Gå til innhold

Tvungen veldedighet på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Katta Klore
Skrevet

Jeg leste nettopp en avisartikkel om en barneskoleklasse som hadde funnet på en litt annerledes adventskalender.

Den fungerte sånn at hver dag ble to og to barn trukket ut til å hjelpe foreldrene sine med noe hjemme, så skulle de få betalt for jobben, ta med pengene til skolen og legge dem i Frelsesarmeens julegryte på skolen.

Det sto ikke noe om hvilket beløp man skulle gi; det så ut til å være opp til foreldrene å bestemme.

Hva synes dere om dette?

Jeg personlig er litt skeptisk til denne typen kalender. Det kan fort utvikle seg til en konkurranse hvor elevene med fattige foreldre blir den tapende part. De som fikk 150 kroner for å tømme oppvaskmaskinen skryter av hvor gavmilde foreldre de har, mens elevene som måtte mase seg til 10 kroner for den samme jobben gjemmer seg i en krok. For å sette det litt på spissen.

En annen ting er at jeg foretrekker å selv bestemme hvem jeg gir mine penger til. Frelsesarmeen hevder nok at de som står og samler inn penger i julegryta står der gratis og ikke får lønn for det, men da jeg gikk på Frelsesarmeens folkehøgskole ga de 3 av elevene betalt for å stå der som grytevakter. Det var ikke mange timene de skulle stå der heller, så jeg antar at mesteparten av pengene de fikk samlet inn gikk rett i lomma på jentene.

Jeg husker ikke hvor mye de fikk betalt, men jeg må si at mye av det jeg så på den skolen fikk meg til å bli skeptisk til frelsesarmeen.

Det er dessuten et viktig prinsipp for meg at man skal selv bestemme hvilke organisasjoner man skal støtte. At skolen forteller foreldrene at "nå er det din tur til å gi penger til frelsesarmeen" synes jeg faktisk er litt frekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at de burde sagt hvilken sum det er snakk om slik at man unngår dette med rike kontra fattige foreldre. Forøvrig har jeg ikke noe kommentar til opplegget.

Skrevet
Synes at de burde sagt hvilken sum det er snakk om slik at man unngår dette med rike kontra fattige foreldre. Forøvrig har jeg ikke noe kommentar til opplegget.

Sgnerer denne.

Er det virkelig slik at grytevaktene får betalt for jobben? Det visste jeg ikke, jeg har vært grytevakt her jeg bor, jeg tok ikke betalt, og ble ikke tilbudt. Kanskje fordi jeg meldte meg frivillig da venninnen min som skulle egentlig ble syk..... Syns det er dårlig gjort om folk som skal vokte gryta tar fra den, meninga er jo pengene skal gå til veldedighet :(

Skrevet
Sgnerer denne.

Er det virkelig slik at grytevaktene får betalt for jobben? Det visste jeg ikke, jeg har vært grytevakt her jeg bor, jeg tok ikke betalt, og ble ikke tilbudt. Kanskje fordi jeg meldte meg frivillig da venninnen min som skulle egentlig ble syk..... Syns det er dårlig gjort om folk som skal vokte gryta tar fra den, meninga er jo pengene skal gå til veldedighet :(

Om de alltid får betalt for det eller om de kun gjorde det den ene gangen vet jeg ikke.

De var, i likhet med meg, elever på folkehøgskolen i Moss. Jeg vet i hvert fall at den ene av dem var med i frelsesarmeen, men jeg vet ikke om de to andre var det. Det var i hvert fall en venninnegjeng, og de fikk betalt for å stå der.

De fikk ikke betalt i kontanter for å passe gryta, men de fikk en ordning hvor skolen betalte en skoletur for dem som alle vi andre måtte betale selv. Jeg husker ikke hvor mange penger billettene kostet, men skoletur x 3 husker jeg at jeg reagerte på måtte bli et betydelig beløp. Så om de blir spurt om de får lønn for å stå der, svarer de selvfølgelig nei, og det gjør de jo heller ikke. Men de får jo likevel indirekte betalt for det når Frelsesarmeen betaler billettene deres, men det trenger de jo ikke si til noen... :filer:

Skrevet
Om de alltid får betalt for det eller om de kun gjorde det den ene gangen vet jeg ikke.

