Gjest Bianca26 Skrevet 10. desember 2009 #21 Skrevet 10. desember 2009 Nå har jeg offisielt gitt opp magen, min og trenger hjelp og tips og råd og alt dere har å komme med for dette er uutholdelig i lengden.. Uansett hva jeg spiser og hvor lite jeg spiser så blåser den seg opp, og det er vondt rett og slett. Og veldig lite sjarmerende i grunn også. Jeg har fått syre-nedsettende eller noe slikt fra legen, men det hjelper mot stappmettfølelsen, ikke oppblåstheten.. Nå kommer julesesongen og kjoler og alt tilhørende og det frister ikke veldig å kjøpe ny kjole når jeg føler meg gravid! På toppen av det hele har systemet takket for seg og fordøyelsen er kapput. Jeg har begynt å ta aloe vera juice så håper det hjelper selvom det ikke har kommet noen effekt enda etter noen dager.. Det problemet har jeg også noen ganger. Spesielt om jeg har spist meg skikkelig mett. Da ser jeg jo 4 måneder på vei ut, spesielt serdet sånn ut siden jeg er ganske slank ellers. Da tyter den liksom fram. Har ikke funnet noe som hjelper. Trodde kanskje det var no med fordøyelsen så prøvde biola og sånt dritt men syns ikke d hjelper. men det er ikke allti da. bare av og til for min del. men er ganske irriterende. Spesielt ille under mensen faktisk Er det noen som har tips, råd eller lignende historie? Jeg tar imot alt!!
MarilynM Skrevet 10. desember 2009 #22 Skrevet 10. desember 2009 Så det er i bunn og grunn kosthold altså? Jeg er student i utlandet og bor i vertsfamilie så det er ikke allverdens med valg. Selvom jeg hadde dette problemet hjemme også, men det er bare blitt verre.. Skulle ønske jeg bare kunne ta en pille om dagen og magen sank inn igjen jeg.. Det er nok kostholdet som er problemet ja. Nå vet jeg ikke hvilket land du er i og om du f.eks har mulighet til å lage mat der eller noe, men hvis det er helt umulig, så er det jo mulig å gå for piller sånn midlertidig da. Så da trenger du probiotika (probiotics på engelsk), f.eks denne http://www.helseogkost.no/nettbutikk/magen...ne/bio_dophilus som ihvertfall fås i usa, eller bare gå på apoteket og spør. De har sikkert noe tilsvarende. Oppbevar i kjøleskap og ta en om morgenen og en om kvelden. I tillegg må du få noen i Norge til å sende deg Bitterstern, http://www.helsekostshop.no/site/maler/sta...;artikkelid=139 vet ikke om den selges i utlandet? :klø: Men flaska er ganske liten, så det går an å pakke den godt inn og sende, evt ta med seg etter jul. Så får du heller ta tak i kostholdet når du kommer hjem igjen..
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. desember 2009 #23 Skrevet 10. desember 2009 Hei igjen breathless* Hvilket land er du i, og er maten mye annerledes enn hva du spiser i Norge? Da jeg gikk på folkehøyskole ifjor, var det slik at de elevene som kom fra Tyskland, USA og Venezuela fikk noen piller (vet ikke navnet) fra skolen for å ikke få problemer med magen pga maten. Kom ellers til å tenke på noe. Jeg har selv så og si kuttet ut melkeprobdukter, spiser det bare når jeg virkelig vil ha, skjønt da vet jeg også hva jeg går til. Magen er mye bedre. I tillegg er det sånn at om jeg spiser eggefrokost med to egg, slår magen seg vrang, men et egg, går vanligvis helt fint Og jeg har også brent meg på å spise for mye fiber... det er slettes ikke bra, hvilket som irriterer siden jeg er glad i bakst! Hmmm, når jeg tenker meg om har jeg et altfor ensidig kosthold.... MarilynM: beklager at jeg spør så rimelig dumt, men hva vil du si at matbudsjettet ligger på sånn ca i måneden når du går på lavkarbo? *skal sjekke den linken også*
breathless* Skrevet 11. desember 2009 Forfatter #24 Skrevet 11. desember 2009 (endret) Hei igjen breathless* Hvilket land er du i, og er maten mye annerledes enn hva du spiser i Norge? Da jeg gikk på folkehøyskole ifjor, var det slik at de elevene som kom fra Tyskland, USA og Venezuela fikk noen piller (vet ikke navnet) fra skolen for å ikke få problemer med magen pga maten. Jeg befinner meg i England for tiden, og sliter med å finne produkter her.. Utvalget av slike produkter er enten mye mindre her, eller så er det bare mye vanskligere å finne. Jeg finner hvertfall ikke noe! Skal hjem til jul da, så i verste fall får jeg bare vente til jeg kommer hjem Maten er forsåvidt ikke så annerledes, bortsett fra middagen da det går i MYE karbohydrater og fritert mat, men siste uka har jeg laget min egen middag uten karbohydrater, og mer supper med grønnsaker og lignende.. Resten av kostholdet er ganske så likt som det jeg hadde hjemme, og det er jo ikke problemer som har kommet i det siste så tror nok det er meg, og ikke kostholdet her det er noe galt med. Om noen har noen piller e.l. å annbefale tar jeg gjerne i mot, for kostholdsendringene mine ser ikke ut til å funke så veldig. Kjøpt meg knekkebrød uten gluten nå da, så får se om det hjelper noe Endret 11. desember 2009 av breathless*
LunaTiC83 Skrevet 18. april 2013 #25 Skrevet 18. april 2013 (endret) Hej Brethless, har du fået hjælp til dit problem? Oppustet mave kan sagtens være på grund af mælk eller hvede, fordi vi som mennesker ikke fordøjer det særlig godt, det er faktisk kun egnede som foder til dyr. Anyways, har du fået undersøgt om du måske har for lidt mave syre? symptomerne på for meget og for lidt er ofte meget de samme, men behandlingen er ikke den samme. Det kan give problemer med maven hvis du ikke nedbryder maden godt nok. Produkter du måske kan prøve for FOR LIDT mavesyre: Bitterstern - Mucosa - Molkosan - Mælkebøttesaft - Arabiamin 1 - Oscars the nr. 11 - Urticalcin (det er generelt styrkende) - Rucolla salat er godt fordi det er bittert - L Histidin - Betain Hydrochlorid. Det er godt med et mælkesyrebakterie produkt, jeg bruger lactiplus, det er det mest gennemtestede produkt på markedet og med flest bakterier, og det har hjulpet mig MEGET. Du skriver ikke hvad du ellers har af problemer/symptomer, så det er svært at anbefale mere. Men din beskrivelse af sin mad plan lyder ikke fyldestgørende nok, du mangler mere mad, mere protein. Du spiser meget frugt, det kan sagtens give mave problemer. Måske en dag kunne lyde på: Morgen; Quinoa grød (det er glutenfri og højt proteinindhold), med müsli (nødder, lidt tørrede frugt, banen, æble, kanel). Grøn te, evt. pebermynte te, det er godt mod maven. Lakridsrod te, det er bl.a. godt hvis man har for lavt blodtryk, og smager skønt. brændenælde te, det er godt med naturligt Jern i. Oscars hyggete. Du kan også prøve rød eller hvid te. Sort te er ikke godt. mellemmåltid: 10 stk. smuttede mandler (der skulle være lavet en test som viser at hvis man har for meget fedt på maven skulle det hjælpe til at reducere det, ved ikke om det er sandt :> ) 1-2 knækbröt med smør Frokost: 2-3 Fuldkorns brød/rugbrød (evt. glutenfri) med smør og kød pålæg og fx. purløg, bredbladet persille, forårsløg eller andre bitre urter på. 1-3 stænger Selleri eller gulerødder, håndfuld radiser el. mellemåltid: 1-2 stykker frugt. Håndfuld nødder. (det er godt at spise fx. nødder til frugt så blodsukkeret ikke stiger for meget) eller smoothie med rismælk/laktosefri mælk og frisk frugt. Aftensmad: Fisk, evt. torsk, laks (sunde fedtsyrer) - wok strimler med Kyllinge eller oksekød. Grøntsager, evt. dampede brocolli, blomkål, gulerødder, rosenkål, friske bønner etc. Brune ris (ikke hvide!) - Bulgur - Quinoa - Fuldkornspasta - kartofler (der er mange som faktisk ikke tåler kartofler, bl.a mig) Nogle siger at det ikke er godt at spise Kulhydrater og protein i ét måltid, men det må man jo selv prøve med. Husk at drikke 2-3 ltr. vand om dagen, ikke iskold, det har maven ikke godt af, så kramper den. Husk at det er vigtigt at motionere, kredsløbs og styrketræning, yoga, tai-Chi el. Hvis du er anspændt er vejrtræknings øvelser godt. det er godt med en multivitamin, evt. fra Biorto, solary, Biozym el. og det er godt hvis du får taget en blodprøve hos lægen for at undersøge om du mangler nogle vitaminer eller mineraler. Kaffe, sort te, alkohol, sodavand, cigaretter bør du kvitte hvis du forbruger det. Håber du (eller andre) kan bruge mine råd til noget. Skriv gerne igen hvis du har spørgsmål.. MVH Silja Pedersen DK Endret 18. april 2013 av LunaTiC83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå