Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan definerer dere en 'visjon'? Spes. i jobbesammenheng - en bedrifts visjon, som alle kan stille seg bak....Hva ville dere lagt vekt på?Trenger innspill her, skal bruke d på et møte imorgen og står litt fast!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig med sånne vage begreper, gitt!

Jeg vil vel si at en visjon er et mentalt bilde av en ønsket framtidig tilstand - altså at man ser for seg en idealsituasjon, en ønskesituasjon, for hva man ønsker å oppnå/være/gjøre (stryk det som ikke passer).

Skrevet

Enig med Ingeborg!

Et bilde av hvilke mål man har, hvor man ønsker å være, hvem man ønsker å være...

Lykke til!

Skrevet

En visjon- jeg definerer det som et sterkt ønske man har som innebærer alle aspekter av et firma.

En visjon er jo et ganske altomfattende begrep, og ikke så detaljert som et mål, der man ofte har detaljerte planer for hvordan det skal bli sånn som man ønsker.

Visjon> forandring til det bedre, gjerne over tid. Man sier jo at en mann med visjoner er en som vil forandre ting radikalt.

kan også være > "sånn ser jeg for meg dette firmaet om x antall år...."

Jeg ville lagt vekt på å utnytte alles kompetanse og skape trivsel for å oppnå tilstanden man har visjoner om.

Gjest dr. ian
Skrevet

En visjon er en kortfattet - gjerne én linje - beskrivelse av hvor firmaet bør være innen overskuelig fremtid.

Her er et eksempel:

Firmanavn skal være den foretrukne leverandør til virksomheter innen kjemisk- og biokjemisk analyse gjennom å tilby produkter, løsninger og tjenester som er tilpasset kundens behov og som holder høy kvalitet.

Et eksempel til:

Firmanavn skal være Nordens ledende selskap innen datasikkerhet.

Kort og fyndig :ler:

Visjonen går gjerne hånd i hånd med forretningsidéen, som er noe lengre og beskriver _litt_ av veien til målsettingen i visjonen. Ca. et avsnitt pluss minus bør være lengden på denne.

dorian

Skrevet

Takk for hjelpen, dere....D løsnet m disse stikkordene her! Laget et innspill til møtet som jeg fikk kjempegod respons på hos lederen min! :P

skrøt hun hemningsløst :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Advarsel: Kynisk innlegg følger.

En bedrifts "visjoner" kommer fra det amerikanske "vision statement". Det skal si noe flott men ullent om at firmaet skal sveve inn i en fantastisk fremtid. Ligner litt på "mission statement", der man sier noe flott men ullent om hva bedriften driver på med.

Slike begreper/fenomener ble nødvendige når Noen bestemte at det å være "en god leder" er en universell egenskap, og at det dermed er uvesentlig HVA vedkommende skal lede.

Resultatet er selvsagt ledere som ikke vet noe som helst om hva arbeiderne i bedriften faktisk driver på med, men da kommer man i en liten klemme. Hva skal da ledelsen si om sin egen bedrift?

Løsning: Egne "i et nøtteskall"-setninger som på en løs og uforpliktende måte får bedriften til å høres visjonær og/eller produktiv ut. Lederne kan bruke slike uttrykk i situasjoner der de ellers ville blamert seg med sin åpenbare mangel på kunnskap om egen organisasjon.

Merk: Det er viktig at man inne i nøtteskallet putter hovedsaklig luft (gjerne varm, ref. "hot air"), ettersom de som skal høre på setningene ofte befinner seg i lederskiktet, de også, og dermed vet fint lite om det meste.

Se forøvrig [url=http://www.dilbert.com/comics/dilbert/games/career/bin/ms.cgi]her.

Kynisk innlegg avsluttet, faren over. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...