De var, i likhet med meg, elever på folkehøgskolen i Moss. Jeg vet i hvert fall at den ene av dem var med i frelsesarmeen, men jeg vet ikke om de to andre var det. Det var i hvert fall en venninnegjeng, og de fikk betalt for å stå der.

De fikk ikke betalt i kontanter for å passe gryta, men de fikk en ordning hvor skolen betalte en skoletur for dem som alle vi andre måtte betale selv. Jeg husker ikke hvor mange penger billettene kostet, men skoletur x 3 husker jeg at jeg reagerte på måtte bli et betydelig beløp. Så om de blir spurt om de får lønn for å stå der, svarer de selvfølgelig nei, og det gjør de jo heller ikke. Men de får jo likevel indirekte betalt for det når Frelsesarmeen betaler billettene deres, men det trenger de jo ikke si til noen... :filer:

Sant nok..

Skrevet

Dette er ikke greit i det hele tatt. For det første fordi det blir leit og dumt for dem fra mindre bemidlede hjem. For det andre fordi det er helt feil å skulle tvinge foreldrene til å donere penger til en veldedig organisasjon som står for ting som gjerne strider fullstendig mot deres verdisyn. Om Ole har lesbiske foreldre vil de gjerne vegre seg mot å gi til en organisasjon som diskriminerer homofile. Og jeg, som ateist, ville nektet blankt å gi noe som helst til Frelsesarmeen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg leste nettopp en avisartikkel om en barneskoleklasse som hadde funnet på en litt annerledes adventskalender.

Den fungerte sånn at hver dag ble to og to barn trukket ut til å hjelpe foreldrene sine med noe hjemme, så skulle de få betalt for jobben, ta med pengene til skolen og legge dem i Frelsesarmeens julegryte på skolen.

Det sto ikke noe om hvilket beløp man skulle gi; det så ut til å være opp til foreldrene å bestemme.

Hva synes dere om dette?

Jeg personlig er litt skeptisk til denne typen kalender. Det kan fort utvikle seg til en konkurranse hvor elevene med fattige foreldre blir den tapende part. De som fikk 150 kroner for å tømme oppvaskmaskinen skryter av hvor gavmilde foreldre de har, mens elevene som måtte mase seg til 10 kroner for den samme jobben gjemmer seg i en krok. For å sette det litt på spissen.

En annen ting er at jeg foretrekker å selv bestemme hvem jeg gir mine penger til. Frelsesarmeen hevder nok at de som står og samler inn penger i julegryta står der gratis og ikke får lønn for det, men da jeg gikk på Frelsesarmeens folkehøgskole ga de 3 av elevene betalt for å stå der som grytevakter. Det var ikke mange timene de skulle stå der heller, så jeg antar at mesteparten av pengene de fikk samlet inn gikk rett i lomma på jentene.

Jeg husker ikke hvor mye de fikk betalt, men jeg må si at mye av det jeg så på den skolen fikk meg til å bli skeptisk til frelsesarmeen.

Det er dessuten et viktig prinsipp for meg at man skal selv bestemme hvilke organisasjoner man skal støtte. At skolen forteller foreldrene at "nå er det din tur til å gi penger til frelsesarmeen" synes jeg faktisk er litt frekt.

Hva synes dere om dette?

Sånne typer innsamlinger i skolesammenheng er helt bak mål. Lærere som finner på sånt burde fått eksamenspapirene sine revet i stykker og funnet seg jobb annet sted.

Skrevet
Dette er ikke greit i det hele tatt. For det første fordi det blir leit og dumt for dem fra mindre bemidlede hjem. For det andre fordi det er helt feil å skulle tvinge foreldrene til å donere penger til en veldedig organisasjon som står for ting som gjerne strider fullstendig mot deres verdisyn. Om Ole har lesbiske foreldre vil de gjerne vegre seg mot å gi til en organisasjon som diskriminerer homofile. Og jeg, som ateist, ville nektet blankt å gi noe som helst til Frelsesarmeen.

Hva synes dere om dette?

Sånne typer innsamlinger i skolesammenheng er helt bak mål. Lærere som finner på sånt burde fått eksamenspapirene sine revet i stykker og funnet seg jobb annet sted.

Er så utrolig enig med dere begge!

Følte at det ble litt påtvunget kristen solidaritet.

Gjest Katta Klore
Skrevet

Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste som reagerte på dette.

Som sagt har mitt inntrykk av frelsesarmeen blitt dårligere etter at jeg gikk ett år på deres FHS og at jeg fikk litt inntrykk av hvordan ting drives der.

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke husker hvor mye de 3 jentene fikk betalt for å stå grytevakt, så jeg garanterer ikke at dette er den korrekte summen. Jeg husker at det ble arrangert en skoletur til Oslo for alle elevene på fritida, og jeg tror at denne kom på ca 180 kr per person... noe rundt det. Det begynner å bli en del år siden, så kanskje det er 200 kroner i dagens kroneverdi? :klø: Det var i hvert fall ikke noe som var i direkte sammenheng med grytavaktjobben; om de hadde fått dekket en tur med lokalbussen ned til byen for å stå der med gryta hadde jeg selvfølgelig ikke reagert på samme måte.

Det var ikke kun grytepengene jeg reagerte på da jeg gikk på skolen; det var mange andre ting, men dette er kun én av grunnene til at jeg har mistet noe av respekten for Frelsesarmeen.

Om jeg hadde hatt et barn i en klasse med en slik kalender vet jeg faktisk ikke hvordan jeg ville reagert. Hadde jeg valgt minste motstands vei, skjult min motvilje mot frelsesarmeen og gitt mitt barn noen kroner for å rydde kjøkkenet? Hadde jeg i ettertid tatt kontakt med læreren og bedt om en prat? Hadde jeg nektet å gi penger, og risikert at mitt barn blir stemplet som "H*n med kjipe, gjerrige foreldre"?

Jeg vet faktisk ikke. Jeg synes bare det er feil å sette foreldre og barn i en sånn situasjon. Dette var en andreklasse, og barn i denne alderen kan jo være ganske nådeløse mot de som skiller seg ut.

Hvordan ville dere reagert?

Skrevet

Fullstendig enig.

Skrevet

Huff den er lei ja. Jeg skjønner ikke hvordan læreren kan være så korttenkt. Det er mange som har problemer med å støtte frelsesarmeen og det er heller ikke bra å legge pengepress på barn. Som om det ikke er noe "status jag" i skolene allerede..

Skrevet

Jeg synes faktisk det er kjempeflott jeg.

Er selv ateist, men har slektninger i Frelsesarmeen. Og for meg har det alltid vært tradisjon å stikke ned til gryta med gaver og/eller penger. Har også vært ganske så fattig mens jeg har hatt barn, men likevel har vi klart å gi noe - hvert år.

For meg er det viktig å formidle til mine barn at ikke alle har det like godt i samfunnet. Og dette gjør jeg blant annet på denne måten.

Om noen ikke har penger til å gi bort, så kan nok det tas opp med læreren.

Det er jo akkurat det samme når det gjelder all snakk etter ferier og høytider. Hva fikk du? Hvor var du? Hvor mange is fikk du på 17. mai?

Og ikke minst bursdagsfeiringer. Noen har råd til å ha hele klassen på lekeland, mens andre må ha to kompiser hjemme på filmkveld. Sånn er det dessverre i samfunnet.

Jeg mener det er mange andre ting å ta tak i ved skolen enn dette. Presset ved å kjøpe lodd på skoleavslutninger. Presset ved å ha de nyeste klærne. Og mye mer.

Nei heller en tier til FA enn å få unger som må ha det siste av det siste.

Mine barn har lært at alle i samfunnet har samme verdi og det er jeg stolt av. Også nå som vi tilhører de som har mer enn nok av penger. Men jeg bruker omtrent like lite som før.

Skrevet

Jeg syns ikke barna har vondt av å lære og hjelpe de som har mindre, men for meg ville det vært viktig at pengene gikk til en livssynsnøytral organisasjon.

Skrevet (endret)

Jeg ville nok ha reagert på å bli "påtvinget" veldedighet. Ikke at jeg syntes det er fælt å lære barna å være gavmilde, men det er opp til en selv å bestemme hvor/når/hvem og hvor mye.

Jeg hadde aldri gitt et rødt øre til Frelsesarmeen, av personlige grunner. Jeg holder meg til nøytrale og ikke diskriminerende organisasjoner.

Og det hadde jeg nok vært kjapt ute med å gjøre klart for læreren(e).

Endret av Skyld
Skrevet

Frelsesarmeen gjør jo en kjempejobb for bostedsløse og naromane og folk med lite penger i norge .

jeg er ikke enig i deres praksis med hensyn til homofili men de er ikke en statlig etat , følgelig kan de velge selv . Staten kan velge om de vil gi de støtte .

Hvilken annen organisasjon gjør like mye for å hjelpe fattige her hjemme ?

Jeg ville synes det var en bra kalender .

Selv om jeg er direkte ukristelig .

Skrevet

Det eneste jeg ville reagert på, var at det ikke var noen fast sum foreldrene skulle gi.

Gjest Ninette
Skrevet
Frelsesarmeen gjør jo en kjempejobb for bostedsløse og naromane og folk med lite penger i norge .

jeg er ikke enig i deres praksis med hensyn til homofili men de er ikke en statlig etat , følgelig kan de velge selv . Staten kan velge om de vil gi de støtte .

Hvilken annen organisasjon gjør like mye for å hjelpe fattige her hjemme ?

Jeg ville synes det var en bra kalender .

Selv om jeg er direkte ukristelig .

Helt enig - Frelsesarmeen gjør en jobb uten sidestykke for samfunnets svakeste så jeg hadde gitt penger med glede.

Dette var rett og slett et utrolig fint tiltak.

Skrevet

Hvis beløpet leveres i en lukket konvolutt, ser jeg overhodet ingen problemer med opplegget. Men det er klart man (her som ellers i lærer-hjem-kommunikasjonen) kan ønske seg info på et tidlig nok tidspunkt til at eventuelle innspill kan tas til følge.

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Jeg blir av og til helt satt ut hva folk forteller at skolen (eller foreldreutvalget) finner på.

Etter min mening hører det ingen plass hjemme at foreldre skal tvinges til hverken å betale unger for en jobb eller at de skal tvinges til å donere penger til en veldedig organisasjon.

En annen tråd som gikk for en stund siden var at det kostet 100 kr pr forelder å komme på avslutning.

Jeg hadde ikke godtatt noen av disse tingene. Og dette selv om jeg både har god økonomi og gir penger til Frelsesarmeen hvert år. Har heldigvis aldri opplevd noe slikt på skolen der våre barn går.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Jeg blir av og til helt satt ut hva folk forteller at skolen (eller foreldreutvalget) finner på.

Etter min mening hører det ingen plass hjemme at foreldre skal tvinges til hverken å betale unger for en jobb eller at de skal tvinges til å donere penger til en veldedig organisasjon.

En annen tråd som gikk for en stund siden var at det kostet 100 kr pr forelder å komme på avslutning.

Jeg hadde ikke godtatt noen av disse tingene. Og dette selv om jeg både har god økonomi og gir penger til Frelsesarmeen hvert år. Har heldigvis aldri opplevd noe slikt på skolen der våre barn går.

Det er helt vanlig at skolene driver veldedighet. Og det er vel ingenting i veien for at ungene dine kunnet jobbe hos andre for å få penger til innsamlingen?

Er aldri ungene dine med på Operasjon Dagsverk?

Sjekker du hvert år hvor disse pengene går?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...