Troyamin Skrevet 8. desember 2009 #1 Skrevet 8. desember 2009 Har et hus hvor eldste delen er fra 1640. Resten er bygget ca beg av 1800. Burde jeg ta kontakt med riksantikvaren for når jeg skal pusse opp? Har hørt jeg kan få støtte til restaurering. Eller burde jeg styre unna?
Gjest SmallTalk Skrevet 8. desember 2009 #2 Skrevet 8. desember 2009 Jeg personlig hadde styrt unna. Du kan bli pålagt en del restriksjoner i forbindelse med oppussinga, og i værste fall får du ikke gjennomslag for planene dine.
Pingting Skrevet 8. desember 2009 #3 Skrevet 8. desember 2009 Du plikter faktisk å ta kontakt med Riksantikvaren, siden stående byggverk fra før 1659 er fredet. Mulig det er egne bestemmelser siden det kun er deler av huset, det vet vel i tilfelle de mer om. Vet du om bygget ditt er fredet? Om du styrer unna risikerer du i verste fall å få en bot. Når det gjelder veiledning ang. skjøtsel og oppussing/restaurering kan du ikke bare få det, du har krav på det. Det er også god mulighet for å få midler til å dekke dette arbeidet. Ikke alle får, men mange, og støtten har økt de siste årene. Som en generell regel kan man bedrive "vanlig vedlikehold" uten å melde fra, mens man bør søke om å gjøre endringer i bygningen. Jeg ville anta (men dette er ren, personlig gjetning altså!) at det er lettere for deg som har et "blandingshus" å få lov til å gjøre litt større endringer, enn om hele huset hadde vært så gammelt. Om du klarer å begrunne det med at det er "nødvendige" endringer, så vil sjansen for gjennomslag være mye større, så her er det bare å være kreativ! Mer informasjon om alt dette finner du . Mer om ulike tilskuddsordninger . er det litt annen informasjon. Miljøstatus Norge har også litt . Riksantikvaren er veldig klar over at gamle bygninger kun har kulturhistorisk verdi så lenge de er verdifulle for noen, og for å være det må de brukes og bos i. Å innføre moderniseringer av ulike slag, også moderne (f.eks. av elektrisitet, på våtrom, funksjonelle løsninger m.m.) gis det ofte tillatelse til, men det kan settes regler for at det skal gjøres på en gjennomtenkt måte, at det kan fjernes igjen uten å ødelegge den opprinnelige bygningen, eller at det integreres på et fornuftig vis. Mange opplever regelverket rundt gamle bygninger som urimelig og strengt, og det er delvis forståelig synes jeg. Veldig mange synes det er viktig å ta vare på gammel kultur, og noe av poenget med å ha regler og litt kontroll på dette er å unngå at skiftende eiere, moter og trender ødelegger noe som mange er interessert i å beholde. Det gjelder både hele stiluttrykk og andre ting som tidlig håndverk og håndverksmetoder. Vi har ikke mange hus fra 1640 igjen, og når disse er borte kommer de aldri tilbake. Det er jo viktig at også barna våre og deres barn får oppleve hvordan de levde og bodde før i tiden. Også må jeg få snike inn at jeg er KJEMPEmisunnelig på deg som har et så gammelt hus!
Troyamin Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2009 Du plikter faktisk å ta kontakt med Riksantikvaren, siden stående byggverk fra før 1659 er fredet. Mulig det er egne bestemmelser siden det kun er deler av huset, det vet vel i tilfelle de mer om. Vet du om bygget ditt er fredet? Om du styrer unna risikerer du i verste fall å få en bot. Huset var en av de tre største (og første) gårdene i området. Og bare det at den er nedskrevet første gang 1640 sier litt. Men jeg er likevel redd for å kontakte riksantikvaren. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til å restaurere eller pusse opp. Og mange sier at en kun får dekket en liten del. Likevel blir en pålagt å gjøre bygningen tidsmessig riktig, eller noe sånt... Bygget er ikke fredet. Heldigvis, egentlig. Jeg ønsker jo å få den eldste delen fram på best mulig måte- etterhvert! Er synd at de nydelige, håndlaftede veggene er gjemt bak panel.
Pingting Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 Huset var en av de tre største (og første) gårdene i området. Og bare det at den er nedskrevet første gang 1640 sier litt. Men jeg er likevel redd for å kontakte riksantikvaren. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til å restaurere eller pusse opp. Og mange sier at en kun får dekket en liten del. Likevel blir en pålagt å gjøre bygningen tidsmessig riktig, eller noe sånt... Bygget er ikke fredet. Heldigvis, egentlig. Jeg ønsker jo å få den eldste delen fram på best mulig måte- etterhvert! Er synd at de nydelige, håndlaftede veggene er gjemt bak panel. Så lenge huset ikke er fredet kan ikke Riksantikvaren pålegge deg noe som helst, faktisk. De har ikke så mye å gjøre med ikke-fredede bygninger. Jeg sjekket nå, og økonomisk støtte derfra gjelder kun fredede bygninger. Men det finnes andre steder du kan søke. Norsk Kulturminnefond ser f.eks. ut til å passe bra. Der må du riktignok betale 30% av totalsummen selv. De ulike fylkeskommunene har også støtteordninger, så du kan maile din fylkeskommune og spørre. Mulig det finnes noen andre støtteordninger også, jeg er usikker. Det at du fokuserer på å skulle synliggjøre den eldste delen av huset burde være et godt "selgsargument" tror jeg.
Troyamin Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2009 Takk for hjelpen! Ønsker å få til et "gammeldags" kjøkken med steinovn/grue. Og få fram lafteveggene. Rommet over kjøkkenet er blitt beholdt så originalt som mulig. Men måtte dekke gulvet slik at det ikke ble ytterligere slitasje. Skal sjekke ut linkene dine etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå