breathless* Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Nå har jeg offisielt gitt opp magen, min og trenger hjelp og tips og råd og alt dere har å komme med for dette er uutholdelig i lengden.. Uansett hva jeg spiser og hvor lite jeg spiser så blåser den seg opp, og det er vondt rett og slett. Og veldig lite sjarmerende i grunn også. Jeg har fått syre-nedsettende eller noe slikt fra legen, men det hjelper mot stappmettfølelsen, ikke oppblåstheten.. Nå kommer julesesongen og kjoler og alt tilhørende og det frister ikke veldig å kjøpe ny kjole når jeg føler meg gravid! På toppen av det hele har systemet takket for seg og fordøyelsen er kapput. Jeg har begynt å ta aloe vera juice så håper det hjelper selvom det ikke har kommet noen effekt enda etter noen dager.. Er det noen som har tips, råd eller lignende historie? Jeg tar imot alt!!
LadyStarlight Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Hmm, har du kanskje irritabel tarm? Tror nok det er kostholdet som må endres, det er jo endel matvarer man må være forsiktig med i forhold til oppblåsthet. Spiser du fiberrikt? Endel som begynner å spise endel fiber (og drikker nok selvsagt)kan føle seg oppblåste pga at kroppen ikke har vent seg til fiberrik mat.
Kosteskaft Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Hos meg forsvant "gravide magen" da jeg la om til lav-karbo kosthold. Tåler vel ganske enkelt ikke så mye rene karbohydrater som de offisielle erneringsrådene er. Erstatter brød, ris, pasta med grønnsaker. Mer proteiner i form av ost, egg, kjøtt, fisk. Normal mengde fett. www.lavkarbo.no
breathless* Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2009 Hmm, har du kanskje irritabel tarm? Tror nok det er kostholdet som må endres, det er jo endel matvarer man må være forsiktig med i forhold til oppblåsthet. Spiser du fiberrikt? Endel som begynner å spise endel fiber (og drikker nok selvsagt)kan føle seg oppblåste pga at kroppen ikke har vent seg til fiberrik mat. Jeg spiser fiberrikt, men det er ikke noe som har skjedd plutselig. En typisk dag hos meg ser slik ut: Frokost: musli med tørket frukt/bær og nøtter med melk og en kopp kaffe Mellom: En frukt Lunsj: To knekkebrød med skinke og masse agurk Mellom: Frukt Middag: Varierer, men lite karbohydrater da jeg heller spiser mye salat og grønnsaker Kveld: Frukt, te, evt knekkebrød med tomat og agurk Drikker også masse vann gjennom hele dagen. Hva er det som kan endres i så fall?
breathless* Skrevet 8. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2009 Hos meg forsvant "gravide magen" da jeg la om til lav-karbo kosthold. Tåler vel ganske enkelt ikke så mye rene karbohydrater som de offisielle erneringsrådene er. Erstatter brød, ris, pasta med grønnsaker. Mer proteiner i form av ost, egg, kjøtt, fisk. Normal mengde fett. www.lavkarbo.no Som du ser på svaret over og matplanen spiser jeg ikke brød og ikke mye pasta, poteter eller ris, og jeg spiser en god del frukt og grønt. Er det noe annet jeg kan endre til hjelp?
LadyStarlight Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Nei, du spiste jo ikke all verdens, men det så bra ut Kan kanskje være lurt å prøve Bioform/biola (for å rette opp tarmfloraen), og kanskje blande inn litt vi-siblin? Eller du kan prøve en liten periode uten melk og hvete for å sjekke om det hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #7 Skrevet 8. desember 2009 Prøv å kutt ut frukt melken og kaffe'n og se hvordan du reagerer da. Om du har problemer med candida, så finnest det en del sukker i frukt og kaffe som vil gjøre at candida i magen vokser og lager luft. Skift gjerne til glutenfri knekkebrød og se hvordan du reagerer da.. Stivelse (sukker) og gjær nærer candida, så prøv å utelat desse mattypene
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #8 Skrevet 8. desember 2009 sukker i frukt og melk skulle det altså være, ikke kaffe. =P
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 8. desember 2009 #9 Skrevet 8. desember 2009 Heisann Jeg har også problem med magen, og én ting jeg har funnet ut at magen min reagerer på (blir oppblåst altså) er om jeg drikker rent vann. Drakk ca 3 dl rent vann, og der var gravidemagen på plass, liksom... skulle ikke mer til. Bare nevner det siden du skriver du drikker vann gjennom dagen.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #10 Skrevet 8. desember 2009 Heisann Jeg har også problem med magen, og én ting jeg har funnet ut at magen min reagerer på (blir oppblåst altså) er om jeg drikker rent vann. Drakk ca 3 dl rent vann, og der var gravidemagen på plass, liksom... skulle ikke mer til. Bare nevner det siden du skriver du drikker vann gjennom dagen. Hva drikker du i stede? Væske må man jo ha i seg.. Jeg drikker forresten mellom 1-3 liter for dagen alt ettersom, men jeg har ikke merket noe på magen. Kan Imogas være en mulighet? Biola, activia, kanskje?
