å puste (også anbefalt for å forebygge). Gir også nesespray for å lette pusten, hvis det er tegn til tetthet i nesa. Legger meg til å sove igjen, og våkner lett av den karakteristiske krupp-hosten.

Falsk krupp er en betennelse i strupehodet, og kommer gjerne i forkant av et sykdomsutbrudd. Typisk at barnet virker helt frisk når det legger seg, men er man trenet på å se etter tegn kan man høre en liten heshet i stemmen dagen før kruppanfallet kommer. Jeg holder barna hjemme første dag etter krupp, nettop fordi det som regel er første sykdomstegn pga. infeksjon i kroppen. Som regel slår det over i feber og forkjølelse et par dager før de er på beina igjen.

Skrevet

Hos mine barn har det blitt mye verre når de anstrenger seg. Nå er jeg så trent på å høre etter den karakteristiske pusten/hosten at jeg får reagert veldig tidlig. Da settes de i sofaen og får forbud mot å anstrenge seg. Da er det sjelden det bryter ut og blir veldig alvorlig. Men når det først bryter ut, er det fint å pakke dem godt inn i varme klær, og ta dem med ut i kulda. Trille dem ute mens de ligger i vogna, for eksempel.

Vi ble anbefalt sitronvann, men det har ingen av mine barn latt seg overtale til å drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...