Gå til innhold

Kan huseiger bare øke leien på grunnlag av dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier en 70kvm. leilighet m/ carport på 4. året nå. Jeg flyttet inn for 3 år siden, og i begynnelsen i år fikk vi en unge inn i leiligheten også. Dette er en av grunnene til at huseiger vil øke leien. Han hevder at leiligheten bare er ment for 1. Det synes jeg er rart.. og hvorfor har han ikke sagt det før?

Den andre grunnen han hadde er at han freser bort snøen på vår felles parkeringsplass.

Ellers sier han etter 4 år at de mener at leilighetens pris m/carport + renovasjonsavgift, vannavgift er med på å øke prisen.

Han har faktisk ringt rundt til folk som har annonser med leilighet til leie i avisen, for å spør hva dem tar, og dette tror jeg har en stor del med hvorfor han øker, han mener rett og slett dem har tatt for lite.

Vi skrev faktisk aldri kontrakt om noe som helst.. og han har sagt til oss før at han har alltid lagt leien litt lavere enn andre, så folk vil bo her lengre.

Spørsmålet er: kan han bare plutselig finne på å øke leien på disse grunnlagene? Han sier dem øker fra mars neste 2010.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke han høres urimelig ut, det der er helt vanlige vurderinger alt sammen, og etter fire år må en nesten regne med at leien øker. Når man ikke har skrevet kontrakt er det vel en eller annen standardkontrakt som gjelder, og lovverket er slik at leien kan økes i forhold til konsumprisindeksen så og så ofte. Dessuten når det skjer endringer i antall leieboere osv så kan han nok bruke det som argument for å legge på litt ja. Men jeg tror ikke han har lov til å legge på i vilden sky.

Skrevet

Mente at dette ikke var lov jeg da...han kan øke en viss % etter x antall måneder/år, men ikke bare plutselig legge på, jeg vet ikke hvor mye det er snakk om, sånn uten videre.

Han kan derimot legge på så mye han vil når han utlyser leiligheten på nytt.

Skrevet

Jeg vet ikke hva han kan og ikke, men sørg for å få skrevet en kontrakt...

Skrevet

Ut fra det du skriver om at dere har bodd der i 4 år med samme leie, så har huseier lov til å øke leien til gjengs leie. Dvs, det som tas for andre, liknende leiligheter.

Du har krav på skriftlig varsel om det minst 6 mnd før endringen skjer.

Skrevet

Han har forresten ikke lov til å øke prisen på grunnlag av samboer og barn.

Skrevet

Dere skal jo egentlig ha skriftlig kontrakt da, men når dere ikke har det, er det husleielovens standardregler som gjelder.

Huseier kan øke leien til markedspris/gjengs leie etter tre år, med seks måneders varsel. Utenom det så kan den økes med konsumprisindeksen hver år, med noe kortere varsel (en måned?).

Skrevet

Han kan ikke hevde at en 3-roms leilighet er ment for 1?

Skrevet

Han har da all grunn til å heve leien, han bruker bare litt dårlige argument. Det er da helt vanlig å heve husleien en gang i året for å kompensere for inflasjon og lønnsøkning. Hvis ikke hadde jo leiligheten blitt billigere og billigere...

Gjest Spinell
Skrevet

Ifølge Husleieloven kan huseier indeksregulere husleien en gang per år. Denne økningen skal ikke være mer enn økningen i konsumprisindeksen. Du skal ha skriftlig varsel minst en måned i forkant av prisendringen.

Når du har bodd i boligen i minst to og et halvt år har huseier i tillegg lov til å endre husleien til "gjengs leie" (bl.a. fordi utleieprisene kan ha endret seg mer enn konsumprisindeksen). Som nevnt i et tidligere innlegg er det seks måneders varsel på denne endringen. For å finne gjengs leie er det riktig av huseier å undersøke med andre utleiere hva de tar.

Utfra det du beskriver har huseier rett til å øke leieprisen hos deg, selvom argumentene han bruker er litt på siden. Han må imidlertid varsle skriftlig og med riktig tidsfrist.

Skrevet

Har studert husleieloven. Eneste han kan heve leien for er konsumprisen, og gjengs leie (han sammenligner denne med andre lignende leiligheter). Han kan ikke kreve mer pga. familie flytter inn, eller pga. snømåking o.l.

Han må derimot belage seg på å vente 6 mnd før gjengs leie trer i kraft. Snakka med dem i dag. Fikk huda full av kjeft og tilsnakk. Det var veldig ubehagelig, for jeg sa jo at husleieloven er jo til for både leietaker og huseiger. Nå vil dem ha oss ut fordi nå er det utrivelig, vi er for vanskelige. Så vidt jeg har lest om utkastelse, så har dem ingen lovlig grunn for å kaste oss ut.

Skrevet

Hvor mye han kan øke leien er justert. Imidlertid stiller dere litt svakt uten kontrakt.

Det han kan regulere er hvor mange som bor i leiligheten. Det er utleiers valg om det er utleie til en person eller flere, om det er lov med dyr eller ikke, osv. Så egentlig har han vært ganske fleksibel når du har fått bo der så lenge uten å kreve ekstra husleie.

Skrevet
Hvor mye han kan øke leien er justert. Imidlertid stiller dere litt svakt uten kontrakt.

Det han kan regulere er hvor mange som bor i leiligheten. Det er utleiers valg om det er utleie til en person eller flere, om det er lov med dyr eller ikke, osv. Så egentlig har han vært ganske fleksibel når du har fått bo der så lenge uten å kreve ekstra husleie.

Nei, huseier kan faktisk ikke nekte noen å la kjæreste eller familiemedlem å flytte inn. Ikke kan han heve leien på det grunnlaget heller ;) Men han kan selvfølgelig heve til gjengs leie

Skrevet (endret)

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Og det skal litt til for å si opp leieavtalen og

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Endret av Shade
Skrevet

Hva er vitsen med å svare i slike tråder når du åpenbart ikke har peiling?

Skrevet
Så vidt jeg har lest om utkastelse, så har dem ingen lovlig grunn for å kaste oss ut.

Jøss, dette høres jo ut som en skikkelig sjarmør...

Det stemmer ihvertfall at han ikke har lov til å kaste dere ut helt uten grunn. Det er ihvertfall slik jeg forstår det ut fra husleieloven §9-5:

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a)husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b)riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c)leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d)det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Skrevet
Har studert husleieloven. Eneste han kan heve leien for er konsumprisen, og gjengs leie (han sammenligner denne med andre lignende leiligheter). Han kan ikke kreve mer pga. familie flytter inn, eller pga. snømåking o.l.

Han må derimot belage seg på å vente 6 mnd før gjengs leie trer i kraft. Snakka med dem i dag. Fikk huda full av kjeft og tilsnakk. Det var veldig ubehagelig, for jeg sa jo at husleieloven er jo til for både leietaker og huseiger. Nå vil dem ha oss ut fordi nå er det utrivelig, vi er for vanskelige. Så vidt jeg har lest om utkastelse, så har dem ingen lovlig grunn for å kaste oss ut.

Veldig usaklig av dem, det er jo såvidt jeg skjønner riktig som du sier, og man bør forholde seg til husleieloven for begge parters del. Dette er definitivt ikke utkastelsesgrunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...