breathless* Skrevet 9. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. desember 2009 Heisann Jeg har også problem med magen, og én ting jeg har funnet ut at magen min reagerer på (blir oppblåst altså) er om jeg drikker rent vann. Drakk ca 3 dl rent vann, og der var gravidemagen på plass, liksom... skulle ikke mer til. Bare nevner det siden du skriver du drikker vann gjennom dagen. Ja, hva drikker du da? Jeg er avhengig av vannet mitt for å komme meg gjennom dagen! TAKK FOR RÅD!
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 Hei igjen! Jeg vet dette er kjempeironisk, men hvis jeg blander vannet med saft (sterk blanding, aner ikke hvorfor, svak blanding gir samme resultat som bare rent vann), eller drikker pepsi max (som også er kjempeironisk, med kullsyrer, søtningsstoff og vanninnhold osv) blir jeg ikke oppblåst..... Jeg drikker også mellom 2 og 3 liter om dagen. Hehe, jeg virker jo kjempeusunn jo......... Sterk saft og pepsi max, liksom.... men jeg haaaater gravidemagen!!!!!! Imogas har jeg ikke prøvd, men biola og activia fungerer ikke på meg i det hele tatt.... funker det for noen av dere andre?
LadyStarlight Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Biola blant annet skal jo rette opp tarmfloraen slik at de snille bakteriene trives Ellers så kan jo kanskje Idoform være noe. Man må nok bruke det litt over tid, og ikke bare over f.eks 1 dag
Sekretæren Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 Selolje!! http://www.nifes.no/index.php?page_id=230&...8&lang_id=1 Det står lindrende, og det stemmer med mine erfaringer også, det leger det ikke helt. Kosthold betyr nesten alt, det er bare så inni helvetes vanskelig å finne ut av. Så kommer det psykiske aspektet, magen min er mer trøblete når jeg er stressa, det har jeg delvis løst ved hjelp av trening. Selolje var det som gjorde det enda litt bedre
MarilynM Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Jeg ble kvitt min gravidmage ved å legge om kostholdet (se denne siden: http://www.kernesundfamilie.com eller boka "kjernesunn familie" av Ninka Bernadette Mauritson). Jeg spiser ren mat, ikke gluten, melk, sukker, kunstig søtning eller hurtigmat. Det går i fisk, kjøtt, fjærkre, grønnsaker, kokosfett, frukt, nøtter og litt naturlig glutenfritt (amaranth, quinoa, brun ris, glutenfri havre og hirse). Dette er lavkarbo på sitt beste, og i tillegg til gravidmagen jeg er kvitt eksem, søvnproblemer, hyperaktivitet, trøtthet, allergier og noen kg. Hvis jeg skal være et sted der jeg ikke får spist det jeg skal (på ferie eller besøk f.eks), forebygger jeg ved å ta probiotika (gode tarmbakterier) hver dag, og ved akutt oppblåsthet (på f.eks ferie) tar jeg et vidunderlig produkt som heter Bitterstern. 30 dråper i litt vann hver time til det går over (tar kanskje 3-4 timer). Dette smaker bedre og bedre for hver gang jeg kjenner effekten.. Hvis du ikke tåler disse tingene og spiser så masse korn og melk, er det ikke det minste rart du er oppblåst!
Gjest redstar Skrevet 10. desember 2009 #16 Skrevet 10. desember 2009 Breathless: Kjenner meg igjen her ja! Vet godt hvor pinlig/plagsomt dette kan være og jeg har lenge slitt med det selv(jeg har også hatt store problemer med mye rumling/lyder fra magen, så mye at det plager meg så mye at jeg ikke fikk sove selv?!) Men så la jeg om kostholdet mitt, begynte å spise Aktivta (ja, det virker for meg!!) Jeg merket mye forskjell etter kun 2 dager(mens andre må vente 2uker).. Har du prøvd aktivia? Anbefaler at du prøver denne yogurten... Jeg merker at med en gang jeg ikke spiser den på 2-3 dager så begynner magen å lage trøbbel igjen... Så aktivia og sunt kosthold fungere veldig bra for meg. Jeg har også blitt mer forsiktig med hva jeg bruker som kostillskudd, har testet litt forkjellig og funnet ut at jeg ikke kan ta Møllers Tran(kapsler) feks. Men det jeg tar nå er: B - Vitamin Komplex fra best-body-nutrition.com samt andre produkter her i fra da det kun er stor dose med vitaminer og uten noen av de stoffene som feks finnes i Naturlige Omega 3 kapslene osv... Jeg kuttet dem ut og merket STOR forkjell! Oi, ble mye frem&tilbake her da men ivertfall: Du bør se hva du "putter i munnen", både når det gjelder mat/drikke og kostillskudd. Prøv gjerne aktivia også! Håper noe av dette kunne være til hjelp, ønsker deg masse lykke til:)
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. desember 2009 #17 Skrevet 10. desember 2009 Jeg ble kvitt min gravidmage ved å legge om kostholdet (se denne siden: http://www.kernesundfamilie.com eller boka "kjernesunn familie" av Ninka Bernadette Mauritson). Jeg spiser ren mat, ikke gluten, melk, sukker, kunstig søtning eller hurtigmat. Det går i fisk, kjøtt, fjærkre, grønnsaker, kokosfett, frukt, nøtter og litt naturlig glutenfritt (amaranth, quinoa, brun ris, glutenfri havre og hirse). Dette er lavkarbo på sitt beste, og i tillegg til gravidmagen jeg er kvitt eksem, søvnproblemer, hyperaktivitet, trøtthet, allergier og noen kg. Hvis jeg skal være et sted der jeg ikke får spist det jeg skal (på ferie eller besøk f.eks), forebygger jeg ved å ta probiotika (gode tarmbakterier) hver dag, og ved akutt oppblåsthet (på f.eks ferie) tar jeg et vidunderlig produkt som heter Bitterstern. 30 dråper i litt vann hver time til det går over (tar kanskje 3-4 timer). Dette smaker bedre og bedre for hver gang jeg kjenner effekten.. Hvis du ikke tåler disse tingene og spiser så masse korn og melk, er det ikke det minste rart du er oppblåst! Hei MarilynM! Den linken du sendte fungerte ikke, men jeg bare lurer på om det er en dyr diett å følge? Er det generell lavkarbodiett?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #18 Skrevet 10. desember 2009 Jeg synes det ser ut som du spiser for mye fiber i forhold til andre ting (det er jo fiber i frukt, grønnsaker, knekkebrød, salat, musli osv). Du kunne kanskje prøvd å spise mer protein, fra egg, fisk eller kjøtt og kuttet ned på fibermengden. Både for mye og for lite fiber kan lage problemer Også ville jeg prøvd å droppe melk en periode, erstatt det i det minste med syrnet melk, eller med ris-, soya- eller havremelk, og sett om det utgjorde noen forskjell.
MarilynM Skrevet 10. desember 2009 #19 Skrevet 10. desember 2009 Hei MarilynM! Den linken du sendte fungerte ikke, men jeg bare lurer på om det er en dyr diett å følge? Er det generell lavkarbodiett? Eh ja.. Skal være http://www.kernesundfamilie.dk Den er ikke spesielt billg, men det kommer selvsagt litt an på hva man gjør det til. Sesongens grønnsaker (jeg spiser ikke økologisk bestandig f.eks, det er for dyrt), kjøtt og fisk i store kvanta på tilbud. Generelt er det viktig med planlegging av innkjøp, og gjerne lage 8 porsjoner av alt og deretter fryse ned, slik at det bare kan tas opp ved behov.
breathless* Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #20 Skrevet 10. desember 2009 Så det er i bunn og grunn kosthold altså? Jeg er student i utlandet og bor i vertsfamilie så det er ikke allverdens med valg. Selvom jeg hadde dette problemet hjemme også, men det er bare blitt verre.. Skulle ønske jeg bare kunne ta en pille om dagen og magen sank inn igjen jeg..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå